6 December 2020, 22:55
Mijn 245 heeft al jaren (eigenlijk al sinds ik hem heb) het volgende:
Rijdend op LPG (OMVL R90e) wil de motor niet direct naar benzine over.
Dan hapert en bookt deze, valt zowat stil en verliest steeds meer snelheid.
Zet ik de schakelaar in de tussenstand, dan pakt deze wel weer op, eventjes maar tot de brandstof op is.
Als ik dit een paar keer gedaan heb, met wat tussenpozen tijdens het rijden, dan pakt hij wel gewoon.
Als ik dan weer op LPG overga (eerst leegrijden in tussenstand), en na een stuk LPG rijden weer naar benzine over ga, pakt hij ook in een keer.
Mijn aanname is hierbij dat de motor dus verzuipt bij het doorschakelen van LPG naar benzine. Overigens houdt de motor direct in als ik van LPG naar tussenstand ga.
Zoals gezegd, dit is al 14 jaar zo, maar hoort dit zo of is er wat aan te doen?
Wat nieuwere en andere gerelateerde zaken:
- koud loopt ie bagger op benzine, bokken en schudden. Hele auto gaat wiebelen, maar motor loopt wel. Warm loopt de motor wel goed op benzine.
- koud op lpg starten is geen probleem, loopt dan redelijk mooi, al kan ie koud in D nog wel eens ' overslaan'. De verdamper loopt op zijn eind, en ik wijt dit ook goeddeles hieraan. Vervanger ligt al klaar.
- de benzine is Shell V-power dus feitelijk E0, maar wel al paar maanden geleden getankt
- auto is met automaat, dit maakt dat de motor bij het stoplicht in D merkbaar lager in toeren is dan in N. in D slaat ie meer over, loopt dan koud wat onregelmatiger, ook po LPG. Mogelijk ook door de verdamper. Maar als ik nog onangs op benzine heb gereden, dan is het veel minder erg.
Het lijkt dus een soort geheugeneffect zowel bij overschakelen, als ook bij onregelmatiger koud op LPG lopen. Het is immers minder als er niet te lang geleden benzine in carb was, en dan heeft het wat tijd nodig om effect te hebben. Maar ook tijd nodig om effect weer kwijt te raken.
Ik doorzie niet wat er gebeurd. Kan het zijn dat er een pakking 'droog' wordt en daardoor wat minder dicht? En dat deze weer wat 'nat' moet worden op beter te dichten? Geen idee maar is een van de weinige verklaringen die ik kan verzinnen.
Betreft dus een B21A met SU HIF6 carb en OMVL R90e verdamper icm een AW71 bak.
Iemand die het herkent? Of zelfs kan duiden?
Rijdend op LPG (OMVL R90e) wil de motor niet direct naar benzine over.
Dan hapert en bookt deze, valt zowat stil en verliest steeds meer snelheid.
Zet ik de schakelaar in de tussenstand, dan pakt deze wel weer op, eventjes maar tot de brandstof op is.
Als ik dit een paar keer gedaan heb, met wat tussenpozen tijdens het rijden, dan pakt hij wel gewoon.
Als ik dan weer op LPG overga (eerst leegrijden in tussenstand), en na een stuk LPG rijden weer naar benzine over ga, pakt hij ook in een keer.
Mijn aanname is hierbij dat de motor dus verzuipt bij het doorschakelen van LPG naar benzine. Overigens houdt de motor direct in als ik van LPG naar tussenstand ga.
Zoals gezegd, dit is al 14 jaar zo, maar hoort dit zo of is er wat aan te doen?
Wat nieuwere en andere gerelateerde zaken:
- koud loopt ie bagger op benzine, bokken en schudden. Hele auto gaat wiebelen, maar motor loopt wel. Warm loopt de motor wel goed op benzine.
- koud op lpg starten is geen probleem, loopt dan redelijk mooi, al kan ie koud in D nog wel eens ' overslaan'. De verdamper loopt op zijn eind, en ik wijt dit ook goeddeles hieraan. Vervanger ligt al klaar.
- de benzine is Shell V-power dus feitelijk E0, maar wel al paar maanden geleden getankt
- auto is met automaat, dit maakt dat de motor bij het stoplicht in D merkbaar lager in toeren is dan in N. in D slaat ie meer over, loopt dan koud wat onregelmatiger, ook po LPG. Mogelijk ook door de verdamper. Maar als ik nog onangs op benzine heb gereden, dan is het veel minder erg.
Het lijkt dus een soort geheugeneffect zowel bij overschakelen, als ook bij onregelmatiger koud op LPG lopen. Het is immers minder als er niet te lang geleden benzine in carb was, en dan heeft het wat tijd nodig om effect te hebben. Maar ook tijd nodig om effect weer kwijt te raken.
Ik doorzie niet wat er gebeurd. Kan het zijn dat er een pakking 'droog' wordt en daardoor wat minder dicht? En dat deze weer wat 'nat' moet worden op beter te dichten? Geen idee maar is een van de weinige verklaringen die ik kan verzinnen.
Betreft dus een B21A met SU HIF6 carb en OMVL R90e verdamper icm een AW71 bak.
Iemand die het herkent? Of zelfs kan duiden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005