12 February 2012, 19:30
Krukas, hulpas en nokkenas staan bij mijn motor exact tegelijkertijd op hun merktekens. -3 graden is vreemd maar mag geen probleem zijn. Tuners gebruiken dat soort nuances voor een kleine verschuiving in koppel of hoge toeren vermogen.
De ontsteking wordt afgesteld op de krukas/vliegwiel, de kleptiming is volgens mij wat minder kritisch.
Alle tandwielen zitten met een spie op hun as, die spie zit niet loeistrak. Als ze allebei precies maximaal de andere kant op gedraaid zijn, kan je misschien een paar graden verschil maken.
Of de kop is afgevlakt, daardoor verschuiven de onderlinge afstanden ook wat. Mag 0,5 mm af maximaal.
De ontsteking wordt afgesteld op de krukas/vliegwiel, de kleptiming is volgens mij wat minder kritisch.
Alle tandwielen zitten met een spie op hun as, die spie zit niet loeistrak. Als ze allebei precies maximaal de andere kant op gedraaid zijn, kan je misschien een paar graden verschil maken.
Of de kop is afgevlakt, daardoor verschuiven de onderlinge afstanden ook wat. Mag 0,5 mm af maximaal.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969