Topics: 82
Sensor is ook meer een aan/uit storing. Stationair regelklep, gasklep, die moeten echt blinkend schoon zijn.
En ik zou die klep ertussen uit halen, lijkt me dat die alleen bij steenkoude motor voorverwarmde lucht nodig heeft. Ik rij al jaren zonder.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dit soort storingen komen van foute input van sensoren aan de basis van het injectiegebeuren, zoals bijv de koelwatertemp sensor, waar de ECU geen weet van heeft of niks geks van vindt. Een muizenest in de inlaat.
Zaken halverwege het procres zoals brandstofdruk of een haperende ontsteking zou de ECU oppikken via de lambada sonde, proberen te compenseren en foutcodes veroorzaken.
Topics: 19
Auto staat hier nu voor de deur, pa heeft mijn s60 mee, kan ik me in alle rust op de 240 richten. Hij heeft er sinds het reinigen van de egr zo'n 120km mee gereden terwijl er dus ernstiger problemen waren dan voorheen. Dit weekend even zien of er weer foutcodes zijn. Verder ga ik gasklep schoonmaken, hulpluchtregelaar schoonmaken en koelwatersensor doormeten, contacten reinigen. Ik weet nog uit de tijd dat ik een 360 had, dat je de koelwatersensor kunt doormeten. Ik weet alleen de juiste waardes niet meer. Weten jullie dat toevallig? Zelfde geldt voor hulpluchtregelaar; kun je ook doormeten, maar welke waardes moet ie geven?
10-27 graden is 2100-2900 ohm, 82-93 is 250-300 ohm.
De stat. regelklep is 40 ohm over de buitenste 2 pinne en 20 ohm over de middelste en 1 van 2 buitenste.
Bedankt! Ga ik morgen nameten.
Vandaag er zelf even mee gereden, naar en van mijn werk, 5km van mijn huis. Na koude start kon ik prima wegrijden, al voelde het niet helemaal in orde. Toerental iets te hoog. Ik kon probleemloos naar mijn werk rijden, al was het stationair toerental bij afremmen-koppeling in wel iets te laag. Hij viel echter niet uit. Bij aankomt op mijn werk foutcodes gecheckt: op connector 2 kreeg ik 1-2-1: Fout signaal van LMM. Code gewist. De terugreis, zonet, verliep minder goed. Starten ging wel ok, stationair daarna gelijk slecht. Wegrijden ging wel zonder horten en stoten. Afremmen en koppeling in stond garant voor uitval van de motor. Als de motor uitviel tijdens het rijden, liet ik hem weer aanslaan door de koppeling op te laten komen. Wat opviel was dat als ie dan weer aansloeg, het stationair toerental direct veel te hoog was, ca. 1500-1600 toeren. De terugreis was dus een drama. Thuis de foutcodes gechecked: alles in orde. Jammer, had liever een foutcode gehad, dan heb je een richting om in te zoeken. Daarna motor stationair laten lopen en de stekker van de LMM losgehaald. Motor reageerde wel, maar viel niet uit(noodloop neem ik aan). Daarna even met de gashendel gespeeld, toen ik die losliet viel de motor uit. Dus ik weer foutcodes checken: niets... Vreemd, als ik de stekker van de LMM loshaal, krijg ik dus geen foutcode?! Dan kun je lang blijven zoeken naar fouten
Topics: 78
Problemen als er geremd moet worden?
Dan is de rembekrachtiger verdacht.
Er bestaat kans dat je valse lucht aanzuigt via een lek membraan van de rembekrachtiger.
Sjek ook de slang en de terugslagklep ...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Beter geen stekkers lostrekken terwijl de motor loopt/op contact staat. Starten zonder LMM zou toch wel een foutcode op moeten leveren denk ik zo.
Topics: 14
Hoe is de staat van je CIS klep? Die klep regelt namelijk je stationaire loop en kan ook voor vreemde problemen zorgen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
CIS klep? Dat is toch de stationaire hulpluchtregelaar? Ik ga hem zo schoonmaken. Had van de week al gezien dat ie niet heel erg vies is en dat de klep op zich soepel beweegt. Behalve het doormeten, hoe kun je nog meer controleren of ie goed is?
Marc1970 schreef:De stat. regelklep is 40 ohm over de buitenste 2 pinne en 20 ohm over de middelste en 1 van 2 buitenste.
Euhm... de regelklep heeft een 2 polige aansluiting... (bosch 0 280 140 516)