Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Timing b18a icm 123ign
#1
Zo net weer even in de ama gereden, erg blij dat ie het weer doet na het wisselen van de motor e.d.

Maar vraag me het volgende af: ik heb hem nu volgens de haynes getimed: 21-23gr bij 1500 toeren vacuumslang verwijderd. Alleen zit ik nu in het boekje van de 123 te kijken en zie hier staan 13gr statisch en dyn.(max) 39gr.

Ik denk dat ie niet meer vervroegen kan dan 39graden. Maar misschien moet ie hier wel dynamisch op afgesteld worden op 39gr.

Iemand ervaringen hiermee?
Antwoord
#2
Je kan hem toch statisch afstellen op 13graden voorontsteking? Dan kan je hierna met een stroboscoop dynamisch stellen. Maximale vervroeging komt pas later, dan moet ie al flink toeren maken.
Groeten, Boele
Antwoord
#3
Ik heb hem idd in eerste instantie statisch gesteld op die 13graden, om vervolgens de boel op 21-23 te zetten bij 1500 toeren.

Maar als ik het goed begrijp hoef/kan ik met die maximale vervroeging niets en is het meer een gegeven dat hij niet verder gaat dan 39gr.
Antwoord
#4
Maximale vervroeging kun je niet afstellen nee. Als ie statisch goed staat nog even checken met de stroboscoop als ie draait. De 123 regelt volgens een ingeprogrammeerde curve dus de rest van de vervroeging kan theoretisch niet fout gaan.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Volvo 142 B23 schreef:Maximale vervroeging kun je niet afstellen nee. Als ie statisch goed staat nog even checken met de stroboscoop als ie draait. De 123 regelt volgens een ingeprogrammeerde curve dus de rest van de vervroeging kan theoretisch niet fout gaan.

Ok dan snap ik het.

Thanks!!
Antwoord
#6
Tenzij je een verkeerde curve hebt ingesteld, maar daar gaan we even niet vanuit
Groeten, Boele
Antwoord
#7
Curve moet goed zijn. Toen ik het ding net had nog flink mee gestoeid maar de huidige curve moet de goede zijn. Curve 0 (B18-a until 1966)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo v70 tdi 1998 motor managment lampje timing distributieriem patmas 1 2.876 4 November 2015, 20:19
Laatste bericht: dwarswind
  pruttelen b18a amazon jberg 6 3.799 14 March 2013, 14:43
Laatste bericht: frox
  Timing b18a icm 123ign (nogmaals) Jeroen V 19 9.294 6 January 2012, 18:03
Laatste bericht: Jambon
  Wanneer klepgeleiders vervangen (b18a) Jeroen V 5 5.037 31 December 2011, 15:01
Laatste bericht: Jeroen V
  B18a wil niet op LPG, nieuwe verdamper maar geen succes Jeroen V 14 10.463 28 December 2011, 22:17
Laatste bericht: jos245
  distributietandwiel nok niet aanwezig op nieuwe nokkenas (b18a) Jeroen V 6 3.717 4 August 2011, 07:45
Laatste bericht: Jeroen V
  natrekken kopbouten b18a nodig? Jeroen V 0 2.019 2 August 2011, 15:00
Laatste bericht: Jeroen V
  kop b18a schoonmaken (aanslag verwijderen) Jeroen V 9 6.112 19 July 2011, 12:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Nokkenas vervangen b18a motor Jeroen V 1 1.791 17 July 2011, 22:18
Laatste bericht: Jambon
  Afstellen B18a, krijg het niet lekker voor mekaar. Jeroen V 5 4.287 25 June 2011, 17:59
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)