30 May 2021, 10:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 May 2021, 10:32 door Grey240Polar.)
(29 May 2021, 15:41)BartJu schreef: Oke, deel van de oorzaak gevonden: tank geheel en al leeg. Tja. Te lang niet gebruikt. E de meter geeft op LPG de LPG stand aan (althans een redelijke indicatie). Dus dat had ik niet door.
Maar dan. Gisteren 30 liter BP Ultimate 98 erin (schijnt nog 0.0% te zijn). Stukje rijden (enkele kms op LPG)), maar niets op benzine nog.
Slangetje net voor benzine-afsluiter losgahaald, kurkdroog, enkel wat druppeltjes bij volgas.
Draaiend op LPG, maar geen bezine uit die slang.
Wel voel ik een pulserende luchtdruk. Ik neem dus aan dat de pomp nog zijn werk doet?
Als de leiding droog stond, zuigt de pomp die zelf weer vol of moet ik handmatig de leiding/pomp zien te vullen? Zo ja, hoe?
Of is, nu tank geheel leeg is geweest, de aanzuigzijde geheel verstopt met de drap van 45 jaar?
Suggestie en meningen welkom....
Voor de zekerheid, het is dus een oudrwetse B21a met SU-HIF6 carb. Als ik het goed heb geen in-tank pomp toch?
Ervan uitgaande dat je de mechanische benzinepomp hebt die links vooraan tegen het motorblok hangt (en daarmee volgens hetzelfde principe werkt als die op de B20A van de Amazon die ik lang geleden had):
Ik heb ooit één keer achtereenvolgens de LPG tank en de benzinetank leeg gereden (oeps). Na het overgieten van een 5 l jerrycannetje moest ik de startmotor even laten draaien, maar de pomp pakte prima uit zichzelf de nieuwe benzine.
Dat ontluchten na een leeg gereden tank is eigenlijk alleen iets van diesels, en - heb ik me laten vertellen - kennelijk ook niet meer van de moderne diesels die automatisch kunnen ontluchten.
Die mechische benzinepomp draait altijd als de motor draait. Ik neem even aan dat de benzine-afsluiter tussen de pomp en de carb zit. Dat kan, een carbvlotter kan immers ook de benzinetoevoer onderbreken. En omdat de diafragmapomp niet meer pompt als er veel tegendruk is kan dat dus ook gewoon zonder de retourleiding die injectiesystemen wel nodig hebben.
Dat betekent dus eigenlijk dat je zowel aan de pers als de zuigkant een blokkade kunt hebben alsmede een gescheurd diafragma. Ik kan me zo voorstellen dat droog draaien van die benzinepomp niet bevorderlijk is.
Dus dat wordt stap voor stap uitsluiten. En wat Marc al aangaf, als er stroomopwaarts een lek zit kan er ook lucht aangezogen worden, en dat gaat makkelijker dan benzine.
Ik zou me overigens niet druk maken over het al dan niet aanwezig zijn van ethanol. Volvo geeft aan dat modellen sinds 1976 geschikt zijn voor E10 (uitgezonderd enkele 1.8 l GDI motoren van midden jaren '90).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

. Tja. Te lang niet gebruikt. E de meter geeft op LPG de LPG stand aan (althans een redelijke indicatie). Dus dat had ik niet door.