15 February 2016, 01:47
Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem
Van mijn Volvo 360 2.0 carburateur blok is het eea kapot gegaan waardoor ik heb besloten om een b230fb in te bouwen. Deze komt uit een Volvo 740 en compleet met kabelboom, bobine, vliegwielsensor en computers (Ontsteking en Jetronic).
Het blok is ingebouwd met het 60-2 vliegwiel en de vliegwielsensor is er goed aangezet (stukje uit koppelingshuis geslepen). Verder heb ik de hele kabelboom uitgespit en het overbodige weg geknipt. Een luchtmassameter en ontstekingsmodule (powerstage of vonkversterker zoals het ook wel genoemd wordt) had ik nog liggen. Als contactslot schakelaar heb ik een extra stuurslotschakelaar aan de kabel geprikt.
Hierna heb ik alle kabels aangesloten: blauw en rood/wit op de bobine, LMM, ontstekingsmodule, klopsensor, injectoren, etc aangesloten. Als ik de sleutel omdraai gaat de motor wel rond maar ik krijg geen vonk.
Om de verdeler uit te sluiten heb ik een bougie direct aan de uitgang van de bobine gehangen.
Over de plus en min van de bobine meet ik (van plus naar aarde en van min naar aarde) beide constant 12 Volt. Als ik hem start heb ik geen stroom meer.
Op de powerstage meet ik. als de auto op contact staat, op pin 1 naar aarde en pin 4 naar aarde constant 12 Volt, Pin 5 niks (is wel verbonden naar de ontsteking ECU) en Pin 2 zit aan aarde. Alles lijkt mij hier te kloppen op pin 5 na, deze zou volgens mij bij starten tussen 0 en 2 volt moeten fluctueren.
De vliegwielsensor geeft over pool 1 en 2 173 Ohm (dat lijkt me goed) en bij starten meet ik kleine voltages (ook dit lijkt mij goed). Deze sensor lijkt mij dus goed.
Om de verschillende onderdelen uit te sluiten heb ik al 2 andere bobines geporbeerd, 2 verschillende vliegwielsensors, 2 verschillende vonkversterkers, 3 verschillende ontsteking computers, 2 jetronic computers, 2 brandstofpomprelais en verschillende bougies.
Nu ligt er een Volvo 240 kabelboom in de auto, maar deze geeft precies dezelfde problemen (deze is nog onverknipt).
Wat ik niet heb aangesloten is een brandstofpomp (deze ga ik extern aansluiten middels een schakelaar).
De grote vraag is nu, waarom wil hij niet vonken? Ik mis een schakeldraad naar de bobine denk ik. Als ik namelijk frequentie ga meten op de min van de bobine naar de plus van de accu dan meet ik niks en bij een lopende 240 van een maat van mij meet ik op stationair toerental 55-60 Hz (als ik het goed heb). Met deze auto zijn ook al verschillende onderdelen uitgewisseld (alleen computers en vliegwielsensor niet, dit is namelijk onmogelijk).
Wie heeft het antwoord?? Ik weet het niet meer!
Van mijn Volvo 360 2.0 carburateur blok is het eea kapot gegaan waardoor ik heb besloten om een b230fb in te bouwen. Deze komt uit een Volvo 740 en compleet met kabelboom, bobine, vliegwielsensor en computers (Ontsteking en Jetronic).
Het blok is ingebouwd met het 60-2 vliegwiel en de vliegwielsensor is er goed aangezet (stukje uit koppelingshuis geslepen). Verder heb ik de hele kabelboom uitgespit en het overbodige weg geknipt. Een luchtmassameter en ontstekingsmodule (powerstage of vonkversterker zoals het ook wel genoemd wordt) had ik nog liggen. Als contactslot schakelaar heb ik een extra stuurslotschakelaar aan de kabel geprikt.
Hierna heb ik alle kabels aangesloten: blauw en rood/wit op de bobine, LMM, ontstekingsmodule, klopsensor, injectoren, etc aangesloten. Als ik de sleutel omdraai gaat de motor wel rond maar ik krijg geen vonk.
Om de verdeler uit te sluiten heb ik een bougie direct aan de uitgang van de bobine gehangen.
Over de plus en min van de bobine meet ik (van plus naar aarde en van min naar aarde) beide constant 12 Volt. Als ik hem start heb ik geen stroom meer.
Op de powerstage meet ik. als de auto op contact staat, op pin 1 naar aarde en pin 4 naar aarde constant 12 Volt, Pin 5 niks (is wel verbonden naar de ontsteking ECU) en Pin 2 zit aan aarde. Alles lijkt mij hier te kloppen op pin 5 na, deze zou volgens mij bij starten tussen 0 en 2 volt moeten fluctueren.
De vliegwielsensor geeft over pool 1 en 2 173 Ohm (dat lijkt me goed) en bij starten meet ik kleine voltages (ook dit lijkt mij goed). Deze sensor lijkt mij dus goed.
Om de verschillende onderdelen uit te sluiten heb ik al 2 andere bobines geporbeerd, 2 verschillende vliegwielsensors, 2 verschillende vonkversterkers, 3 verschillende ontsteking computers, 2 jetronic computers, 2 brandstofpomprelais en verschillende bougies.
Nu ligt er een Volvo 240 kabelboom in de auto, maar deze geeft precies dezelfde problemen (deze is nog onverknipt).
Wat ik niet heb aangesloten is een brandstofpomp (deze ga ik extern aansluiten middels een schakelaar).
De grote vraag is nu, waarom wil hij niet vonken? Ik mis een schakeldraad naar de bobine denk ik. Als ik namelijk frequentie ga meten op de min van de bobine naar de plus van de accu dan meet ik niks en bij een lopende 240 van een maat van mij meet ik op stationair toerental 55-60 Hz (als ik het goed heb). Met deze auto zijn ook al verschillende onderdelen uitgewisseld (alleen computers en vliegwielsensor niet, dit is namelijk onmogelijk).
Wie heeft het antwoord?? Ik weet het niet meer!