14 February 2017, 23:23
Heren, een goedenavond.
Een tijd geleden vroeg iemand me om even naar z'n 240 te kijken van 1991 met LPG-dampgasinstallatie en 390 000km. Hij had de auto gekocht voor weinig, maar dat kwam deels omdat hij niet startte.
Er is al een en ander gecontroleerd geweest, maar het volstaat niet. Even een lijstje.
-Benzinepomprelais is vervangen
-Injectorrail is gedemonteerd geweest om te checken of de injectors opengaan (in eerste instantie niet, maar na de massa-aansluitingen grondig te kuisen was dat in orde)
-Er is vonk, luid en duidelijk
-Compressie klinkt ok, echter nog niet gemeten.
-Ontstekingstijdstip gecontroleerd met een scoop, hij vonkt 10 graden NA BDP.
Ik heb geprobeerd om dat laatste te verhelpen door de stroomverdeler te verdraaien, maar dat maakte niet veel verschil. Na een en ander op te zoeken heb ik geleerd dat de ECU de timing regelt en dat de stroomverdeler draaien dus weinig nut heeft.
De vraag is dus; waarom vonkt hij zo laat? Als de ECU voor de timing zorgt, zou die toch netjes 10 graden voor BDP moeten vonken?
Iemand een idee hoe de ontsteking in grote lijnen wordt geregeld bij een '92-er?
Hij start overigens zonder sputteringen of zonder bijna aan te slaan. Echt geen teken van leven.
Ik dacht morgen eens de merktekens van de distributieriem te checken, al is dat dan misschien vrij nutteloos als de ECU corrigeert...
Anyway, alleszins al bedankt voor jullie tijd
Een tijd geleden vroeg iemand me om even naar z'n 240 te kijken van 1991 met LPG-dampgasinstallatie en 390 000km. Hij had de auto gekocht voor weinig, maar dat kwam deels omdat hij niet startte.
Er is al een en ander gecontroleerd geweest, maar het volstaat niet. Even een lijstje.
-Benzinepomprelais is vervangen
-Injectorrail is gedemonteerd geweest om te checken of de injectors opengaan (in eerste instantie niet, maar na de massa-aansluitingen grondig te kuisen was dat in orde)
-Er is vonk, luid en duidelijk
-Compressie klinkt ok, echter nog niet gemeten.
-Ontstekingstijdstip gecontroleerd met een scoop, hij vonkt 10 graden NA BDP.
Ik heb geprobeerd om dat laatste te verhelpen door de stroomverdeler te verdraaien, maar dat maakte niet veel verschil. Na een en ander op te zoeken heb ik geleerd dat de ECU de timing regelt en dat de stroomverdeler draaien dus weinig nut heeft.
De vraag is dus; waarom vonkt hij zo laat? Als de ECU voor de timing zorgt, zou die toch netjes 10 graden voor BDP moeten vonken?
Iemand een idee hoe de ontsteking in grote lijnen wordt geregeld bij een '92-er?
Hij start overigens zonder sputteringen of zonder bijna aan te slaan. Echt geen teken van leven.
Ik dacht morgen eens de merktekens van de distributieriem te checken, al is dat dan misschien vrij nutteloos als de ECU corrigeert...
Anyway, alleszins al bedankt voor jullie tijd

plsvolvoprojects.blogspot.com