Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
spanning komt nu vanaf bobine (pin 15) en vervolgens gaat de +draad door schutbord naar benzine-LPG schakelaar.
Vanaf schakelaar terug naar het veiligheidsrelais (pin 15).
De polen V en V van het relais geven spanning aan de 2 afsluiters voor en tankafsluiter achter.
(precies zoals op tekening)
Ik a een nieuwe +draad via het contact trekken naar schakelaar (7.5 Amp gezekerd)
Zal vanavond tevens eens proberen om sludge af te tappen.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Start ie inmiddels al op LPG?
Nu het boven nul graden is kan ik de mijne weer direct op lpg starten.
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Ga er na de koffie weer mee bezig....heb hem gisteravond op benzine weggezet.
Starten op LPG is er dus vanavond niet bij.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
ALs de spanning voor de hele LPG installatie van een bobine + met voorschakelweerstand komt, heb je 12V tijdens het starten (stand III), en iets van 9V tijdens het rijden (stand II).
Ik zou de 12V van vóór de weerstand pakken, dichter bij.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Vanavond draad (12V) getrokken van voor de voorschakelweerstand naar schakelaar.
Alle afsluiters gaven nu een heldere en veel beter hoorbare klik.
Hiermee lijkt het probleem van half open afsluiters opgelost.
Maar het gas bleef stromen, omdat de bekende "pok" ontbrak nog steeds bij het op contact laten staan.
Toch nog maar een het schema erbij gepakt en alle bedrading nagelopen.
Wat bleek, de 12V draad veranderde van kleur en was verkeerd aangesloten op het relais!!
De 12V stond op de pin van 1 van de gasafsluiters. Dus op de kring van de afsluiters bleef altijd spanning staan en het relais kon nooit "afvallen" en kon dus nooit een "pok"geven.
Auto vanavond op LPG weggezet, hoop dat hij na een nachtje -10 Celsius hier in het oosten, morgenvroeg probleemloos wil starten op LPG.
Morgen (hopenlijk) een positieve update.
Berichten: 217
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2007
ten aanzien van je laatste ontdekkingen, gold onderstaande ook hier weer dus ?
"vele gasinbouwers houden er vreemde electrische gedachten op na is mij opgevallen."
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: May 2008
Mss is de voorschakelweerstand in waarde toegenomen (veroudering, inwendig slecht contact). De schakeling van een spoel met voorschakelweerstand moet je in stand houden, anders bij de overbrugging van de weerstand (dus 12V rechtstreeks op de spoel) geeft na een tijd verbranding van de spoelisolatie en doorslag in de spoel. Die voorschakelweerstand zit er voor iets tussen. :

:o
Kan je ergens een vergelijk maken met een soort gelijke voorschakelweerstand? Zeker doen!
Berichten: 217
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2007
Werkelijk nog nooit iets dergelijks gehoord..
Dingen zijn rated 12 volt, zit dus een flinke veiligheidsmarge overheen.
Als we het over de door Vialle gebruikte afsluiters hebben tenminste.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Vandaag met -9 Celsius weer niet starten op LPG.
Begin de moed op te geven en zet hem 's avonds maar weg op benzine.
Laatste poging: zal ontsteking nog iets later zetten om te kijken wat dat doet.
Anders ligt het wat mij betreft aan de verdamper, en omdat hij goed loopt als hij warm is, ga ik deze niet wisselen.
@ abbababel
Voorschakelweerstand is voor de bobine, spoeltje is 12V en 18 Watt.
Verbranden en doorslaan van de spoel en doorslaan zie ik ook niet.
Berichten: 340
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2009
Stel de bougies eens af op 0.6mm