9 February 2012, 22:00
Inderdaad zijn de conctactpuntjes ook vervangen maar moment en afstand heb ik al gedubbelcheckt.. Via de bobinekabel ook vonk kunnen constateren.
De brandstofpomp blijkt het goed te doen: met het ontkoppelde slangetje had ik na 10 seconden een kopje halfvol benzine..
Toen de aandacht verplaatst naar de Zenith 175 CD carburateur (die ik immers ook uit elkaar had gehaald en in elkaar gezet)
Achter het armpje dat wordt bediend met de choke-kabel zit een kleine behuizing waar het platte asje van de bediening inloopt. Daarbinnen een hol plaatje ter grote van een euro muntstuk dat meedraaid als de choke wordt bediend. Aan de carburateur-zijde zit enerzijds een sleuf en ertegenover vier gaatjes oplopend in grootte en vanbinnen staat de sleuf in open verbinding met de gaatjes. Op de carburateur gemonteerd brengt dit plaatje drie kanaaltjes met elkaar in verbinding;
1 moet brandstof toevoer zijn,
1 moet voor toevoeging aan het mengsel zijn en
de derde is wellicht de retour voor als de choke niet aanstaat?
Dit plaatje is het enige onderdeel van de carburateur die je op twee manieren kunt hermonteren en ik heb gegokt dat de sleuf voor toevoer is en de gaatjes voor afvoer..
Om erachter te komen welke van de drie de toevoer is, heb ik de startmotor laten draaien; wetende dat de brandstofpomp werkt. Uit geen van de drie kwam benzine! Dat zou wel moeten toch?
Met choken maak je een rijker mengsel, kan ik uit deze test constateren dat de choke niet werkt? Dat het mengsel te arm blijft om te starten? Uit de APK test kwam al naar voren dat de motor op een (te?) arm mengsel draaide.. maar als de motor eenmaal draaide reageerde hij wel op bediening van de choke
Met de klok mee draaien aan de CO afstel schroef heeft geen hoor- of zichtbaar effect op het stationaire draaien,
misschien werkt deze schroef niet?
Wat zou het hoorbare verschil moeten zijn tussen te hoog, te laag en correct CO?
Zou het kunnen dat de problemen aan de motor allemaal te maken hebben met een arm mengsel? Ook het afslaan met hoge toeren op de snelweg?
De brandstofpomp blijkt het goed te doen: met het ontkoppelde slangetje had ik na 10 seconden een kopje halfvol benzine..
Toen de aandacht verplaatst naar de Zenith 175 CD carburateur (die ik immers ook uit elkaar had gehaald en in elkaar gezet)
Achter het armpje dat wordt bediend met de choke-kabel zit een kleine behuizing waar het platte asje van de bediening inloopt. Daarbinnen een hol plaatje ter grote van een euro muntstuk dat meedraaid als de choke wordt bediend. Aan de carburateur-zijde zit enerzijds een sleuf en ertegenover vier gaatjes oplopend in grootte en vanbinnen staat de sleuf in open verbinding met de gaatjes. Op de carburateur gemonteerd brengt dit plaatje drie kanaaltjes met elkaar in verbinding;
1 moet brandstof toevoer zijn,
1 moet voor toevoeging aan het mengsel zijn en
de derde is wellicht de retour voor als de choke niet aanstaat?
Dit plaatje is het enige onderdeel van de carburateur die je op twee manieren kunt hermonteren en ik heb gegokt dat de sleuf voor toevoer is en de gaatjes voor afvoer..
Om erachter te komen welke van de drie de toevoer is, heb ik de startmotor laten draaien; wetende dat de brandstofpomp werkt. Uit geen van de drie kwam benzine! Dat zou wel moeten toch?
Met choken maak je een rijker mengsel, kan ik uit deze test constateren dat de choke niet werkt? Dat het mengsel te arm blijft om te starten? Uit de APK test kwam al naar voren dat de motor op een (te?) arm mengsel draaide.. maar als de motor eenmaal draaide reageerde hij wel op bediening van de choke

Met de klok mee draaien aan de CO afstel schroef heeft geen hoor- of zichtbaar effect op het stationaire draaien,
misschien werkt deze schroef niet?
Wat zou het hoorbare verschil moeten zijn tussen te hoog, te laag en correct CO?
Zou het kunnen dat de problemen aan de motor allemaal te maken hebben met een arm mengsel? Ook het afslaan met hoge toeren op de snelweg?