Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
o jee,...de B27E
#1
Hallo allemaal

Zo heel af en toe post ik eens wat hier of daar, maar de afgelopen jaren heb ik vooral genoten van mijn 264GL. Dit doe ik nog steeds. De 264GL is ondertussen al 17 jaar mijn trots bezit en menig VolvoKV.nl of 240-260register.nl ritje heb ik bijgewoond. Zelf een ritje naar de Noordkaap was een fantastiche ervaring.

Ik heb de afgelopen jaren weinig problemen gehad met de B27E. Een keertje een stroomverdeler vervangen, een keertje wat injectors vervangen maar eigenlijk niets anders dan genieten. Helemaal met de erachter gekoppelde M51 versnellingsbak.

Sinds begin dit jaar heb ik een kleine vermoeden dat mijn koelvloeistof niveau wat zakt. Het is niet mijn dagelijkse auto dus zo af en toe valt het nauwelijks op want het is echt niet veel.

Begin van het jaar moest de auto voor de APK en behalve een vastgelopen remklauw voor (ATE geventileerd) was er geen probleem.
Wel vond de dealer dat ik wat vocht bij het olieverversen had in het carter met daarbij de vraag of ik vaak korte stukken rijd. Nu weet ik dat de V-6 altijd rustig warm gereden moet worden, daarnaast heb ik nooit echt gescheurd met de auto. Dat logge schip ligt ook niet superstrak op de weg en die B27E is ook geen power blok. Daarom, als ik een ritje maak vanwege mooi weer ofzo is het altijd minimaal 50km. Dus nee eigenlijk geen korte stukjes.

In April d'r 45 jarige verjaardag gevierd van de 264GL en afgelopen weekend weer een 135KM gereden. 

Nu er een 350KM geleden olie is ververst, ik weer wat koelvloeistof miste, zeg 25cl (glas bier), maar niets van lekkage kon vinden heb ik de olievuldop er maar eens afgehaald,...dikke laag sludge. Dit heb ik de afgelopen 50dkm (17 jaar) nog nooit eerder gezien. 

Het feit dat; 
A de dealer over water in het carter had.
B ik kleine hoeveelheden koelvloeistof mis, zonder lekkage te vinden. (terug denkend is het vaak een kwart verschil van het MIN - MAX niveau op zeg 150KM, dat is per keer niet zoveel maar per 1000KM natuurlijk wel)
C sludge vorming heb.

vrees ik toch dat er wat intern fout zit.
Ik weet dat er hier heel wat ervaring is met de B27 en ben dus ook op zoek naar wat kennis. Zelf heb ik heel wat opgedaan in de jaren en ook op papier heel wat info tot mijn beschikking.

Ik ben van plan om komende week maar eens te beginnen met de 6 bougies er uit te draaien om te kijken hoe het er voor staat.
Ik heb momenteel geen bruine koelvloeistof en heb ook niet echt het idee dat er olie in mijn koelvloeistof zit maar wel andersom, dus koelvloeistof bij mijn olie. 

Kan de koppakking lek zijn en dan koelvloeistof bij de olie lekken?
of moet ik dan eerder denken aan lekkage aan de onderzijde van de giet ijzeren cillinderbussen? Ik heb hier namelijk nooit iemand over horen klagen.
De B27E heeft nu een KM stand van 191000km. Loopt al zijn hele leven op Benzine. Koelvloeistof heb ik altijd de Volvo versie er in.

Wie wil er mee denken? Wie heeft er ervaring met revisie bedrijven of met zelf doen?

Alle hulp is welkom.

Met Volvo groet Ronald
264 RULES!!!!
Antwoord
#2
(19 May 2020, 11:04)RonnieDuck schreef: Hallo allemaal

Zo heel af en toe post ik eens wat hier of daar, maar de afgelopen jaren heb ik vooral genoten van mijn 264GL. Dit doe ik nog steeds. De 264GL is ondertussen al 17 jaar mijn trots bezit en menig VolvoKV.nl of 240-260register.nl ritje heb ik bijgewoond. Zelf een ritje naar de Noordkaap was een fantastiche ervaring.

Ik heb de afgelopen jaren weinig problemen gehad met de B27E. Een keertje een stroomverdeler vervangen, een keertje wat injectors vervangen maar eigenlijk niets anders dan genieten. Helemaal met de erachter gekoppelde M51 versnellingsbak.

Sinds begin dit jaar heb ik een kleine vermoeden dat mijn koelvloeistof niveau wat zakt. Het is niet mijn dagelijkse auto dus zo af en toe valt het nauwelijks op want het is echt niet veel.

Begin van het jaar moest de auto voor de APK en behalve een vastgelopen remklauw voor (ATE geventileerd) was er geen probleem.
Wel vond de dealer dat ik wat vocht bij het olieverversen had in het carter met daarbij de vraag of ik vaak korte stukken rijd. Nu weet ik dat de V-6 altijd rustig warm gereden moet worden, daarnaast heb ik nooit echt gescheurd met de auto. Dat logge schip ligt ook niet superstrak op de weg en die B27E is ook geen power blok. Daarom, als ik een ritje maak vanwege mooi weer ofzo is het altijd minimaal 50km. Dus nee eigenlijk geen korte stukjes.

In April d'r 45 jarige verjaardag gevierd van de 264GL en afgelopen weekend weer een 135KM gereden. 

Nu er een 350KM geleden olie is ververst, ik weer wat koelvloeistof miste, zeg 25cl (glas bier), maar niets van lekkage kon vinden heb ik de olievuldop er maar eens afgehaald,...dikke laag sludge. Dit heb ik de afgelopen 50dkm (17 jaar) nog nooit eerder gezien. 

Het feit dat; 
A de dealer over water in het carter had.
B ik kleine hoeveelheden koelvloeistof mis, zonder lekkage te vinden. (terug denkend is het vaak een kwart verschil van het MIN - MAX niveau op zeg 150KM, dat is per keer niet zoveel maar per 1000KM natuurlijk wel)
C sludge vorming heb.

vrees ik toch dat er wat intern fout zit.
Ik weet dat er hier heel wat ervaring is met de B27 en ben dus ook op zoek naar wat kennis. Zelf heb ik heel wat opgedaan in de jaren en ook op papier heel wat info tot mijn beschikking.

Ik ben van plan om komende week maar eens te beginnen met de 6 bougies er uit te draaien om te kijken hoe het er voor staat.
Ik heb momenteel geen bruine koelvloeistof en heb ook niet echt het idee dat er olie in mijn koelvloeistof zit maar wel andersom, dus koelvloeistof bij mijn olie. 

Kan de koppakking lek zijn en dan koelvloeistof bij de olie lekken?
of moet ik dan eerder denken aan lekkage aan de onderzijde van de giet ijzeren cillinderbussen? Ik heb hier namelijk nooit iemand over horen klagen.
De B27E heeft nu een KM stand van 191000km. Loopt al zijn hele leven op Benzine. Koelvloeistof heb ik altijd de Volvo versie er in.

Wie wil er mee denken? Wie heeft er ervaring met revisie bedrijven of met zelf doen?

Alle hulp is welkom.

Met Volvo groet Ronald

Heb je drukopbouw in het carter ? ff de hand op de vulopening leggen?
compressietesten lijkt  me ook inderdaad een dingetje
hogere druk in koelsysteem als je in de slangen knijpt bij warme motor?
ruikt het uitlaatgas zoetig ( naar verdampt koelwater)?

goede revisie ervaringen in Leersum , met b230, saab900blok , B20 en ook kennis B27
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#3
Ik heb het ook gehad met m'n 265 met b27e. Koelvloeistof verliezen, witte rook uit de uitlaat. Ik had ook nog versleten nokkenassen. Ik heb de motor laten reviseren. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Antwoord
#4
(19 May 2020, 21:21)hun schreef: Ik heb het ook gehad met m'n 265 met b27e. Koelvloeistof verliezen, witte rook uit de uitlaat. Ik had ook nog versleten nokkenassen. Ik heb de motor laten reviseren. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Waar heb je dit laten doen? En eventuele kosten?

Groet Ronald
264 RULES!!!!
Antwoord
#5
Is al een tijdje geleden. Maar ik dacht bij http://krijgsmanmotorenrevisie.nl/. Volgens mij was revisie ongeveer 2500 euro. Ik heb zelf de onderdelen geleverd. Die zijn soms lastig te vinden namelijk. Ik denk dat ik daar 1500 euro aan kwijt was. Dat nog het uitbouwen en inbouwen van de motor was volgens mij ook iets van2000 euro.
Antwoord
#6
Zakkend koelvloeistofpeil i.c.m. water in de olie klink mij als een lekke koppakking in de oren en niet meteen als een complete revisie.
Ik zou dat dus eerst eens laten beoordelen bij een goede Volvo specialist. Mocht je in het zuidoosten wonen, dan zou je eens Schampers Volvo in Helmond ernaar kunnen laten kijken.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Bedankt voor de reacties.

Ik heb van de week de bougies er uit gedraaid. Hier kan ik weinig wijzer van worden. Alle 6 zagen ze er eigenlijk best goed uit.
Ik heb heel wat boeken liggen over de V6 en ben mij mentaal aan het voorbereiden om met wat hulp van de auto hobby club zo veel mogelijk zelf te proberen.
Ik zit er zelfs aan te denken om het hele blok er uit te takelen en dan aan de motormontage bok te hangen. Maar goed, eerst maar eens goede diagnose want als het met alleen een koppakking gaat lukken ga ik natuurlijk niet het hele blok er uit takelen.

Ik houd jullie op de hoogte. tips zijn altijd welkom!
264 RULES!!!!
Antwoord
#8
De DAF/Volvo 66 had ook een Renault motor met 'natte koppakking' en cilinderbussen, het karton van de koppakking lost van onderaf gewoon een keer op en dan wordt het een losvast geheel. Witte rook, missende koelvloeistof, sludge in dikke klonters. Na een tijdje blies ie koelvloeistof beide kanten op, met warme motor via de radiator naar buiten, en bij het afkoelen liep de KVS de cilinder in en s ochtends bij de koude start in grote witte wolken de uitlaat weer uit.
Omdat dat een motor was van drie kwartjes heb ik m gewoon laten verkommeren tot ie zo vol KVS stond dat ie niet meer rondging op de startmotor. De koppakking vervangen, de her en der uitgevreten aluminium gaten in de kop vervangen door vloeibare pakking en hop, draaien alsof er niks gebeurd was.

Oftewel, het ontwerp met bussen en voetpakkingen kan best wat hebben. Het kwaliteitsverschil met de PRV is waarschijnlijk dat de motor in de 66 bij ongeveer 50.000 oudevrouwtjeskilometers door z'n koppakking is.

Het zal wel wat meer werk zijn in de PRV met de nokkenas boven en al die injectie toestanden erop en eraan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stationair LPG/,benzine b27e hun 4 95 27 May 2020, 13:29
Laatste bericht: hun
  Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive Walter Davo 18 1.657 29 September 2019, 00:08
Laatste bericht: Walter Davo
  thermostaat b27e hun 10 1.407 12 April 2019, 07:17
Laatste bericht: RonnieDuck
  Toerental warme motor afstellen b27e hun 6 5.402 28 December 2014, 22:27
Laatste bericht: hun
  Drukleiding b27e hun 11 8.042 21 October 2014, 16:08
Laatste bericht: volvoman0_0
  Startprobleem K-Jet van B27E na enkele jaren stilstand jos245 8 6.964 22 June 2013, 10:21
Laatste bericht: RonnieDuck
  Paspennen b27e hun 13 9.347 14 November 2012, 00:29
Laatste bericht: Degraaf
  Ontstekings probleem B27E. "De zoek tocht" RonnieDuck 15 7.474 26 February 2012, 13:30
Laatste bericht: RonnieDuck
  wel of niet doen LPG in B27E smorebrod 5 4.160 28 April 2010, 21:16
Laatste bericht: ZoZo
  B27E 1978 Ontsteking ZoZo 3 2.872 10 April 2009, 18:24
Laatste bericht: ZoZo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)