18 January 2015, 21:41
Hallo allen,
Vanochtend wilde ik mijn 240 starten maar hij slaat niet meer aan.
De laatste weken ging het al moeilijk maar uiteindelijk sloeg hij wel aan.
Gisteren leek hij helemaal niet aan te gaan slaan, nadat ik remmenreiniger in de luchtinlaat spoot wel.
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest, heb veel topics gevonden op het forum van soortgelijke problemen en de tips daaruit geprobeerd, maar tot nog toe zonder resultaat.
Dit is wat ik heb geprobeerd:
Startmotor was krachtig.
Remmenreiniger in luchttoevoerslangetje gespoten - hielp niets
Stekkertje van knock sensor / klop sensor weer gecheckt - wd40 ingespoten. Voor de zomer bij startprobleem hielp dit, nu niet
Bobine kabel en bougiekabels losgehaald, elektrobeschermer erop gespoten.
Verdeelkap erafgehaald, contactpuntjes en tip van de rotor zien er wel wat zwart uit. wd40, schoongeveegd, elektrobeschermer spray erop.
Vonk test - bobinekabel losgehaald van verdeelkap, vlak boven motorblok gehouden terwijl mijn hulp probeerde te starten. Geen vonk. Kabel er weer op, bougie eruit gedraaid, in een kabel en die op blok gehouden - ook geen vonk.
Zekeringen gecheckt. Allemaal OK. Toch nr 4 en 6 (fuel pumps) vervangen.
Brandstofpomp relais gecontroleerd. Zit bij voeten bijrijder, vastgeklemd aan ECU.
Was heel nat daar. Plastic doosje van relais opengemaakt, zat een laagje water in.
Relais drooggemaakt, elektrospray erop, mee naar binnen om te drogen.
- Lek is bij bout van de ruitenwissermotor. Motortje zit in motorcompartiment, met bout vast. Moet daar ff kit omheen spuiten oid.
Soldeer punten op relais zien er nog goed uit, niet doorgebrand oid.
Ik heb goed gekeken naar het weer droog en aangesloten relais bij het contact maken.
Relais heeft 2 spoelen, links en rechts.
Bij contact AAN maken beide spoelen contact. Je hoort de pomp zoemen. Na +- 1 sec gaat de rechter spoel los en stopt het zoemen. De linkerspoel blijft contact maken.
Bij starten gaat de rechter spoel niet weer contact maken. Met de hand de rechterspoel contact maken, je hoort m zachtjes pompen.
Ik deed dit ook tijdens starten - geen resultaat, leek er in verste verte niet op dat motor aan ging slaan, enkel de startmotor die draaide.
Dit forum topic gevonden - lijkt heel erg veel op mijn probleem:
http://volvolvo.nl/threads/10817-BDP-sensor
N.a.v. tips hierin de vonkversterker-stekker paar keer los en weer vast gemaakt. Start nog steeds niet.
Het probleem in dit topic bleek een kapotte zekering brandstofpomp. Maar dat heb ik dus niet.
Nu weet ik het niet meer! Accu is leeg. Kan die morgenochtend misschien bij garage hier om de hoek op laten laden.
Kan gaan meten of de bobine nog OK is?
Er komt geen vonk, dat kan Of door bobine komen Of iets in brandstoftoevoer systeem waardoor computer zegt geen vonk geven?
Brandstofpomp is in nov 2013 vervangen voor een nieuwe. In-tank nog nooit naar gekeken.
Had toen ook start problemen naast continue doorbrandende zekering 6. Na nieuwe pomp en grondig schoonmaken van zekeringenkast leek het verholpen. Tot nu..
Heeft iemand een idee wat ik nu verder kan doen?
Alvast bedankt!
Groet Peter
Vanochtend wilde ik mijn 240 starten maar hij slaat niet meer aan.
De laatste weken ging het al moeilijk maar uiteindelijk sloeg hij wel aan.
Gisteren leek hij helemaal niet aan te gaan slaan, nadat ik remmenreiniger in de luchtinlaat spoot wel.
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest, heb veel topics gevonden op het forum van soortgelijke problemen en de tips daaruit geprobeerd, maar tot nog toe zonder resultaat.
Dit is wat ik heb geprobeerd:
Startmotor was krachtig.
Remmenreiniger in luchttoevoerslangetje gespoten - hielp niets
Stekkertje van knock sensor / klop sensor weer gecheckt - wd40 ingespoten. Voor de zomer bij startprobleem hielp dit, nu niet
Bobine kabel en bougiekabels losgehaald, elektrobeschermer erop gespoten.
Verdeelkap erafgehaald, contactpuntjes en tip van de rotor zien er wel wat zwart uit. wd40, schoongeveegd, elektrobeschermer spray erop.
Vonk test - bobinekabel losgehaald van verdeelkap, vlak boven motorblok gehouden terwijl mijn hulp probeerde te starten. Geen vonk. Kabel er weer op, bougie eruit gedraaid, in een kabel en die op blok gehouden - ook geen vonk.
Zekeringen gecheckt. Allemaal OK. Toch nr 4 en 6 (fuel pumps) vervangen.
Brandstofpomp relais gecontroleerd. Zit bij voeten bijrijder, vastgeklemd aan ECU.
Was heel nat daar. Plastic doosje van relais opengemaakt, zat een laagje water in.
Relais drooggemaakt, elektrospray erop, mee naar binnen om te drogen.
- Lek is bij bout van de ruitenwissermotor. Motortje zit in motorcompartiment, met bout vast. Moet daar ff kit omheen spuiten oid.
Soldeer punten op relais zien er nog goed uit, niet doorgebrand oid.
Ik heb goed gekeken naar het weer droog en aangesloten relais bij het contact maken.
Relais heeft 2 spoelen, links en rechts.
Bij contact AAN maken beide spoelen contact. Je hoort de pomp zoemen. Na +- 1 sec gaat de rechter spoel los en stopt het zoemen. De linkerspoel blijft contact maken.
Bij starten gaat de rechter spoel niet weer contact maken. Met de hand de rechterspoel contact maken, je hoort m zachtjes pompen.
Ik deed dit ook tijdens starten - geen resultaat, leek er in verste verte niet op dat motor aan ging slaan, enkel de startmotor die draaide.
Dit forum topic gevonden - lijkt heel erg veel op mijn probleem:
http://volvolvo.nl/threads/10817-BDP-sensor
N.a.v. tips hierin de vonkversterker-stekker paar keer los en weer vast gemaakt. Start nog steeds niet.
Het probleem in dit topic bleek een kapotte zekering brandstofpomp. Maar dat heb ik dus niet.
Nu weet ik het niet meer! Accu is leeg. Kan die morgenochtend misschien bij garage hier om de hoek op laten laden.
Kan gaan meten of de bobine nog OK is?
Er komt geen vonk, dat kan Of door bobine komen Of iets in brandstoftoevoer systeem waardoor computer zegt geen vonk geven?
Brandstofpomp is in nov 2013 vervangen voor een nieuwe. In-tank nog nooit naar gekeken.
Had toen ook start problemen naast continue doorbrandende zekering 6. Na nieuwe pomp en grondig schoonmaken van zekeringenkast leek het verholpen. Tot nu..
Heeft iemand een idee wat ik nu verder kan doen?
Alvast bedankt!
Groet Peter