20 March 2012, 21:29
Nou, de titel dekt de lading! Betreft een 240 2.3 GL uit 1993, met B230FD motor. Bij een koude start loopt de motor slecht. Hij slaat niet snel aan, ook niet langzaam, maar de motor moet toch een keer of 4 rondgaan voordat ie aanslaat. Nadat de motor aan is geslagen, kun je er niet direct mee wegrijden. Hij loopt moeilijk stationair en als je ermee probeert weg te rijden gaat ie stotteren en houdt ie erg in. Na elke koude start duurt het dus een minuut voordat je er wat mee kunt.
Als de motor warm is doet ie het goed, maar als je 'warm' stilstaat voor een verkeerslicht wil ie wel eens moeilijk doen. Het is een frustrerend probleem. Het verbuik lijkt wel in orde. Mijn vader rijdt ca. 140km per dag en dan rijdt ie over het algemeen 100km/u, het verbruik is dan 1 op 11.
Nu is ÃÃn van de eerste vragen natuurlijk; wat is de staat van het onderhoud. Nou, die is naar mijn mening prima. Sinds april 2010 (toen gekocht) hebben we veel vernieuwd aan de auto, ook motorisch. Toen hebben we een grote beurt uitgevoerd, recentelijk een kleine waarbij olie bougies en filters zijn vernieuwd. Rotor en verdeelkap zagen er nog erg goed uit en hebben we alleen opgeschuurd.
Deze winter heeft de 240 een nieuwe accu gekregen en eerdaags komt er een nieuwe dynamo in. Ongeveer een maand geleden zijn de kleppen gesteld door een Volvo specialist.
Mijn vader verdenkt de brandstofpomp. Ook die hebben we vervangen in 2010, voor een nieuwe, maar wel een imitatie. Een Scan-Tech. Wat ons direct opviel is dat ie wel erg hoorbaar is, meer dan een originele. Mijn vader verdenkt deze brandstofpomp ervan de problemen te veroorzaken, alsof ie niet genoeg druk levert. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk omdat de brandstofpomp een hoge druk hoort te leveren en de drukregelaar op de brandstofrail zit, maargoed als de druk van de brandstofpomp al lager is dan die van de drukregelaar zou er natuurlijk een probleem kunnen ontstaan. Kan de pomp in de tank hier ook nog mee te maken hebben?
Wat denken jullie hiervan? Kan het de brandstofpomp zijn, of moet ik ergens anders kijken?
Als de motor warm is doet ie het goed, maar als je 'warm' stilstaat voor een verkeerslicht wil ie wel eens moeilijk doen. Het is een frustrerend probleem. Het verbuik lijkt wel in orde. Mijn vader rijdt ca. 140km per dag en dan rijdt ie over het algemeen 100km/u, het verbruik is dan 1 op 11.
Nu is ÃÃn van de eerste vragen natuurlijk; wat is de staat van het onderhoud. Nou, die is naar mijn mening prima. Sinds april 2010 (toen gekocht) hebben we veel vernieuwd aan de auto, ook motorisch. Toen hebben we een grote beurt uitgevoerd, recentelijk een kleine waarbij olie bougies en filters zijn vernieuwd. Rotor en verdeelkap zagen er nog erg goed uit en hebben we alleen opgeschuurd.
Deze winter heeft de 240 een nieuwe accu gekregen en eerdaags komt er een nieuwe dynamo in. Ongeveer een maand geleden zijn de kleppen gesteld door een Volvo specialist.
Mijn vader verdenkt de brandstofpomp. Ook die hebben we vervangen in 2010, voor een nieuwe, maar wel een imitatie. Een Scan-Tech. Wat ons direct opviel is dat ie wel erg hoorbaar is, meer dan een originele. Mijn vader verdenkt deze brandstofpomp ervan de problemen te veroorzaken, alsof ie niet genoeg druk levert. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk omdat de brandstofpomp een hoge druk hoort te leveren en de drukregelaar op de brandstofrail zit, maargoed als de druk van de brandstofpomp al lager is dan die van de drukregelaar zou er natuurlijk een probleem kunnen ontstaan. Kan de pomp in de tank hier ook nog mee te maken hebben?
Wat denken jullie hiervan? Kan het de brandstofpomp zijn, of moet ik ergens anders kijken?