18 December 2021, 19:52
Hallo allen,
Ik heb een Volvo 240 uit 1991 nu al een jaar of vijf.
Sinds vorige week loopt hij ontzettend belabberd. Vooral koud.
Ik reed 's avonds terug naar huis en ineens ging het check engine lampje aan, bij thuiskomst uitgelezen en hij gaf 2-3-1 en 2-3-2 aan. (liep op dit moment nog niet slecht). Codes verwijderd maar het lampje bleef aan. Zekeringen nagelopen en daarna was het check engine lampje uit. Hij loopt echter onder de 2000 toeren erg slecht en trekt dan voor geen meter, slaat zelfs bijna af. Codes weer uitgelezen en ik krijg nu 2-3-2.
Op dit moment als ik start dan loopt hij meteen en goed. Duurt een 10/20 seconden en dan begint hij erg slecht te lopen, net alsof het op 3 cilinders is. Daarna gaat hij heel erg schommelen in toerental, dus van normaal toerental tot bijna afslaan.
Als het dan toch lukt om het warm te laten lopen, dan loopt hij ineens weer best goed.
Dus wat kan het probleem zijn?
-Ik heb alle injectoren stekkers al eens los gehaald tijdens het lopen, gaat merkbaar slechter lopen als er een los is.
-Bougies nagekeken en zien er allemaal goed uit, ook bougiekabels tijdens het lopen los gehaald en daardoor gaat hij ook slechter lopen.
-Brandstofdrukregelaar is een paar jaar geleden al vervangen
-Lambdasonde is 3/4 jaar geleden ook vervangen (gaf toen duidelijk de code van lambdasignaal slecht)
-Koudstartregelunit is paar jaar geleden ook vervangen.
-Brandstoffilter is ook 2 jaar geleden vervangen
-Rotor en verdelerkap heb ik ook nagekeken, corrosie beetje weggeschuurd, ook geen verschil
-Met remmenreiniger in de buurt van alle vacuumslangen en inlaatslangen gespoten om te kijken of daar ergens een lek zit, niks
-Afgelopen jaar het hele PCV systeem onder handen genomen en schoongemaakt.
Op mijn verdenklijst staan nu nog de koelwatertemperatuursensor en de luchtmassameter.
Zijn er manieren om dingen uit te sluiten of weet iemand zo de vinger op de zere plek te leggen?
(Ik heb een goede multimeter bij de hand)
Ik heb een Volvo 240 uit 1991 nu al een jaar of vijf.
Sinds vorige week loopt hij ontzettend belabberd. Vooral koud.
Ik reed 's avonds terug naar huis en ineens ging het check engine lampje aan, bij thuiskomst uitgelezen en hij gaf 2-3-1 en 2-3-2 aan. (liep op dit moment nog niet slecht). Codes verwijderd maar het lampje bleef aan. Zekeringen nagelopen en daarna was het check engine lampje uit. Hij loopt echter onder de 2000 toeren erg slecht en trekt dan voor geen meter, slaat zelfs bijna af. Codes weer uitgelezen en ik krijg nu 2-3-2.
Op dit moment als ik start dan loopt hij meteen en goed. Duurt een 10/20 seconden en dan begint hij erg slecht te lopen, net alsof het op 3 cilinders is. Daarna gaat hij heel erg schommelen in toerental, dus van normaal toerental tot bijna afslaan.
Als het dan toch lukt om het warm te laten lopen, dan loopt hij ineens weer best goed.
Dus wat kan het probleem zijn?
-Ik heb alle injectoren stekkers al eens los gehaald tijdens het lopen, gaat merkbaar slechter lopen als er een los is.
-Bougies nagekeken en zien er allemaal goed uit, ook bougiekabels tijdens het lopen los gehaald en daardoor gaat hij ook slechter lopen.
-Brandstofdrukregelaar is een paar jaar geleden al vervangen
-Lambdasonde is 3/4 jaar geleden ook vervangen (gaf toen duidelijk de code van lambdasignaal slecht)
-Koudstartregelunit is paar jaar geleden ook vervangen.
-Brandstoffilter is ook 2 jaar geleden vervangen
-Rotor en verdelerkap heb ik ook nagekeken, corrosie beetje weggeschuurd, ook geen verschil
-Met remmenreiniger in de buurt van alle vacuumslangen en inlaatslangen gespoten om te kijken of daar ergens een lek zit, niks
-Afgelopen jaar het hele PCV systeem onder handen genomen en schoongemaakt.
Op mijn verdenklijst staan nu nog de koelwatertemperatuursensor en de luchtmassameter.
Zijn er manieren om dingen uit te sluiten of weet iemand zo de vinger op de zere plek te leggen?
(Ik heb een goede multimeter bij de hand)