Je zal wel een soort EZ-K hebben, Elektronischer Zundung mit Klopfregulung. Hele rij types, maar EZ-118K maakt de meeste kans. Deze heeft een microschakelaar op de gasklep, een Hall sensor in de verdeler voor BDP en een vacuumaansluiting voor de motorbelasting. En ws. een hoop gekleurde slangetjes op de carburateur. Redelijk elektronisch dus.
Controleer stekkers op corrosie (los en vast maken helpt al een hoop), slangen op scheurtjes (ook die binnenin de ECU), of er 12V op pin 4 van de 'power stage' ergens bij de koplampen staat (en massa op pin 2 van hetzelfde doosje, rubberhoes vd stekker naar achter duwen en je multimeter erin frotten), en of er dezelfde 12V aan de pluskant van de bobine staat (sleutel op stand II). Dat zijn wat algemene dingen, ik ken de B230K verder niet.
Schema voor de EZ118K in de 740: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/74...740-89.htm (vreemde Russiche link, nog nooit last van gehad).
Pas op met de stekker van de Hall sensor op de verdeler die zijn wat bros. Heleboel dingen kunnen trouwens bros en half verteerd zijn, Volvo dacht een tijdje dat isolatie van bedrading biologisch afbreekbaar moest zijn. Dat is goed gelukt.
In dat kader: controleer de bedrading rondom de motor en waar ie door het schutbord komt.
Controleer stekkers op corrosie (los en vast maken helpt al een hoop), slangen op scheurtjes (ook die binnenin de ECU), of er 12V op pin 4 van de 'power stage' ergens bij de koplampen staat (en massa op pin 2 van hetzelfde doosje, rubberhoes vd stekker naar achter duwen en je multimeter erin frotten), en of er dezelfde 12V aan de pluskant van de bobine staat (sleutel op stand II). Dat zijn wat algemene dingen, ik ken de B230K verder niet.
Schema voor de EZ118K in de 740: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/74...740-89.htm (vreemde Russiche link, nog nooit last van gehad).
Pas op met de stekker van de Hall sensor op de verdeler die zijn wat bros. Heleboel dingen kunnen trouwens bros en half verteerd zijn, Volvo dacht een tijdje dat isolatie van bedrading biologisch afbreekbaar moest zijn. Dat is goed gelukt.
In dat kader: controleer de bedrading rondom de motor en waar ie door het schutbord komt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969