9 May 2019, 20:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 May 2019, 21:02 door Grey240Polar.)
Tja, achteraf is het dan moeilijk te bepalen wat de oorzaak was.
Een relais is een mechanisch ding, een schok kan een probleem (tijdelijk) opgelost hebben.
Ik ben bekend met het brandstofrelaisprobleem van deze auto's, maar het hoeft niet voor elke 240 het geval te zijn.
Voor mijn vorige 245 had ik geen reserve exemplaar bij me en in 12,5 jaar en 115.000 km ook niet nodig gehad.
In mijn huidige 245 heeft de vorige eigenaar maar liefst twee reserve exemplaren achtergelaten, naast de bijgetrokken draad. Maar ik heb die draad meteen afgekoppeld en inmiddels in meer dan een jaar tijd en ruim 15.000 km ook geen probleem met het relais gehad. Dus rara...
Edit:
Hmmm, ik ben even terug gaan kijken naar mijn post m.b.t. de bijgetrokken draad: http://volvolvo.nl/thread-14074.html en ik vond dit:
M.a.w. als het relais niet werkt is het overbruggen van alleen de pompen niet voldoende om de motor te kunnen starten.
Een relais is een mechanisch ding, een schok kan een probleem (tijdelijk) opgelost hebben.
Ik ben bekend met het brandstofrelaisprobleem van deze auto's, maar het hoeft niet voor elke 240 het geval te zijn.
Voor mijn vorige 245 had ik geen reserve exemplaar bij me en in 12,5 jaar en 115.000 km ook niet nodig gehad.
In mijn huidige 245 heeft de vorige eigenaar maar liefst twee reserve exemplaren achtergelaten, naast de bijgetrokken draad. Maar ik heb die draad meteen afgekoppeld en inmiddels in meer dan een jaar tijd en ruim 15.000 km ook geen probleem met het relais gehad. Dus rara...
Edit:
Hmmm, ik ben even terug gaan kijken naar mijn post m.b.t. de bijgetrokken draad: http://volvolvo.nl/thread-14074.html en ik vond dit:
Citaat:Het brandstofrelais stuurt beide pompen. De injectiepomp rechtstreeks, die intankpomp via een aparte zekering.
Nou overbrugt de bijgetrokken draad het brandstofrelais, waardoor de pompen altijd draaien als de auto op contact staat. Toch start de auto niet als het brandstofrelais eruit getrokken is.
Maar dit relais heeft nog een contact dat tegelijkertijd met die voor de pompen bekrachtigd wordt, en daarbij de "control pressure regulator" en "auxiliary air valve" van stroom voorziet. Geen van beiden zeggen mij iets, maar ze zullen ongetwijfeld nodig zijn.
M.a.w. als het relais niet werkt is het overbruggen van alleen de pompen niet voldoende om de motor te kunnen starten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47