Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B23E komt niet op toeren/heeft geen kracht direct na overschakelen op LPG
Sinds enige tijd rij ik met plezier in een 244 GLE met B23E op LPG.

Echter direct na het (automatisch) overschakelen op LPG nadat hij op benzine gestart is, komt de motor niet op toeren als hij in Drive staat. Hij heeft dan even geen vermogen. Soms slaat hij helemaal af. Meestal helpt het dan wel om hem even in Neutraal te zetten, de motor even op toeren te helpen, terug laten zakken, snel in Drive en dan wegrijden.
Het maakt hierbij niet uit of de motor warm of koud is.
Ook maakt het niet uit of ik eerst even op benzine blijf rijden (door toeren laag te houden) en daarna door 2x toeren hoog alsnog automatisch op LPG over te schakelen.

Hij heeft dit alleen de eerste keer na het overschakelen op LPG als je dan even moet stoppen en vervolgens weer wilt optrekken.
Na even op LPG gereden te hebben gaat het prima, al schokt de motor nog wel stationair.

Wat is er al gedaan:
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe rotor
- nieuwe verdelerkap

Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen?
Of is het een kwestie van langs de LPG boer.

Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Heb je al gekeken of op de verdamper witte aanslag zit (vrieslaagje) als de motor is uitgevallen?
Antwoord
Staat het koelwaterniveau hoog genoeg in het reservoir?
Antwoord
Vrieslaagje heb ik nog niet op gecheckt, zal ik morgen even doen.
Wel genoeg wit vrieslaagje elders Smile
Er zit in elk geval voldoende koelvoeistof in het reservoir.
Antwoord
Zelf heb ik een B21E en met overschakelen van benzine naar gas lukt zonder extra gas bij te geven is wel afhankelijk of ie kous of warm is, wel staat ie even in ze toeren te rommelen maar dat is van korte duur. Logisch want hij moet nog ff de resterende benzine verbranden (kein beetje) Ik heb het vermoeden dat de klep die de benzine afsluit niet snel genoeg zijn werk doet en misschien een heel klein beetje open blijft staan. Hij krijgt dus een dubbel mengsel.
Antwoord
Zou mogelijk ook nog een lekkend vacuumslangetje kunnen zijn ?

Er loopt een vacuumslangetje naar je verdamper, ergens vanaf t spruitstuk, die "trekt" de verdamper open als de boel loopt
heb je daarin forse lekkage of is hij afwezig dan komt er amper gas en slaat de boel steevast af.
Is dat ding een tikje lek zou t zomaar kunnen dat hij niet volledig opengetrokken wordt en dus schraal gaat lopen, pas op voor backfires iig

Dit al dan niet gecombineerd met een in voorgaande reacties genoemde mogelijkheden..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Inmiddels even goed kunnen checken. De verdamper bevriest niet.
Toch heb ik het gevoel dat hij te weinig LPG krijgt zo in het begin.

Dubbele brandstof is het in elk geval niet. Bij een carburateur motor moet je eerst de vlotterkamer leeg rijden.
In geval van injectie stopt hij meteen met injecteren. Gecheckt door even een draad van een LPG afsluiter te halen en dan over te schakelen van benzine naar LPG. Hij valt dan meteen stil.

Zal de vacuumslang eens vervangen/checken.
Verder zal ik even kijken of ik het type verdamper kan achterhalen.
Wellicht heeft hij iets van een choke functie / afstelling.
Antwoord
Vandaag het antwoord gevonden op mijn probleem: kleppen stellen (zie ook mijn blog update)
Ik had helaas niet genoeg dunne plaatjes om alles meteen goed te zetten, maar hij rijdt al een stuk beter.
Bij Carlo meteen maar even 10 dunne plaatjes ter omruil besteld.

Er moeten wel redelijk wat 3,30 plaatjes in, dus ik ga alvast uitkijken naar een reserve kop.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 328 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 584 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.646 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.135 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.042 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
  schuddende b23e pepijnwk 33 11.726 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)