Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Weer) niet starten B230F
Robbert242DL schreef:
Mastertje schreef:[plaatje]

:lol:

Je rechtse cirkel suggereert een losse stekker maar is dit niet hoor :wink:
Deze passen ook niet...

Oh :roll: Ik zie het nu Big Grin

Heb je de rest van m'n bericht nog gelezen?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Mastertje schreef:
Robbert242DL schreef:
Mastertje schreef:[plaatje]

:lol:

Je rechtse cirkel suggereert een losse stekker maar is dit niet hoor :wink:
Deze passen ook niet...

Oh :roll: Ik zie het nu Big Grin

Heb je de rest van m'n bericht nog gelezen?

Tuurlijk heb ik de rest gelezen, ga zaterdag of morgenmiddag meteen even aan de slag!
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Robbert242DL schreef:
Divadi schreef:Zover ik weet gaat het hier om een LH jetronic 2.2 met HALL-gever i.p.v. een BDP sensor en zonder kat, maar met LS...

Hmm volgens de Vraagbaak is vanaf de Jetronic 2.4 pas een LS....??
Hall-gever kan ik niks over vinden in mijn documentatie...

Al met al begin ik het dus al wel goed zat te worden, temer omdat hij al 3x in de garage is geweest zonder langdurige (lees langer dan 1 week!) oplossing.... Als het voor mijn vakantie niet is opgelost vrees ik het ergste voor de GLT :evil: :evil:

Volgens mij werkt een B230F (in ieder geval mijne) niet met een HALL-gever maar met een "Knock Sensor" Smile

[Afbeelding: knocksensor.jpg]

Citaat:The knock sensor is mounted under the intake manifold near cylinder number 2. It's purpose is to sense knocking (preignition) on the engine and retard the timing accordingly. It is a difficult part to test without an osciliscope. Some mechanics suggest tapping the manifold or engine whist checking the timing to see if it retards. However, this is not recomended and hardly a reliable test.

However, the sensor cicruit can be tested: with the ignition key ON, but the engine not running, check the voltage, it should be between 1.5 and 5.0 volts.
When checking or reinstalling a knock sensor it should be tightened to 8-11 ft-lbs of torque. A loose or excessively tight sensor will not work effectively as it will be oversensitive or ineffective.

Ook even de connectoren en draden controleren dus Smile

Citaat:Tuurlijk heb ik de rest gelezen, ga zaterdag of morgenmiddag meteen even aan de slag!

Ok 8)
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Nou....

Eerst maar eens alles schoon maken ?

Enne.........

Een "knock" sensor sensor regelt enkel je ontsteking bij als het fout gaat (pingelen). Net als een lambdasensor je injectie bijregelt als het mengsel te arm of te rijk staat. Dit zijn sensoren die enkel "bijsturen"
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
oftewel, dat kan het niet zijn. Jeroen, rij ff naar Etten-Leur...Die kerel verpatst die GLT dadelijk, of hij steekt m in de brand...een van de twee. Allebei zonde!! Big Grin
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
TheSaint77 schreef:oftewel, dat kan het niet zijn. Jeroen, rij ff naar Etten-Leur...Die kerel verpatst die GLT dadelijk, of hij steekt m in de brand...een van de twee. Allebei zonde!! Big Grin

Over 2 weken nog niks is inderdaad einde oefening ja... :evil:
Antwoord
Ik heb nog wel een paar MegaSquirts liggen Tongue

Maare....

Haal eerst de stoomcleaner er eens door dat alles enigzins schoon is. Want, met alle respect, het is een beetje vies onder de motorruimte.

Daarna: Alle contacten die te maken hebben met de bobine en massa nalopen. Heb je een shunt op de bobine zitten ? Dan loopt ie tijdens het starten op 12 volt en verder op 9 volt. Haal die er eens tussenuit en kijk of je ontstekingsbeeld beter wordt.

Alles schoon en vetvrij maken.

Verder zag ik dat je bedrading overal langs scherpe delen loopt. Kijk ook daar de bedrading eens na en kijk of ze niet is doorgeschuurd.

Als je een rode slappe vonk hebt:

Dan is de oplading naar de bobine niet goed: de bobine wordt onvoldoende geladen.

Dat kan doordat de ingaande spanning onvoldoende is, maar ook omdat de massa slecht is. Je zou de massa kunnen loskoppelen en deze even op een massa punt kunnen houden. Trek je deze los dan krijg je een vonk. Is de vonk nu anders dan als je start, zoek het dan eens in het massa circuit / computer. Is de vonk nog steeds slecht, zoek het dan in de voeding.

Sluit bijvoorbeeld eens rechtstreeks een + draad op de + pool van de accu naar de bobine. Kijk of het dan verbeterd.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Haal eerst de stoomcleaner er eens door dat alles enigzins schoon is. Want, met alle respect, het is een beetje vies onder de motorruimte.

Ik weet het.... Gewoon accu loskoppelen en spuiten maar???

Bozzma schreef:Daarna: Alle contacten die te maken hebben met de bobine en massa nalopen. Heb je een shunt op de bobine zitten ? Dan loopt ie tijdens het starten op 12 volt en verder op 9 volt. Haal die er eens tussenuit en kijk of je ontstekingsbeeld beter wordt.

Heb afgelopen weekend alle bedrading schoon gemaakt. Maar een shunt?? :oops:

Bozzma schreef:Verder zag ik dat je bedrading overal langs scherpe delen loopt. Kijk ook daar de bedrading eens na en kijk of ze niet is doorgeschuurd.

Afgelopen week check en dubbel check, geen problemen ontdekt.

Bozzma schreef:Als je een rode slappe vonk hebt:

Dan is de oplading naar de bobine niet goed: de bobine wordt onvoldoende geladen.

Ga ik proberen bedankt!
Antwoord
ja vooral die pluskabel tip zou ik ook doen Robbert! 8)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Bozzma schreef:Ik heb nog wel een paar MegaSquirts liggen Tongue

Maare....

Haal eerst de stoomcleaner er eens door dat alles enigzins schoon is. Want, met alle respect, het is een beetje vies onder de motorruimte.

Daarna: Alle contacten die te maken hebben met de bobine en massa nalopen. Heb je een shunt op de bobine zitten ? Dan loopt ie tijdens het starten op 12 volt en verder op 9 volt. Haal die er eens tussenuit en kijk of je ontstekingsbeeld beter wordt.

Alles schoon en vetvrij maken.

Verder zag ik dat je bedrading overal langs scherpe delen loopt. Kijk ook daar de bedrading eens na en kijk of ze niet is doorgeschuurd.

Als je een rode slappe vonk hebt:

Dat kan doordat de ingaande spanning onvoldoende is, maar ook omdat de massa slecht is. Je zou de massa kunnen loskoppelen en deze even op een massa punt kunnen houden. Trek je deze los dan krijg je een vonk. Is de vonk nu anders dan als je start, zoek het dan eens in het massa circuit / computer. Is de vonk nog steeds slecht, zoek het dan in de voeding.

Sluit bijvoorbeeld eens rechtstreeks een + draad op de + pool van de accu naar de bobine. Kijk of het dan verbeterd.

Leuk dat je hierop komt, ik heb hetzelfde probleem met een nieuwe bobine, er zit een 1.5Ohm, en ik heb een vrij dure 3.0Ohm gekocht, maar de nieuwe krijgt dus te weinig stroom... er zit ergens een weerstand maar ik heb geen idee waar, want ik heb een paar uur zitten zoeken en doormeten, maar ik kon niks vindne... ik werd er gek van :twisted:

Heb jij misschien enig idee waar de weerstand zich kan bevinden?!

Ik zal zo ff met die +kabel proberen, kan dit geen schade aanrichten? ook niet aan de gas computer? Want die zit er volgens mij ook op!

En een stoomcleaner? Kan je ook gewoon met een hoge drukspuit van de wasserette dit doen? :roll:
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A loopt niet meer op benzine adrianus240 4 284 10 January 2026, 13:16
Laatste bericht: sludge
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 849 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  B230F met klopgeest Kogelman 4 542 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 4.529 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 884 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 2.514 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.659 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 7.661 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 2.812 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 6.845 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: