19 May 2020, 11:04
Hallo allemaal
Zo heel af en toe post ik eens wat hier of daar, maar de afgelopen jaren heb ik vooral genoten van mijn 264GL. Dit doe ik nog steeds. De 264GL is ondertussen al 17 jaar mijn trots bezit en menig VolvoKV.nl of 240-260register.nl ritje heb ik bijgewoond. Zelf een ritje naar de Noordkaap was een fantastiche ervaring.
Ik heb de afgelopen jaren weinig problemen gehad met de B27E. Een keertje een stroomverdeler vervangen, een keertje wat injectors vervangen maar eigenlijk niets anders dan genieten. Helemaal met de erachter gekoppelde M51 versnellingsbak.
Sinds begin dit jaar heb ik een kleine vermoeden dat mijn koelvloeistof niveau wat zakt. Het is niet mijn dagelijkse auto dus zo af en toe valt het nauwelijks op want het is echt niet veel.
Begin van het jaar moest de auto voor de APK en behalve een vastgelopen remklauw voor (ATE geventileerd) was er geen probleem.
Wel vond de dealer dat ik wat vocht bij het olieverversen had in het carter met daarbij de vraag of ik vaak korte stukken rijd. Nu weet ik dat de V-6 altijd rustig warm gereden moet worden, daarnaast heb ik nooit echt gescheurd met de auto. Dat logge schip ligt ook niet superstrak op de weg en die B27E is ook geen power blok. Daarom, als ik een ritje maak vanwege mooi weer ofzo is het altijd minimaal 50km. Dus nee eigenlijk geen korte stukjes.
In April d'r 45 jarige verjaardag gevierd van de 264GL en afgelopen weekend weer een 135KM gereden.
Nu er een 350KM geleden olie is ververst, ik weer wat koelvloeistof miste, zeg 25cl (glas bier), maar niets van lekkage kon vinden heb ik de olievuldop er maar eens afgehaald,...dikke laag sludge. Dit heb ik de afgelopen 50dkm (17 jaar) nog nooit eerder gezien.
Het feit dat;
A de dealer over water in het carter had.
B ik kleine hoeveelheden koelvloeistof mis, zonder lekkage te vinden. (terug denkend is het vaak een kwart verschil van het MIN - MAX niveau op zeg 150KM, dat is per keer niet zoveel maar per 1000KM natuurlijk wel)
C sludge vorming heb.
vrees ik toch dat er wat intern fout zit.
Ik weet dat er hier heel wat ervaring is met de B27 en ben dus ook op zoek naar wat kennis. Zelf heb ik heel wat opgedaan in de jaren en ook op papier heel wat info tot mijn beschikking.
Ik ben van plan om komende week maar eens te beginnen met de 6 bougies er uit te draaien om te kijken hoe het er voor staat.
Ik heb momenteel geen bruine koelvloeistof en heb ook niet echt het idee dat er olie in mijn koelvloeistof zit maar wel andersom, dus koelvloeistof bij mijn olie.
Kan de koppakking lek zijn en dan koelvloeistof bij de olie lekken?
of moet ik dan eerder denken aan lekkage aan de onderzijde van de giet ijzeren cillinderbussen? Ik heb hier namelijk nooit iemand over horen klagen.
De B27E heeft nu een KM stand van 191000km. Loopt al zijn hele leven op Benzine. Koelvloeistof heb ik altijd de Volvo versie er in.
Wie wil er mee denken? Wie heeft er ervaring met revisie bedrijven of met zelf doen?
Alle hulp is welkom.
Met Volvo groet Ronald
Zo heel af en toe post ik eens wat hier of daar, maar de afgelopen jaren heb ik vooral genoten van mijn 264GL. Dit doe ik nog steeds. De 264GL is ondertussen al 17 jaar mijn trots bezit en menig VolvoKV.nl of 240-260register.nl ritje heb ik bijgewoond. Zelf een ritje naar de Noordkaap was een fantastiche ervaring.
Ik heb de afgelopen jaren weinig problemen gehad met de B27E. Een keertje een stroomverdeler vervangen, een keertje wat injectors vervangen maar eigenlijk niets anders dan genieten. Helemaal met de erachter gekoppelde M51 versnellingsbak.
Sinds begin dit jaar heb ik een kleine vermoeden dat mijn koelvloeistof niveau wat zakt. Het is niet mijn dagelijkse auto dus zo af en toe valt het nauwelijks op want het is echt niet veel.
Begin van het jaar moest de auto voor de APK en behalve een vastgelopen remklauw voor (ATE geventileerd) was er geen probleem.
Wel vond de dealer dat ik wat vocht bij het olieverversen had in het carter met daarbij de vraag of ik vaak korte stukken rijd. Nu weet ik dat de V-6 altijd rustig warm gereden moet worden, daarnaast heb ik nooit echt gescheurd met de auto. Dat logge schip ligt ook niet superstrak op de weg en die B27E is ook geen power blok. Daarom, als ik een ritje maak vanwege mooi weer ofzo is het altijd minimaal 50km. Dus nee eigenlijk geen korte stukjes.
In April d'r 45 jarige verjaardag gevierd van de 264GL en afgelopen weekend weer een 135KM gereden.
Nu er een 350KM geleden olie is ververst, ik weer wat koelvloeistof miste, zeg 25cl (glas bier), maar niets van lekkage kon vinden heb ik de olievuldop er maar eens afgehaald,...dikke laag sludge. Dit heb ik de afgelopen 50dkm (17 jaar) nog nooit eerder gezien.
Het feit dat;
A de dealer over water in het carter had.
B ik kleine hoeveelheden koelvloeistof mis, zonder lekkage te vinden. (terug denkend is het vaak een kwart verschil van het MIN - MAX niveau op zeg 150KM, dat is per keer niet zoveel maar per 1000KM natuurlijk wel)
C sludge vorming heb.
vrees ik toch dat er wat intern fout zit.
Ik weet dat er hier heel wat ervaring is met de B27 en ben dus ook op zoek naar wat kennis. Zelf heb ik heel wat opgedaan in de jaren en ook op papier heel wat info tot mijn beschikking.
Ik ben van plan om komende week maar eens te beginnen met de 6 bougies er uit te draaien om te kijken hoe het er voor staat.
Ik heb momenteel geen bruine koelvloeistof en heb ook niet echt het idee dat er olie in mijn koelvloeistof zit maar wel andersom, dus koelvloeistof bij mijn olie.
Kan de koppakking lek zijn en dan koelvloeistof bij de olie lekken?
of moet ik dan eerder denken aan lekkage aan de onderzijde van de giet ijzeren cillinderbussen? Ik heb hier namelijk nooit iemand over horen klagen.
De B27E heeft nu een KM stand van 191000km. Loopt al zijn hele leven op Benzine. Koelvloeistof heb ik altijd de Volvo versie er in.
Wie wil er mee denken? Wie heeft er ervaring met revisie bedrijven of met zelf doen?
Alle hulp is welkom.
Met Volvo groet Ronald
264 RULES!!!!