Topics: 116
Ben weer lekker aan het sleutelen aan de ama. Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden hoe het blokje loopt.
Nu zat ik even te spitten in de handleiding van de 123 en de haynes. En nu zag ik dat er eigenlijk niet zoveel verschil is tussen het b20a blok en de b18a.
Op de 123 is het mogelijk om een curve in te stellen voor de b20a geoptimaliseerd voor lpg. Nu staat hier wel bij dat dit is voor een b20a met aluminium body????? Is dit weer compleet wat anders dan een standaard b20a???
Ben benieuwd.
Overigens kwam het verdeler nummer (0.237.024.013 JHFUD4) welke ik uit de ama gehaald heb niet voor op het lijstje van 123.
Topics: 38
Kwestie van Trial & Error. Gewoon proberen!
Een B20A met aluminium body heb ik nog nooit van gehoord.
NB. Zijn de andere onderdelen wÃl in goede staat? Een ontsteking kan nog zo goed zijn, als het blok verrot is, loopt hij niet als een nieuw blok.
Groeten, Boele
Topics: 52
Aluminium body? Verdeler dan misschien? B20 is gietijzer. Maakt niet uit welk modeljaar.
Boele schreef:Kwestie van Trial & Error. Gewoon proberen!
Een B20A met aluminium body heb ik nog nooit van gehoord.
NB. Zijn de andere onderdelen wÃl in goede staat? Een ontsteking kan nog zo goed zijn, als het blok verrot is, loopt hij niet als een nieuw blok.
Blok is niet rot lijkt me, gister mijn reserve kop geplaatst (met geharde zetels) kleppen gepolijst en ziet er netjes uit. Compressie 10 bar over alle vier de cilinders (niet top maar ook niet slecht lijkt me). Verdamper is nieuw en afgesteld door Dries.
Misschien verwacht ik wel teveel van een b18a, maar heb het idee dat er meer inzit en vind het erg leuk om te doen.
Hier een linkje naar de alu body zie curve 5 en 6
http://www.123ignition.nl/pdf/123B18B20.pdf
Lijstje staan onderaan de pdf.
Thanks
Topics: 17
5 January 2012, 13:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2012, 15:10 door Frans245.)
Aluminium body slaat op de verdeler van de B20-serie.
Als Je B18A is aangepast, andere nokkenas, hogere comperssie, andere carburateur, andere uitlaat oid. is het geen B18A meer en zou ik kiezen voor de B20E curve en anders de B18B of D curve proberen.
Ben met mijn B18A ook bezig.
Motor gereviseerd, K-nokkenas, Redline weber 32/36, 4-2-1 uitlaat+simons, ook hier zal de B18A curve niet meer goedwerken, ga daar ook met B20E curve beginnen.
Is zoals gezegd wordt gewoon proberen.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Frans245 schreef:Aluminium body slaat op de verdeler van de B20-serie.
Als Je B18A is aangepast, andere nokkenas, hogere comperssie, andere carburateur, andere uitlaat oid. is het geen B18A meer en zou ik kiezen voor de B20E curve en anders de B18B of D curve proberen.
Ben met mijn B18A ook bezig.
Motor gereviseed, K-nokkenas, Redline weber 32/36, 4-2-1 uitlaat+simons, ook hier zal de B18A curve niet meer goedwerken, ga daar ook met B20E curve beginnen.
Is zoals gezegd wordt gewoon proberen.
Er is idd het eea aangepast, tt3 nokkenas, simons uitlaat weber conversie voor de zenith.
Ik ga gewoon maar eens wat curven proberen, het kan toch geen kwaad om hiermee te stoeien??
Bedankt. Als ik naar mijn smaak de goede instellingen gevonden heb zal ik ze even posten.
Ps. hoe gaat ie met de redline???
Topics: 289
ik heb zo'n alu versie liggen... met electronica ipv punten.. en exact dezelfde zat destijds in oa een Simca (wat..?) Horizon (hoe..?)..
Jambon schreef:ik heb zo'n alu versie liggen... met electronica ipv punten.. en exact dezelfde zat destijds in oa een Simca (wat..?) Horizon (hoe..?)..
Duidelijk, maar wat ik niet snap is dat de alu versie blijkbaar een iets ander trucje doet dan de andere versie. Lees in de handleiding verschillende vervroegingen. Als er niets anders is aan het blok zouden deze waarden toch hetzelfde moeten zijn. Niet dat ik hier iets mee te maken heb maar het is wel interessant natuurlijk.
Topics: 289
het aluminium exemplaar is igv Volvo voor de E en F versies, grotere kleppen, geen vacuum aangezogen lucht voor de carbs maar uiteraard ingespoten, diverse meetpunten die eea doen, en dan werkt het hele vervroeger gebeuren ook anders zoals die motoren er om vragen.. ben daar verder niet in thuis maar is duidelijk een wezenlijk verschil..
Topics: 52
Ingespoten lucht Jambon? E en F zijn toch gewoon elektronische injectieblokken? Brandstofvoorziening is anders en misschien dat er wat trucjes op de ontsteking zitten voor een koude start bijvoorbeeld, maar in weze is het niet veel anders dan met carbjes. Echter meer vermogen en een beter mengsel zal de ontsteking wat meer ruimte geven om wat scherper op de snede te draaien. Zo kunnen er weer een paar pk'tjes/liters brandstof gewonnen worden. Een carb zal denk ik een wat veiligere curve hebben.