9 January 2007, 12:51
Al geruime tijd heb ik een wat vreemd probleem:
de wagen rijdt op LPG, en rijdt lekker. (tot zover dus nog geen probleem).
Maar: als ik overschakel van LPG naar benzine, dan pakt de motor aanvankelijk wel, maar valt dan terug.
Terugval is met horten en stoten. Als ik op de snelweg rij (ca 110-120 km/u) en ik zet hem om, dan rij ik uiteindelijk nog maar 60.
Niet echt veilig dus.
Als ik de keuzeknop halverwege zet in de middenstand, dan trekt de motor wel weer (tot de carb leeg is?).
Dan door op LPG is geen probleem, naar benzine wil nog steeds niet.
Behalve niet echt leuk, is het ook wel eens onhandig: als de LPG op blijkt kun je niet direct verder op benzine.
Even proberen te starten, 15-20 minuten wachten, dan doet ie het wel weer.
Wat het lastig maakt is dat het probleem er niet altijd is: als ik recent nog op benzine heb gereden, dan gaat het vaak wel goed.
Maar na een tank LPG (250-300 km, of een week (ongeacht km's) doet ie het weer niet goed.
Ook koud (voor het starten omzetten) werkt niet, maar weet eigenlijk niet of dat wel zou moeten kunnen.
Verdere info:
betreft een B21A, met automaatbak.
Typische is dat het probleem gebleven is, ondanks dat er een andere ruilmotor inligt nu.
Misschien toch van belang: hij rookt nogal (iig op LPG). vooral witte rook, volgens mij vooral waterdamp.
Rook ruikt niet of nauwelijks (iig op LPG). Bij koud en vochtig weer is het wel heel duidelijk, ook met warme motor.
Graag suggesties waar ik dit in moet zoeken (of liever nog: hoe dit op te lossen!), want ik vind t lastig dat ik niet gewoon kan omschakelen....
de wagen rijdt op LPG, en rijdt lekker. (tot zover dus nog geen probleem).
Maar: als ik overschakel van LPG naar benzine, dan pakt de motor aanvankelijk wel, maar valt dan terug.
Terugval is met horten en stoten. Als ik op de snelweg rij (ca 110-120 km/u) en ik zet hem om, dan rij ik uiteindelijk nog maar 60.
Niet echt veilig dus.
Als ik de keuzeknop halverwege zet in de middenstand, dan trekt de motor wel weer (tot de carb leeg is?).
Dan door op LPG is geen probleem, naar benzine wil nog steeds niet.
Behalve niet echt leuk, is het ook wel eens onhandig: als de LPG op blijkt kun je niet direct verder op benzine.
Even proberen te starten, 15-20 minuten wachten, dan doet ie het wel weer.
Wat het lastig maakt is dat het probleem er niet altijd is: als ik recent nog op benzine heb gereden, dan gaat het vaak wel goed.
Maar na een tank LPG (250-300 km, of een week (ongeacht km's) doet ie het weer niet goed.
Ook koud (voor het starten omzetten) werkt niet, maar weet eigenlijk niet of dat wel zou moeten kunnen.
Verdere info:
betreft een B21A, met automaatbak.
Typische is dat het probleem gebleven is, ondanks dat er een andere ruilmotor inligt nu.
Misschien toch van belang: hij rookt nogal (iig op LPG). vooral witte rook, volgens mij vooral waterdamp.
Rook ruikt niet of nauwelijks (iig op LPG). Bij koud en vochtig weer is het wel heel duidelijk, ook met warme motor.
Graag suggesties waar ik dit in moet zoeken (of liever nog: hoe dit op te lossen!), want ik vind t lastig dat ik niet gewoon kan omschakelen....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005