19 January 2015, 13:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 January 2015, 14:04 door Marc1970.)
Hoi. Ik zou, ook gezien mijn soortgelijke ervaringen, toch het relais opnieuw solderen en/of vervangen door een nieuwe, want je komt er bijna altijd een keer mee stil te staan. Maar goed.
- "Er komt geen vonk, dat kan Of door bobine komen Of iets in brandstoftoevoer systeem waardoor computer zegt geen vonk geven?" Goed startpunt. De motor werkt andersom, hij geeft pas brandstof als er vonk is (tenminste als alle voorwaarden voor vonk zijn voldaan). Nadat je startte met het rechter-relais ingedrukt rook je ws. een hoop benzine, want je had de computer gefopt. Hetzelfde effect kan je bereiken door het relais eraf te halen en op de stekker pin 30 met 87/2 door te verbinden.
De klopsensor doet bar weinig aan de vonk op zich. De BDP sensor is wel een goeie reden voor geen vonk, rammel eens wat aan de draad daar naartoe. Dat is een leerzame topic met plaatjes. Lees de foutcodes eens uit, staat er ook in.
Wat ook handig is voor nu en later (vooral als je nog langer in zo'n superonbetrouwbaar bestekkerde Volvo 240 wilt blijven rijden) is een multimeter, maar een testlampje kan ook. Bijvoorbeeld om te kijken of er 12V op de pin +/15 vd bobine en pin 4 van de vonkversterker staat met contact op II en III.
- "Er komt geen vonk, dat kan Of door bobine komen Of iets in brandstoftoevoer systeem waardoor computer zegt geen vonk geven?" Goed startpunt. De motor werkt andersom, hij geeft pas brandstof als er vonk is (tenminste als alle voorwaarden voor vonk zijn voldaan). Nadat je startte met het rechter-relais ingedrukt rook je ws. een hoop benzine, want je had de computer gefopt. Hetzelfde effect kan je bereiken door het relais eraf te halen en op de stekker pin 30 met 87/2 door te verbinden.
De klopsensor doet bar weinig aan de vonk op zich. De BDP sensor is wel een goeie reden voor geen vonk, rammel eens wat aan de draad daar naartoe. Dat is een leerzame topic met plaatjes. Lees de foutcodes eens uit, staat er ook in.
Wat ook handig is voor nu en later (vooral als je nog langer in zo'n superonbetrouwbaar bestekkerde Volvo 240 wilt blijven rijden) is een multimeter, maar een testlampje kan ook. Bijvoorbeeld om te kijken of er 12V op de pin +/15 vd bobine en pin 4 van de vonkversterker staat met contact op II en III.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969