16 January 2012, 20:03
Een multimeter heb je niet veel aan als je je gloeibougies wilt controleren, als hij stuk is staat er evengoed wel spanning op je "rail" (koperen verbindingsstrippen tussen de bougies).Als je spanning meet zegt het in elk geval wel dat je gloeirelais ingeschakeld is.
Het dashboardlampje is een gloei-timer-lampje, de timer telt een bepaalde tijd af en gebruikt voor de bepaling van die tijd ook de koelvloeistoftemp in de cilinderkop.
Als de gloeitijd om is gaat je lampje uit, de gloeibougies blijven dan normaalgesproken wÃl spanning houden zelfs als de motor al loopt, dit is het nagloeien om bij koude start de motor even door de eerste moeilijke slagen heen te helpen.
Om te controleren of er daadwerkelijk door iedere bougie gegloeid wordt zou je de koperen verbindingsstrippen kunnen weghalen en dan iedere bougie per stuk kunnen testen.daarvoor bestaan testapparaten maar je kunt ook zelf een stroomkringetje fabriceren;
Haal de stekker van je koplamp los,
Pluspool accu >> zwevende zekering 20 AMP >> pluspool grootlicht >> minpool grootlicht >> pluspool gloeibougie.
Als je bougie goed werkt zal de lamp fel oplichten en daarna ietsje afzwakken maar wel lekker blijven branden.
Als je bougie niet goed werkt zal de lamp zwak branden maar meestal gewoon helemaal dood blijven.
Wat je hiermee test is werking onder belasting, de grootlichtlamp maakt inzichtelijk dát er stroom loopt en globaal ook hoeveel stroom er loopt.
De achterste gloeibougies zijn wat lastig te bereiken, nr. 6 hoef je het mooertje alleen maar iets van te lossen, daarna trek je de koperen strip er zo onderuit.
Het is wel zaak dat alle bougies werken, 2 bougies minder geeft bij slechte motorconditie(lees compressie) al geen teken van leven meer.
succes met je onderzoek
Het dashboardlampje is een gloei-timer-lampje, de timer telt een bepaalde tijd af en gebruikt voor de bepaling van die tijd ook de koelvloeistoftemp in de cilinderkop.
Als de gloeitijd om is gaat je lampje uit, de gloeibougies blijven dan normaalgesproken wÃl spanning houden zelfs als de motor al loopt, dit is het nagloeien om bij koude start de motor even door de eerste moeilijke slagen heen te helpen.
Om te controleren of er daadwerkelijk door iedere bougie gegloeid wordt zou je de koperen verbindingsstrippen kunnen weghalen en dan iedere bougie per stuk kunnen testen.daarvoor bestaan testapparaten maar je kunt ook zelf een stroomkringetje fabriceren;
Haal de stekker van je koplamp los,
Pluspool accu >> zwevende zekering 20 AMP >> pluspool grootlicht >> minpool grootlicht >> pluspool gloeibougie.
Als je bougie goed werkt zal de lamp fel oplichten en daarna ietsje afzwakken maar wel lekker blijven branden.
Als je bougie niet goed werkt zal de lamp zwak branden maar meestal gewoon helemaal dood blijven.
Wat je hiermee test is werking onder belasting, de grootlichtlamp maakt inzichtelijk dát er stroom loopt en globaal ook hoeveel stroom er loopt.
De achterste gloeibougies zijn wat lastig te bereiken, nr. 6 hoef je het mooertje alleen maar iets van te lossen, daarna trek je de koperen strip er zo onderuit.
Het is wel zaak dat alle bougies werken, 2 bougies minder geeft bij slechte motorconditie(lees compressie) al geen teken van leven meer.
succes met je onderzoek