19 December 2021, 19:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2021, 19:04 door tbierens1991.)
(19 December 2021, 14:03)Grey240Polar schreef:(18 December 2021, 19:52)tbierens1991 schreef: Hallo allen,
Ik heb een Volvo 240 uit 1991 nu al een jaar of vijf.
Sinds vorige week loopt hij ontzettend belabberd. Vooral koud.
Ik reed 's avonds terug naar huis en ineens ging het check engine lampje aan, bij thuiskomst uitgelezen en hij gaf 2-3-1 en 2-3-2 aan. (liep op dit moment nog niet slecht). Codes verwijderd maar het lampje bleef aan. Zekeringen nagelopen en daarna was het check engine lampje uit. Hij loopt echter onder de 2000 toeren erg slecht en trekt dan voor geen meter, slaat zelfs bijna af. Codes weer uitgelezen en ik krijg nu 2-3-2.
Met wat voor een kleur rook en/of geur uit de uitlaat gaat dat slecht lopen gepaard?
Rookt dan bijna niet, gewoon condens zoals normaal. Ruikt iet wat benzine-achtig.
Citaat:Op dit moment als ik start dan loopt hij meteen en goed. Duurt een 10/20 seconden en dan begint hij erg slecht te lopen, net alsof het op 3 cilinders is. Daarna gaat hij heel erg schommelen in toerental, dus van normaal toerental tot bijna afslaan.
Als het dan toch lukt om het warm te laten lopen, dan loopt hij ineens weer best goed.
Dus wat kan het probleem zijn?
2-3-1 en 2-3-2 heeft met brandstofmengsel te maken, maar behalve dat het mengsel verkeerd is kun je daar verder geen conclusies uit trekken. M.a.w. die codes vertellen je niks over een specifieke oorzaak, die mag je zelf opsporen.
Op basis van je beschrijving zou ik denken dat het mengsel te arm wordt na die 10-20 seconden, maar dat is puur een educated guess, meer niet. Vandaar ook de vraag hoe de uitlaatgassen eruit zien en ruiken. Een rijk lopende motor verraadt zich daarmee meteen, een arm lopende motor wellicht niet.
Citaat:-Ik heb alle injectoren stekkers al eens los gehaald tijdens het lopen, gaat merkbaar slechter lopen als er een los is.
-Bougies nagekeken en zien er allemaal goed uit, ook bougiekabels tijdens het lopen los gehaald en daardoor gaat hij ook slechter lopen.
-Brandstofdrukregelaar is een paar jaar geleden al vervangen
-Lambdasonde is 3/4 jaar geleden ook vervangen (gaf toen duidelijk de code van lambdasignaal slecht)
-Koudstartregelunit is paar jaar geleden ook vervangen.
Hmm, wat is die koudestartregelunit? Die ken ik bij een latere LH2.4 Jetronic niet (de koudestartinjector is daarbij nl. vervallen en nemen de gewone injectoren die taak over).
Is it wel een LH2.4 Jetronic?
Het is de stationairregelaar die ik bedoelde, mijn excuses.
Citaat:-Brandstoffilter is ook 2 jaar geleden vervangen
-Rotor en verdelerkap heb ik ook nagekeken, corrosie beetje weggeschuurd, ook geen verschil
-Met remmenreiniger in de buurt van alle vacuumslangen en inlaatslangen gespoten om te kijken of daar ergens een lek zit, niks
-Afgelopen jaar het hele PCV systeem onder handen genomen en schoongemaakt.
Op mijn verdenklijst staan nu nog de koelwatertemperatuursensor en de luchtmassameter.
Zijn er manieren om dingen uit te sluiten of weet iemand zo de vinger op de zere plek te leggen?
(Ik heb een goede multimeter bij de hand)
Uiteraard zijn er manieren om die zaken te controleren. Van de ECT kun je relatief eenvoudig de weerstand bij verschillende temperaturen meten, en zo zijn er voor de AMM ook dingen om na te meten.
Daarbij is deze pagina heel behulpzaam en natuurlijk moeten we TP31361/1 niet vergeten. Die is hier te downloaden en is Volvo's trouble shooting guide voor de inspuiting (volg daarbij s.v.p. de aanbevelingen op pagina 38 sectie E3 op over hoe je op de stekkers van de ECU en EZK moet meten).
Thanks voor de link!
Succes!
Zojuist via de ECT waardes van de AMM (Geeft 3.3Ohm) en koeltempsensor(Rond de 4,3kOhm) gemeten, vallen beide binnen de specificaties. De stationairregelaar (7.8Ohm).
Dus daar zou het dan niet aan kunnen liggen.
Nu ben ik wel een beetje ten einde raad waar dan te gaan zoeken.
(18 December 2021, 23:55)Rob schreef: Injector rubbertjes?
Injectoren zijn paar jaar geleden getest en gereinigd en daarna met nieuwe rubbers gemonteerd. Je zou ook zeggen dat je met de remmenreinigertest hier wel een reactie op zou krijgen