Topics: 18
Mijn d24 start ineens niet meer...
hij gaat wel rond, maar slaat niet aan
kan dit de afsluiter zijn die niet open / dicht gaat? (tbv uitzetten motor?) en hoe kan ik het beste kijken of hij wel diesel krijgt? (denk t wel want hij ploft soort van wel)
Zoek eigenlijk elektrisch schema om het een en ander te controleren
Topics: 0
16 January 2012, 17:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 January 2012, 17:24 door paulhoning.)
Zou het kunnen zijn dat de gloeibougies en/of startvervroeging (waselement) slecht zijn? Volgens mij is het vandaag de eerst koude dag en dan worden deze 2 weer veel belangrijker.
Hoe sloeg hij afgelopen weken aan? gelijk bij eerste tik of duurde het langer? Veel rook bij koude start?
Hier kan je denk wel elektraschema vinden:
http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
16 January 2012, 19:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 January 2012, 19:46 door Sylvester.)
Ik heb de auto eergister gekocht dus weet er weinig van, toen leek hij zonder problemen te starten
ik vermoedt dat hij niet voorgloeit maar heb geen goede multimeter hier..
Hij krijgt wel diesel, enige wat ik me nu nog kan voorstellen is dat hij niet voorgloeit maar t lampje schakelt wel aan en uit in t dashboard
Topics: 38
Een multimeter heb je niet veel aan als je je gloeibougies wilt controleren, als hij stuk is staat er evengoed wel spanning op je "rail" (koperen verbindingsstrippen tussen de bougies).Als je spanning meet zegt het in elk geval wel dat je gloeirelais ingeschakeld is.
Het dashboardlampje is een gloei-timer-lampje, de timer telt een bepaalde tijd af en gebruikt voor de bepaling van die tijd ook de koelvloeistoftemp in de cilinderkop.
Als de gloeitijd om is gaat je lampje uit, de gloeibougies blijven dan normaalgesproken wÃl spanning houden zelfs als de motor al loopt, dit is het nagloeien om bij koude start de motor even door de eerste moeilijke slagen heen te helpen.
Om te controleren of er daadwerkelijk door iedere bougie gegloeid wordt zou je de koperen verbindingsstrippen kunnen weghalen en dan iedere bougie per stuk kunnen testen.daarvoor bestaan testapparaten maar je kunt ook zelf een stroomkringetje fabriceren;
Haal de stekker van je koplamp los,
Pluspool accu >> zwevende zekering 20 AMP >> pluspool grootlicht >> minpool grootlicht >> pluspool gloeibougie.
Als je bougie goed werkt zal de lamp fel oplichten en daarna ietsje afzwakken maar wel lekker blijven branden.
Als je bougie niet goed werkt zal de lamp zwak branden maar meestal gewoon helemaal dood blijven.
Wat je hiermee test is werking onder belasting, de grootlichtlamp maakt inzichtelijk dát er stroom loopt en globaal ook hoeveel stroom er loopt.
De achterste gloeibougies zijn wat lastig te bereiken, nr. 6 hoef je het mooertje alleen maar iets van te lossen, daarna trek je de koperen strip er zo onderuit.
Het is wel zaak dat alle bougies werken, 2 bougies minder geeft bij slechte motorconditie(lees compressie) al geen teken van leven meer.
succes met je onderzoek
Is het ook mogelijk om gewoon direct vanaf de accu een kabel op de gloeibougies te zetten en daarmee voor te gloeien? of levert dit gevaar op voor de verbindingstrippen?
Topics: 38
Topics: 107
Hangt ervan af hoe lang je de kabel op de accu houdt, lijkt me.
Topics: 288
geen ideeof deze r tegen kunnen, maar bij de LARO's (da's defensie voor Land Rovert..) haalden we de gloeistiften er uit, aansluiten, gloeien, en als het beeld oranje met zwarte vlekken was, vervangen...
Niet langer dan nodig, 30sec maximaal lijkt me voldoende, als dit niet werkt moet ik ze allemaal 1 voor 1 testen

Overigens dank voor alle hulp en handige links so far
Bij mijn oude merc heb ik dit een tijdje zo gedaan, wel een iets oudere auto met nog simpelere techniek
Ik wil zo mijn gloeibougies gaan testen, moet ik nog extra voorzichtig zijn of ergens specifiek op letten bij demontage en montage?
Wederom bedankt