Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ingespoten bensin... het vacuum gebruikt zo'n blok net ff anders, uiteraard moet er nog wat aangezogen worden om te mengen, maar wordt op diverse manieren gemeten om zo tot een juist ontstekingtijdstip te komen.. zat bij de F's immers ook al een Lambda (sommige..) in, en bij de E's een koektrommel met electronica....
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Quote"Jeroen: Er is idd het eea aangepast, tt3 nokkenas, simons uitlaat weber conversie voor de zenith."
Als je deze speeltjes gemonteerd hebt spreek je toch niet meer over een B18A blok

.
Inderdaad een Alu vedeler heeft een andere vervroegingskarakteristiek vandaar de mogelijkehid om die te selecteren.
Gezien jou aanpassingen zou ik met de B20E curve beginnen en dan proberen, trial & error kan geen kwaad.
Je merkt direct of die beter loopt oppakt enz.
Ben nog bezig met mijn Amazon en heb de "redline"nog niet geprobeert. Auto staat momenteel bij de lasser/spuiter voor carroserie werkzaamheden.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Frans245 schreef:Quote"Jeroen: Er is idd het eea aangepast, tt3 nokkenas, simons uitlaat weber conversie voor de zenith."
Als je deze speeltjes gemonteerd hebt spreek je toch niet meer over een B18A blok
.
Inderdaad een Alu vedeler heeft een andere vervroegingskarakteristiek vandaar de mogelijkehid om die te selecteren.
Gezien jou aanpassingen zou ik met de B20E curve beginnen en dan proberen, trial & error kan geen kwaad.
Je merkt direct of die beter loopt oppakt enz.
Ben nog bezig met mijn Amazon en heb de "redline"nog niet geprobeert. Auto staat momenteel bij de lasser/spuiter voor carroserie werkzaamheden.
Ik heb er helaas nog geen redline opzitten maar ben druk aan het sparen :-)...... Ben net terug van een testritje op de curve voor de b20a (optimised for LPG) en het gaat wat beter. Als het droog blijft probeer ik zo gelijk even de b20e curve, ben benieuwd.
Keep you posted, en bedankt voor de input tot nu toe.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Ivm met het slechte weer nog even rond gekeken op het www om wat extra info te vinden, ik vond dit draadje:
http://www.123ignition.nl/forum/read.php...=370&t=367
Ik denk dat ik morgen curve 7 of 8 maar ga proberen, alhoewel ik nog niet alle terminologie begrijp van postjes maar strekking is duidelijk.
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jeroen V schreef:Ivm met het slechte weer nog even rond gekeken op het www om wat extra info te vinden, ik vond dit draadje:
http://www.123ignition.nl/forum/read.php...=370&t=367
Ik denk dat ik morgen curve 7 of 8 maar ga proberen, alhoewel ik nog niet alle terminologie begrijp van postjes maar strekking is duidelijk.
Stel je hem trouwens alleen af op het lampje, of ook mbv een stroboscoop?
Groeten, Boele
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Eerst met het lampje en daarna met de stroboscoop. Ik heb nog contact gehad met flierman (van de tt3) en hij zegt dat je het best af kan stellen terwijl de motor stationair loopt. Ik ga dit straks dan ook maar zo doen, ga ervan uit dat ik bij +/- 750 rpm dezelfde vervroeging moet meten als de statische waarde??
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Update:
ik heb allerlei curven geprobeerd inmiddels (0, 1, 6, 7, 8 en b) ik laat het voor nu bij B (b20-e lpg) vervroeging staat nu op +/- 25gr stationair vacuüm los. Leek me erg enthousiast maar las net in de Haynes dat voor de b18a 21-23gr bij 1500 toeren gelijk is aan de static timing??
Raar vind is wel dat ik niet echt veel verschil merkte tussen de verschillende curven het lijkt me dat er wel degelijk verschil tussen moet zitten en dat dit niet te merken is is opmerkelijk.
Tevens kwam er nog een leuke gadget binnen, de colortune. een transparante bougie om te kunnen zie hoe het met de verbranding gesteld is. Deze kleurde mooi blauw dus dat zit iig wel goed :-)
Voor nu maar weer lekker rijden in de Ama en hoop dat ik nog eens ergens de gouden tip vind om het geheel maximaal af te stellen.
Thanks
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ik heb bij m'n vorige B20D met Webert en puntloze ontsteking de boel volgens de boeken op tijd gezet, vervolgens al doende op trekkracht en "niet meer pingelen" afgeregeld, nooit meer naar gekeken..
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Jambon schreef:ik heb bij m'n vorige B20D met Webert en puntloze ontsteking de boel volgens de boeken op tijd gezet, vervolgens al doende op trekkracht en "niet meer pingelen" afgeregeld, nooit meer naar gekeken..
Wat betreft dat pingelen, ik heb begrepen dat lpg niet pingelt. Mocht lpg toch gaan pingelen als ik teveel vervroeg stoei ik tzt nog even verder.
btw als ik tijdens de stationair loop aan de verdeler draai gaat de motor steeds beter/sneller lopen, zo ben ik vandaag tot die 25gr vooronsteking gekomen (bij stationair). Ik heb het idee dat ik als ik nog meer vervroeg het toerental nog verder omhoog zal gaan, is dit een teken dat ik nog steeds niet genoeg vervroeg ondanks die 25gr???
Thanks.
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dat doet ie onbelast, dan zul je weinig protest krijgen totdat je mijlen ver uit de buurt gaat zitten. Pingelen idd, octaangetal op LPG is veel hoger (had benzine dat maar..), heb ik geen ervaring mee..