Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
27 January 2018, 17:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 January 2018, 21:16 door Van Schellen.)
Allen,
Ik heb een Volvo 240 sedan, B23F automaat uit 1990. Staat in de garage en met mooi weer rijd ik een rondje. Vorige week uit de garage gehaald en een kwartiertje stationair laten lopen. De motor sloeg echter af tijdens het stationair lopen en kreeg ik daarna niet meer aan. In ongeveer 10 seconden van normaal stationair lopen naar uitvallen. Ik meende enkele seconden een iets hoge fluitende toon te horen, een schuddend blok en hij viel uit.
Ik heb gecontroleerd: De bougies geven een vonk. Het brandstofrelais doet het ook (klikt). Rotor, verdelerkap, bobinekabel en bougiekabels zijn enkele jaren oud. Er is geen zekering door. De startmotor klinkt prima. Alle zekeringen zijn doorgemeten. Accu is nieuw.
Moet ik verder nog geluiden horen? Want behalve het brandstofrelais hoor ik verder niet iets.
Wat kan het zijn? :S
Bedankt voor de hulp!
Anne
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Krijgt de motor brandstof? Filter verstopt of pomp overleden?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Toch m,aar het relais vervangen/doorsolderen, er zitten twee spoelen in die allebei op het juiste moment moeten klikken.
Misschien zit er ook nog een zwevende zekering ongeveer bij de bobine.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
(27 January 2018, 23:18)Marc1970 schreef: Toch m,aar het relais vervangen/doorsolderen, er zitten twee spoelen in die allebei op het juiste moment moeten klikken.
Misschien zit er ook nog een zwevende zekering ongeveer bij de bobine.
Zwevende zekering?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
(28 January 2018, 12:02)Van Schellen schreef: Zwevende zekering?
Zwevende zekering
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
28 January 2018, 20:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2018, 20:27 door Van Schellen.)
(28 January 2018, 18:08)Arjan. schreef: (28 January 2018, 12:02)Van Schellen schreef: Zwevende zekering?
Zwevende zekering
Aha! Ik zal eens op zoek.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
(27 January 2018, 23:18)Marc1970 schreef: Toch m,aar het relais vervangen/doorsolderen, er zitten twee spoelen in die allebei op het juiste moment moeten klikken.
Misschien zit er ook nog een zwevende zekering ongeveer bij de bobine.
Ik heb 2 relais van de sloop gehaald gisteren. Die doen klikken allebei, maar de auto klikt niet aan...
Mogelijk dus brandstofpomp. Nog meer ideeen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
(27 January 2018, 22:37)Dopski schreef: Krijgt de motor brandstof? Filter verstopt of pomp overleden?
Bougies ruiken wel naar benzine..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
De Distributieriem was slap en is verschoven. Nu geen compressie...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Weer op tijd zetten, grote kans dat hij het weer doet.
Je zou een b230f moeten hebben in een 90er en dat is een vrijloper.
Geen schade dus.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
B23f inderdaad. Nieuwe riem zit er op en staat op tijd, maar geen compressie
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Alle poelies zitten ook goed vast en in de borging.
Krukkas poelie op zijn merkteken en dan staat de voorste zuiger ook echt boven?
Kun je controleren door met een schroevendraaier in je boegiegat te voelen.
Nokkenas poelie op merkteken en dan staan de voorste twee kleppen dicht?
Kun je zien door de olievuldop, voorste twee nokken staan schuin omhoog.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970