22 December 2021, 12:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 December 2021, 12:56 door tbierens1991.)
(19 December 2021, 21:38)Marc1970 schreef: En het gasklephuis, afstelling en alles daarom heen is ook schoon? De stationair regelklep, ook al is ie vrij nieuw, kan je nog s een rondje ontdoen van zwarte aanslag met aceton of zoiets venijnigs.
ALs het fancy stationair systeem zich niet wil gedragen, kan je ook de gasklep daarvoor gebruiken. De stop van de gaskleprol is een schroefje, daarmee kan je de gasklep op een mini kiertje stellen zoals het hoort, maar ook een eindje open zetten. De stationiar regelslangen dan dicht stoppen, probeer of ie betrouwbaarder draait.
Zojuist geprobeerd zonder de stekker op de regelklep, stationair nog steeds erg belabberd en schommelend in toerental. Gasklephuis heb ik bij aanschaf auto helemaal schoongemaakt. De stationair regelklep is tevens ook vrij recentelijk schoongemaakt, dit omdat de auto eerst altijd na het starten even laag in toeren bleef alvorens naar de juiste rpm's te gaan (wat daar ook niet mee verholpen was overigens). Ook als je het gaspedaal op één stand ingeduwd houdt, blijft hij schommelen in toerental.
(19 December 2021, 22:50)Grey240Polar schreef:(19 December 2021, 19:01)tbierens1991 schreef: [quote pid="214364" dateline="1639915386"]
Zojuist via de ECT waardes van de AMM (Geeft 3.3Ohm) en koeltempsensor(Rond de 4,3kOhm) gemeten, vallen beide binnen de specificaties. De stationairregelaar (7.8Ohm).
Dus daar zou het dan niet aan kunnen liggen.
Nu ben ik wel een beetje ten einde raad waar dan te gaan zoeken.
Je bedoelt hier denk ik ECU... ECT is nl. de koeltempsensor (van Engine Coolant Temperature sensor).
2-3-1 en 2-3-2 hebben in FAQ's doorgaans "fuel trim at part load too rich or too lean" als omschrijving, maar het viel met pas net op dat TP31361 voor beide codes "self adjusting lambda sond not operating" als oorzaak geeft. Toch eens het signaal van die lambdasonde meten (zie E23), ook al is ie redelijk nieuw.
Daarnaast valt er aan de AMM ook wat meer te meten, zie E13 en E27 in TP31361. En werkt de TPS naar behoren?
Zijn er ook foutcodes op socket #6?
Het lijkt mij niet op een rijk lopende motor, dat geeft nl. een flinke blauwgrijzige rookwolk en de onmiskenbare geur van slecht verbrande benzine.
[/quote]
Ik bedoelde de ECU inderdaad, excuses. Ik neig nu ook naar lambdasonde inderdaad, heb net de stekker van lambdasonde los gehaald en laten lopen (weliswaar koud) en dat geeft totaal geen verschil, hij geeft er zelfs geen foutcode of storingslampje op. Volgende stap is deze te meten, evenals verder de AMM doormeten. TPS klikt wel als ik in het testprogramma zit, maar buiten dat nog niet gemeten.
Géén foutcodes op #6.
Nu heb ik trouwens helemaal geen foutcodes meer, ook niet op #2.