Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden
#1
Nou, de titel dekt de lading! Betreft een 240 2.3 GL uit 1993, met B230FD motor. Bij een koude start loopt de motor slecht. Hij slaat niet snel aan, ook niet langzaam, maar de motor moet toch een keer of 4 rondgaan voordat ie aanslaat. Nadat de motor aan is geslagen, kun je er niet direct mee wegrijden. Hij loopt moeilijk stationair en als je ermee probeert weg te rijden gaat ie stotteren en houdt ie erg in. Na elke koude start duurt het dus een minuut voordat je er wat mee kunt.
Als de motor warm is doet ie het goed, maar als je 'warm' stilstaat voor een verkeerslicht wil ie wel eens moeilijk doen. Het is een frustrerend probleem. Het verbuik lijkt wel in orde. Mijn vader rijdt ca. 140km per dag en dan rijdt ie over het algemeen 100km/u, het verbruik is dan 1 op 11.

Nu is ÃÃn van de eerste vragen natuurlijk; wat is de staat van het onderhoud. Nou, die is naar mijn mening prima. Sinds april 2010 (toen gekocht) hebben we veel vernieuwd aan de auto, ook motorisch. Toen hebben we een grote beurt uitgevoerd, recentelijk een kleine waarbij olie bougies en filters zijn vernieuwd. Rotor en verdeelkap zagen er nog erg goed uit en hebben we alleen opgeschuurd.
Deze winter heeft de 240 een nieuwe accu gekregen en eerdaags komt er een nieuwe dynamo in. Ongeveer een maand geleden zijn de kleppen gesteld door een Volvo specialist.

Mijn vader verdenkt de brandstofpomp. Ook die hebben we vervangen in 2010, voor een nieuwe, maar wel een imitatie. Een Scan-Tech. Wat ons direct opviel is dat ie wel erg hoorbaar is, meer dan een originele. Mijn vader verdenkt deze brandstofpomp ervan de problemen te veroorzaken, alsof ie niet genoeg druk levert. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk omdat de brandstofpomp een hoge druk hoort te leveren en de drukregelaar op de brandstofrail zit, maargoed als de druk van de brandstofpomp al lager is dan die van de drukregelaar zou er natuurlijk een probleem kunnen ontstaan. Kan de pomp in de tank hier ook nog mee te maken hebben?

Wat denken jullie hiervan? Kan het de brandstofpomp zijn, of moet ik ergens anders kijken?
Antwoord
#2
Foutcodes al uitgelezen??
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#3
Ik heb een klacht die hier enigszins op lijkt, b230f uit 1992, auto start bij de eerste slag, loopt stationair wel direct goed tot je gas geeft, koude motor houdt eerste 200 meter in waarbij ik het idee heb dat de brandstoftoevoer onvoldoende druk heeft, brandstoffilter om die reden recent vervangen, zekering brandstofpomp wordt voelbaar warm. Na die 200 meter is de klacht ook direct over.
Ben ook nog zoekende naar oorzaak en verdenk eerder benzinedrukregelaar bij injectierail, zou graag willen weten hoe ik deze kan testen.
Antwoord
#4
Het langzamere starten kan soms komen door dat de benzinedruk wegvalt wanneer de motor niet loopt. Terugslagklep pomp (hoofdpomp) kan dat zijn. Maar die doet niets als de motor eenmaal loopt. Zou dat niet direct verwachten dus.
Wanneer de in-tank pomp een probleem geeft zou het verschil moeten maken met een lege of volle tank.
Ook wel eens gelezen/gevonden dat de B230FD wat gevoeliger is voor bougies. Waarom deze motor nou gevoeliger zou zijn dan de B230F weet ik niet, misschien die EGR etc die het net wat lastiger maakt. Dus, die bougies, waren dat originele? en staat de afstand nog goed?

Zaken als een slechte BDP gever voor de ontsteking kunnen ook slechte stationairloop en slecht starten veroorzaken. Is de kabel en de isolatie er van nog goed? Meestal gaan die sensoren ergens tussen de 2.5-3.5 ton stuk. Bij de mijne was ie bij 2,2 ton stuk. Als deze nog origineel is kan vervangen nooit kwaad maar soms is het wat voorbarig om die er meteen uit te gooien. Brandstofpomprelais goed doorgesoldeerd? Zijn van die kleine dingen die als ze kapot gaan de auto laten stilstaan en op leeftijd de auto vooral wat minder goed laten lopen. Zijn soms de oorzaak van maffe kleine problemen zonder dat ze 100% stuk zijn.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Waar vind ik het relais van de brandstofpomp?
Antwoord
#6
Wit, boven de rechtervoet van de bijrijder. Maar dat is meer een aan/uit storing.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Preventief even kijken/doorsolderen van brandstofpomprelais lijkt me niet verkeerd Smile

Ik ben nu bij de auto; koude start, slaat redelijk vlot aan, blijft wel redelijk stationair lopen, maar als ik de gashendel beweeg gaat ie sputteren.

Foutcodes uitgelezen; op aansluiting 2 krijg ik 1-1-1, geen foutcode dus. Op aansluiting 6 krijg ik 2-4-1: EGR system flow too low. Volgens volvoclub.org.uk leidt dit tot slecht stationair. Hier zou het probleem dus wel eens kunnen zitten. Kan EGR ook afgesloten worden? Dat heb ik wel eens gelezen...
Antwoord
#8
Tussen het vorige bericht en dit bericht, heb ik de de leidingen van de egr en de egr zelf(met dat membraampje erin) verwijderd en gereinigd. Dit was ook nodig ook, want de egr zat bijna dicht, evenals de leiding tussen egr en inlaatspruitstuk. De leiding tussen uitlaatspruitstuk en egr was redelijk schoon, die hadden we al eens schoongemaakt.
Wat opviel was dat er al een afdichtplaatje geplaatst was, op het inlaatspruitstuk. Deze hebben we verwijderd en vervangen door een papieren pakking, met gaatje dit keerWink

Verder de luchtfilterbehuizing gedemonteerd, om het bimetaaltje te testen. Na 10 minuten onder de fohn staat de klep slechts een klein stukje open, hoort dat zo, of hoort ie echt helemaal open te gaan(tot de aanslag)? Sowieso de boel maar even ingevet, de klep liep erg stroef.

Daarna weer gestart, liep gelijk goed. Proefritje beviel mij prima, wat rijdt een 240 toch lekker! (rij zelf een S60, dus vergeet dat wel eens wat)

Nu afwachten hoe die morgenochtend start en loopt!
Antwoord
#9
Haal die bimetaal klep er toch af, hij is nergens goed voor. Zeker als je zulke lange afstanden rijdt maakt een km langer opwarmen niks uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Helaas was de koude start vanmorgen niet beter dan voor het reinigen van de egr. Het is nu zelfs minder, stationair draait ie nu zo'n krap 1100 toeren, in de file bij warme motor ca. 1500 toeren. Bij afremmen valt ie soms uit. Er gaat dus echt iets fout, maar wat? Bdp sensor?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 358 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 975 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 960 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 333 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 688 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.401 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.390 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.938 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.295 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.572 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)