Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Ik ben bezig met het opknappen van cilinderkop voor mijn b18a, probleem met deze kop was een afgebroken bout (eentje welke de tuimelaars vastzet). Deze is er inmiddels uit. Vervolgens heb ik met polijstpaste de kleppen en zittingen gepolijst en de kleppen schoongemaakt (nachtje in de benzine deed wonderen). Met een glasplaats geprobeerd te zien of de kop nog vlak is, en deze ziet er prima uit.
Nu vraag ik me af hoe ik kan zien/testen of de klepgeleiders nog in goede conditie zijn, iemand een tip??
Thanks!
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Haynes zegt..
"controleer de geleiders met de klepstelen om er zeker van te zijn dat ze goed sluiten: de klepstelen behoren goed te kunnen bewegen in de geleiders zonder vertraging (vanwege inlopen) of zijdelingse speling.
nw geleiders behoren boven de kop uit te steken
20.1mm B18
17.5mm B20 A - B
17.9mm B20 E - F
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Jambon schreef:Haynes zegt..
"controleer de geleiders met de klepstelen om er zeker van te zijn dat ze goed sluiten: de klepstelen behoren goed te kunnen bewegen in de geleiders zonder vertraging (vanwege inlopen) of zijdelingse speling.
nw geleiders behoren boven de kop uit te steken
20.1mm B18
17.5mm B20 A - B
17.9mm B20 E - F
Bedankt, net even gechecked en het lijkt allemaal in orde. Ga het geheel volgende week maar gewoon weer in mekander zetten en plaatsen. Ben benieuwd.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Je kan beter met een rij , liniaal of iets dergelijks kijken of je kop vlak is.
Een glasplaat werkt leuk voor een kopje van een brommer maar is niet vlak genoeg voor een 4 cilinder.
Glas buigt en vervormd ook nog.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Check ook nog even de kleppen zelf als je ze toch los hebt.
Ze mogen namelijk niet getulpt zijn.
Dat wil zeggen dat ze niet krom mogen zijn bij de kop.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
oudevolvo schreef:Check ook nog even de kleppen zelf als je ze toch los hebt.
Ze mogen namelijk niet getulpt zijn.
Dat wil zeggen dat ze niet krom mogen zijn bij de kop.
Na het polijsten zie ik een mooi evenwijdige slijprand bij alle kleppen, ze glijden goed in hun geleiders en hebben geen (voelbare) speling. Mochten ze getulpt zijn zou ik het dan gezien hebben na het polijsten (onevenwijdige slijprand)?