(7 May 2021, 16:08)Marc1970 schreef: De ontsteking van deze dingen is al vrij ingewikkeld, er zit een sensor boven het vliegwiel die rpm en BDP aangeeft, en een soort computer verderop die de inschakelduur en zo berekent, en nog wat toestanden voor vervroeging, pingelen en zo.
Hier staat een diagram met alle onderdelen en bekabeling onderling: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Goeie blauwe vonk is precies wat je nodig hebt. En dan ook liefst op tijd en in de goede volgorde.
En brandstof, die wordt nu wel verdacht ja.
Die stekker op die plek ken ik niet, maar in 1986 had je al zeker 240's met injectie. Op zich kloppen de draadkleuren wel ongeveer met een brandstofrelais. Misschien was Volvo in 1986 al zo makkelijk dat ze in alle auto's dezelfde kabelboom staken.
Het is wel vrij normaal dat je allerlei lege stekkers vindt onder de motorkap, van dingen die er niet zijn zoals airco of koplampruitewissers etc.
OP zich heb ik deze storing niet meegemaakt. Met een volle vlotterkamer zou een motor langer dan 10 seconden stationair kunnen draaien, meest.
In t boekje (TP11740, Carburetted fuel systems) staat bijvoorbeeld dat de ontluchting vd vlotterkamer verstopt zit. En dat misschien de 'anti nareutelklep' vast zit, dat is dat tonnetje met die draden erop in de inlaat. Deze heeft vooral invloed op stationair lopen. Draai m er gerust uit en sluit het gat af met een stopje.
Misschien is de vlotternaald en de rest van de carburateur ook niet meer flitsend na 3 jaar stilstaan en komt de benzine lastig in/door de carb. Dat zou na een tijdje weer kunnen soepel worden, of niet en dan moet je het ding uit elkaar gaan peuteren.
Benzinepompje kan ook (helemaal of half) stuk gaan van verdroging, in dat geval kan een deel vd benzine in het carter van je motor belanden en dat is niet best!!! voor de smering.
Dit is jouw carb, een Pierburg 175 CDUS met al z'n onderdeeltjes: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Vandaag het vlottertje van de inlaat van brandstof in de carb weten los te wrikken. Deze zat enorm vast waardoor er geen brandstof in de vlotterkamer kwam. Verwacht ik.
Hij klinkt nu al heel anders en lijkt bijna te lopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
![[Afbeelding: 5e5e1b615f9bb8af47b1930dc6dabb2b.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210508/5e5e1b615f9bb8af47b1930dc6dabb2b.jpg)
Hij wilt nog niet mooi stationair lopen, alsof hij brandstof te kort komt.
Ik denk dus dat toen ik het bp relais in de stekker stak, waarvan ik dacht dat hij daarvoor bedoeld was. Dat er een soort miscommunicatie ontstond in het systeem waardoor hij niet vonkte.
Dat terzijde.
Hij vonkt nu goed, krijgt brandstof, alleen nog stationair laten lopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik sta wel te kijken van de input die ik krijg via dit forum.
Leer je onmeunig veel van!
Dat waardeer ik heel erg!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
(8 May 2021, 09:38)Grey240Polar schreef: Die zespolige stekker, waar overduidelijk een relais op past, hangt ook bij mijn 1992'er met LH2.4 Jetronic injectie onbenut te wezen.
Ik heb eventjes het elektrisch schema moeten doorpluizen, en gezien de draadkleuren heb ik het sterke vermoeden dat het om dit onderdeel moet gaan:
Onderdeel 99 is, met kleine variaties, al in schema's vanaf 1978 te vinden, en wordt "relay for fuel pump" genoemd.
Voor motoren met mechanische benzinepomp zal deze niet nodig zijn maar de LH2.4 Jetronic gebruikt hem dus ook niet. Deze laatste gebruikt het relais dat tegen de EZK (ontstekingscomputer) aan hangt en die heet eigenlijk "main relay" maar wordt doorgaans ook brandstofrelais genoemd. In schema's van die modeljaren is dat onderdeel 217.
Ik ga ervan uit dat relais "99" voor de oudere injectiesystemen werd gebruikt, maar dat Volvo het voor latere versies niet nodig achtte (of simpelweg vergat) om dit stukje van de kabelboom te laten vervallen.
Edit: dit is wel een leuk document om te hebben. Het laat van de verschillende modeljaren alles zien van het elektrisch systeem, van de locaties van relais, ligging van kabelbomen, massapunten, connectoren enz. enz. enz. Als ik nog wist dat ik deze al eens gedownload had, had ik niet zo lang in het schema hoeven zoeken.
Die losse stekker in de motorruimte zou wel eens een testpunt kunnen zijn. Welke kleur heeft de kabel?
Stuur je morgen ff een betere foto.
Dat document is wel echt gaaf trouwens. Hoe bekend ben je met het handboek van Haynes. Ik hoor daar goede verhalen over en ben aan het overwegen er 1 aan te schaffen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


![[Afbeelding: alVxNU3.png]](https://i.imgur.com/alVxNU3.png)
. ![[Afbeelding: ML1XNMC.png]](https://i.imgur.com/ML1XNMC.png)