Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive
#1
Beste allen,

Ben nog niet zo heel lang in het bezit van een 264 GLE, bwj 1978, niet rijdend gekocht (stond meer dan 20 jaar stil), zeer fraai interieur, met wat carrosseriewerk (niets dramatisch: reservewielbak, 1 deur, enz..).

Heb al wat in de wagen geïnvesteerd zoals nieuwe benzinetank, nieuwe benzinepomp, nieuwe accumulator, 6 nieuwe injectoren/bougies, nieuw benzinefilter nieuwe olie 10w30,wat carrosserie onderdelen,...
Wagen was perfect rijdend weggestald geweest 20 jaar geleden, motor was los en ik ging ervanuit dat deze wel zou kunnen opgestart worden. Motor is vorige week gestart maar draaide nogal vierkant, vandaar dat ik vandaag compressietest heb laten uitvoeren, helaas niet erg succesvol, geen enkele cilinder scoort beter dan 6 bar...  Sad

Dus heb ik enkele opties:

1. Boeltje terug verkopen (beste keuze zegt mijn verstand, mijn hart wil echter niet onmiddellijk mee, ik heb dit type wagen altijd graag gezien en was en ben nog steeds blij dat ik nu eindelijk een Volvo 264 heb, als hij nu ook nog eens zou rijden was het helemaal af  Big Grin
2. Motor vervangen door meer betrouwbare 4 cilinder (maar ik vind dat hiermee de wagen toch echt wel ‘verkracht’ zou worden, waarom dan een 264 kopen?) Neen, deze optie gaat het nooit worden.
3. Tweedehands motor kopen (maar dit is een beetje een kat in een zak kopen, je weet nooit wat die motor meegemaakt heeft en hoeveel die juist gelopen heeft, bovendien is deze B27E met zijn kwalijke reputatie in het Volvo milieu niet direct de motor waarvan er nog vele in topstaat te vinden zijn vermoed ik) 
4. Huidige motor laten reviseren, dat dit de duurste optie is staat buiten kijf, maar ik heb hieromtrent enkele vragen:

* zijn er revisie bedrijven die ervaring hebben met revisie van dit type motor?
* zijn er mede-forumgebruikers die ervaring hebben met revisie van de B27E? 
* richtprijs?
* suggesties?

Alvast bedankt,

Walter
Antwoord
#2
Hey Walter,

Geen antwoorden op je vragen, maarrrr.. Ik heb twee jaar geleden bijna precies hetzelfde gedaan. 20 Jaar stilgestaan en de auto weer zachtjes tot leven gewekt. (is op dit forum wel eea van terug te vinden) Enige verschil is dat mijn motor gelukkig wel goed was.
Ik kan je adviseren de V6 motor te handhaven, het is een heerlijke soepele motor en lekker krachtig! Het is wat mij betreft echt een upgrade voor de 2 serie.
Bij mij zat er een 3bak automaat in en die heb ik vervangen voor een AW71 (3 bak automaat met overdrive) en dat maakt em superluxe.

Mijn auto verbruikt tussen de 1:6.5 en 1:9.5 afhankelijk van de omstandigheden. (Op benzine)
En hoewel veel mensen schelden op de V6 is het tegenwoordig, met de moderne olieën gewoon een betrouwbare motor. (als de nokkenassen goed zijn)
Ik zou kijken naar een wat moderner V6 blok, ik geloof dat die een betere oliehuishouding hebben.

Succes!

Peter
Antwoord
#3
6 bar overal is niet zo erg, dat duidt eerder op vastgekoekte zuigerringen en/of roestige kleppen dan nokkenas of koppakking problemen.

Je kan s (laten) kijken naar de nokkenassen. Door slecht oliegebruik en een kleine boring in de tuimelaar liep de smering van de nokken moeizaam, als ze versleten zijn is dat gauw te zien.

Het K jet injectiesysteem kan ook slecht tegen stilstaan, er zitten een precisie boringen in de luchtweger die last hebben van opgedroogd benzineresidu.

Laat alles nog s lekker in de week staan, ik heb de zuigers van een B18 met 0 bar een paar nachtjes laten staan met ATF erop, en daar knapte de compressie erg van op.

Hier staan nog wat eigenaardigheden vd B27 in, bel eens rond in de Renault Alpine wereld voor revisie opties: https://volvolvo.nl/thread-8761.html

De 'ideale' vervanger is de B280 met elektronische injectie uit de Volvo 760, wat een leuke auto op zich is en weer jammer om uit elkaar te halen voor de motor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Kristof in Lochristi België heeft vaak B28e te koop.
rond de 400 Euro
Ik zal 'm ff mailen.

Ik heb je zijn tel.nr verstuurd PM

Er zijn ook nieuwe PRV's 2.7 te koop, de Delorian NOS is opgekocht:
https://link.marktplaats.nl/m1447360387
Probleem is vaak de mechanische injectie de spinnenkop is (bijna) niet te reviseren.

https://link.marktplaats.nl/m1443183866
https://link.marktplaats.nl/m1446824885
Antwoord
#5
Ik zou zoals Marc al aangeeft eerst nog eens wat met ATF gaan rommelen. Paar daagjes weken met wat ATF bovenop de zuigers en dan nog eens meten. Als de motor destijds goed was dan kan ik me niet indenken waarom de compressie nu slecht zou zijn behalve door plakkende veren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Alvast bedankt allemaal voor de feedback!

Ik ga zeker van de week wat ATF in de cilinders kieperen en dit wat laten inwerken, welke hoeveelheid dien ik hiervoor te gebruiken?

Ik heb vandaag vastgesteld dat 2 rubberen slangetjes (ik vermoed vacuumleidingen) die verbonden zijn met de koudstartinjector volledig aan frut zijn, gewoon overgescheurd, dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat motor enkel gestart kan worden met remreiniger, deze ga ik komend weekend vervangen en kijken of motor hierdoor beter start.

Ik lees niets dan positiefs hier op het forum over de B280E motor maar ik heb ook gelezen dat de ombouw/inbouw een helse klus is met kabelbomen en stuurdozen die dienen aangepast te worden enz.. en ikzelf heb de expertise niet om dit te doen en in België ken ik niemand die aan een PRV wil/kan werken. Bovendien is het zo dat in België sinds kort de regels inzake autokeuring erg verstrengd zijn m.b.t. ‘Tuning’. Indien de keurmeester nl. opmerkt dat zich niet de originele motor in de wagen bevindt (bv. afwijkende cilinderinhoud) is dit een vorm van illegale tuning en kan wagen afgekeurd worden. Nu acht ik de kans wel bijzonder klein dat de keurmeester het verschil tussen een B27 en B280 gaat opmerken maar je weet maar nooit, een kennis van me die 10 jaar geleden de V8 motor van zijn Triumph Stag heeft laten vervangen door een V8 van Rover krijgt sinds vorig jaar de wagen niet meer gekeurd..
Ook had ik graag de manuele handbak met overdrive behouden, is deze verenigbaar met een B280E?

Wat betreft het spiksplinternieuwe PRV blok, dit loont misschien wel echt de moeite, is toch altijd goedkoper dan een revisie van mijn huidig blok (maar natuurlijk ook een heel stuk duurder dan een gebruikte motor). Ga het eens bespreken met mijn buurman die wat technischer is dan mij.. :-)
Antwoord
#7
Wanneer ik me niet vergis is 6 bar op elke cilinder niet verkeerd voor een B27E.. Zolang elke cilinder maar +/- dezelfde compressie heeft.

Die 2 slangetjes van de koudstart injector zijn inderdaad verdacht goed verstopt en worden loei warm en rotten weg. Een vacuümlekkage is sowieso funest voor de Kjet tronic, resulteert in niet of rauw stationeer lopen en of zeer hoog verbruik.

Alle rubber delen in het vacuümtraject nalopen en controleren. De lastigste zijn die rubberen trechter onder de spinnenkop die op de luchtweger zit gemonteerd. Die is zeer moeilijk bereikbaar zonder die 6 potige spinnenkop te demonteren. Ook zitten er 6 O-ringen in de spinnenkop, ook die kunnen ook valse lucht trekken. Kun je moeilijk anders controleren dan met spray spuiten en dan hoor je de motor wel reageren wanneer het lek is en naar binnen getrokken wordt.

Bosh Kjet tronic is een best betrouwbaar mechanisch injectiesysteem. Maar uiterst gevoelig voor vacuümlekkages en brandstofdruk fluctuaties.

Is alles dicht en blijft het belabberd lopen, dan brandstofdruk controleren. Dat is best lastig, de Kjet heeft een warm loop regelaar, deze wordt elektrisch aangestuurd, regelt de koude start benzine druk en normaliseert deze wanneer de motor warmer wordt. Deze geeft dus bij koude motor een X druk die verlaagt naar Y druk in warme toestand. Doet deze het niet meer goed gaat de motor continue te rijk dan wel te arm lopen en dit is dan niet meer manueel te compenseren met afstellen. Het volgende onderdeel dat grote invloed kan hebben op brandstofdruk is de Brandstofdruk accumulator. Wanneer deze stuk is heb je ook een afwijkend drukbeeld in het systeem.

Het grote nadeel is Bosch maakt bijna geen nieuwe onderdelen meer voor de Kjet, hooguit de injectoren kun je nog wel krijgen. De rest zal mogelijk niet meer op voorraad en uitverkocht zijn en 2e hands en goed functionerend ook een spelt in de hooiberg. Bosch reviseert het wel nog wanneer je het onderdeel opstuurt. En daar zit dan wel een prijskaartje aan. Ik heb 7 jaar geleden een uitverkochte Kjet warmloop regelaar door Bosch laten reviseren voor een prijsje van €500,-

Omdat Kjet tronic, wanneer niet in orde best lastig is te controleren zonder drukmeters en de juiste gegevens. Hebben veel b27e rijders gekozen om dan maar op LPG over te stappen. En omdat dit systeem zo'n waanzinnig groot luchtinlaat traject heeft dat dan volloopt met gas. Dan rijd je dus rond in een tijdbommetje die de hele straat wakker knalt met backfires tijdens de start. Die je de rubbers eraf knallen en in het slechtste geval rubbers of zelfs de luchtweger kapot knallen.

Dus bezint eer ge begint met een oude b27e op LPG.. Bouw dan op zijn minst een afblaas klep in, in de slang van de koudestart injector. Dit is je enige bereikbare verbinding direct op het luchtinlaat traject. Bv. een 1/2" messing T stuk met slangentule in de slang monteren. Met daarop een terugslag klepje (kiwa keur) zo gemonteerd dat het tijdens backfire afblaast. Maar bij lopende motor dicht zuigt en afsluit. Werkt perfect. Smile Daarnaast loopt de motor een stuk warmer op LPG, de kop van de b27e vind dat niet zo fijn, dus afhankelijk van de kop kwaliteit kun je bij matige kop kwaliteit na halve ton LPG pret een kop revisie verwachten.

Hoe ver zit je van de Duitse grens af?.. Ik ken er namelijk maar 1 die echt gespecialiseerd is in Automobielen met bouwjaar van voor 1986. En dat is
https://www.facebook.com/pages/category/...358773838/

https://www.boschcarservice.com/de/de/we...t/Kueppers

Hebben wel een flinke wachtlijst, maar die weten wel absoluut wat ze doen.. Die beginnen met een test op de rollerbank en lichten je motor compleet door. Daarna krijg je een diagnose rapport en de keuze of je het zelf wilt doen of dat je het aan hun overlaat. Laatste keer dat ik daar geweest ben, koste de diagnose rapport €250.- Maar dan weet je wel wat je hebt en wat je te doen staat. En of het überhaupt nog wel zin heeft om er aan te beginnen.
Antwoord
#8
Bedankt voor de zeer complete en gedetailleerde uitleg Zozo.

Bedoeling is dat wanneer ik de wagen ooit eens perfect rijdend krijg, ik de wagen misschien wel op LPG ga laten leggen. Ik heb vroeger een Jaguar series 3 gehad (6 in lijn) met LPI, directe gasinspuiting, ik heb nnooit backfire gehad met dit systeem, zulk systeem is misschien ook mogelijk op de Volvo aangezien het een injectiemodel is?

Ik heb inmiddels vacuüm leiding gehaald voor koudstartinjector en potverdikke is me daar aan één kant (rechts onderaan motorblok) lastig aan te komen, daar hangt dus nog een stukje rubber over die nippel dat helemaal aangekoekt is en ge ziet met die kabels die daar voorbijkomen ook nog eens helemaal niets!

Echter wat de koudstartinjector betreft, ik heb deze eens getest, op 2 manieren: met kabelcontact aangesloten en erzonder. In beide gevallen is er geen druppel doorgekomen. Nochtans zit op de leiding naar de KS injector benzine want zonder KS injector erop gemonteerd had ik na 4 seconden demarreren bijna 20 cl benzine in opvangbakje.

Wil dit nu zeggen dat de KS injector stuk is of zijn er misschien andere verklaringen/oorzaken waarom deze geen benzine doorlaat? In mijn garage is het 20°, is dit ook een factor die meespeelt?

Grt,

Walter
Antwoord
#9
Hoi Walter,

LPG inspuit is altijd mogelijk in wel de betere oplossing, wel al een Mercedes Benz 280E gezien met die ombouw.. Echter heb ik daar geen ervaring mee en geen idee af dit systeem dan ook is om te schakelen naar benzine. Maar het injectie systeem is gewoon de K jet tronic van Bosch, die vind je zowat in elke injectie model uit dat tijdperk, alle PRV motoren ongeacht het merk, Porche, Jaguar, MB etc. etc. In basis allemaal gelijk met hier en daar wat aanpassingen wat betreft motor uitvoering en vanaf begin 1980 wat ingebouwde extra's met betrekking op brandstof besparing.

https://www.dmcnews.com/Techsection/Bosc...ch-12d.pdf

Dit boekje is onontbeerlijk voor de Kjet doehetzelver om het systeem te leren begrijpen. Hierin staat de basis werking geheel beschreven met technische data zoals brandstofdruk tabellen en testprocedures.

De koudestart injectie met Thermo Tijd schakeling staat beschreven op P. 25

Maar die doet bij redelijk normale temperaturen niet mee en zou dan eigenlijk geen issue moeten zijn als hij niet door lekt. Net zoals die extra luchtschuif voor Koudestart. Deze zal bij normale temperaturen boven 0 al zo goed als dicht staan. Die 2 werken pas echt mee bij temperaturen onder 0 dus echte koude start. En de meeste oldtimer rijders hebben een broertje dood aan pekel en laten hun k jet roestbakken lekker staan wanneer het vriest. Dus wanneer die 2 het niet doen hoef dat geen cruciale problemen te veroorzaken en verdienen bij problemen ook niet direct de eerste aandacht wanneer je in de winter niet rijdt.

Wat betreft standaard LPG met gaspit direct onder de luchtfilter, blaast je het hele inlaat traject vol met brandstof. En dat wil wel knallen op zijn tijd, vooral bij oudere ietwat vervuilde motoren, kooldeeltje waarmee inlaat klep even niet goed sluit en je hebt hem hangen. Meestal bij warme start en dan zonder afblaas krijg je een explosie in een gesloten systeem dat alleen maar naar buiten kan langs de luchtweger via het luchtfilter en dan knalt je mogelijk van alles kapot. In het slechtste geval dure moeilijke reparaties zoals de luchtweger en zijn hevelarm of die rubber trechter daarboven. Geen slangenklemmen gebruiken op het vacuümtraject is ook maar halve oplossing, dan kun je bij hete motor als meikever gaan zoeken welke slang eraf gesprongen is en dan springt meestal de koude start injector eraf. Heb je inmiddels wel ervaren waar die verstopt zit.

Ik persoonlijk ben geen fan van B27e PRV op LPG ongeacht wel systeem, dat blok is geheel aluminium. Je verliest sowieso rond de 20% vermogen. Dan moet je ongemerkt de motor dus ook 20% meer belasten om bij te blijven. De motor wordt nadelig zwaar belast en LPG brand warmer wat de kop en zijn pakking niet ten goede komt. Dus je vermogen gaat omlaag, daarmee gaat je verbruik omhoog en daarmee ook je onderhoud. Tel je op het einde van de rit alles op is het met zo'n auto rijden op LPG dubbeltjes tellen.

Ik zou adviseren, zie er vanaf en zorg dat die K jet injectie 100% dicht is alle cruciale delen 100% functioneren en afgesteld zijn. Dan zal het gebruik nog redelijk meevallen en de motor op volle kracht als een zonnetje lopen. Ik denk dat een verbruik van 1 op 9 haalbaar moet zijn met een goed Kjet systeem in die 6 pitter als de motor nog in orde is verder. Smile

Maar dat 100% goed afstellen van dit injectie systeem is niet meer van deze tijd. De meeste garages hebben daar de apparatuur niet meer voor. Het wordt dan een voor zover mogelijk beetje bij benadering zonder het te meten er van uitgaande dat alles wat invloed heeft op de brandstofdruk nog goed is, als goed afgedaan. Het gehele Bosch koffertje met alles erin om te testen en af te stellen kost je zo'n €2000 en wie schaft dat nog aan voor een systeem dat niet meer elke dag voorbij komt. En dan hoor je eigenlijk de brandstof drukken al rijdend te testen in koude en warme toestand, dus je zult moeten rijden met de klokken aangesloten zodat je ze ook nog eens kunt zien wat ze aangeven. Ik persoonlijk ken er maar 1 die dat nog doet, al rijdend op de rollerbank. Die oldtimer specialist in Duitsland die ik boven al genoemd heb. Zou best kunnen dat er ook hier in Nederland eentje zit met die know how en accommodatie. Maar ik ken 'm helaas niet.

Afijn.. Ik heb de b27e 10 jaar gereden en vond het mits met overdrive een geweldige lekkere motor om te rijden.

Succes!!

Ps wat de injectie betreft zou je
https://www.degruyterdejong.nl/
kunnen proberen.. Is eigenlijk een MB specialist met voorliefde voor oldtimers, en staat hoog aangeschreven bij de MB clubs.. Maar hij zal niet vies zijn van een Volvo en het is allemaal Bosch K jet Tronic..
Antwoord
#10
(4 September 2019, 09:31)ZoZo schreef: Hoi Walter,

Ik persoonlijk ben geen fan van B27e PRV op LPG ongeacht wel systeem, dat blok is geheel aluminium. Je verliest sowieso rond de 20% vermogen. Dan moet je ongemerkt de motor dus ook 20% meer belasten om bij te blijven. De motor wordt nadelig zwaar belast en LPG brand warmer wat de kop en zijn pakking niet ten goede komt. Dus je vermogen gaat omlaag, daarmee gaat je verbruik omhoog en daarmee ook je onderhoud. Tel je op het einde van de rit alles op is het met zo'n auto rijden op LPG dubbeltjes tellen.

Ben helemaal geen fan van de PRV blokken. Maar goede kennis rijdt al tijden rond met ouderwets lpg systeem. Met beetje geluk af en toe 1:6. Korte ritten maar beter niet op verbruik letten.

Maar met fatsoenlijke injectie (in jou geval mogelijk dampgasinjectie overwegen) moet je redelijk in de buurt komen van benzine verbruik.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kilometerteller volvo 264 wibe 12 4.201 30 June 2022, 22:48
Laatste bericht: Rin
  Stationair LPG/,benzine b27e hun 4 3.767 27 May 2020, 13:29
Laatste bericht: hun
  o jee,...de B27E RonnieDuck 7 5.898 23 May 2020, 18:48
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat b27e hun 10 8.954 12 April 2019, 07:17
Laatste bericht: RonnieDuck
  volvo 264 dl maar moet wat aan gebeuren. Nald 32 46.391 9 February 2016, 09:11
Laatste bericht: 265gl
  '76 Volvo 264 GL restauratie. Stefank 7 15.568 5 February 2016, 11:55
Laatste bericht: Apae
  Toerental warme motor afstellen b27e hun 6 10.201 28 December 2014, 22:27
Laatste bericht: hun
  Drukleiding b27e hun 11 15.332 21 October 2014, 16:08
Laatste bericht: volvoman0_0
  Mijn eerste Volvo, een 264 Gl uit 1976 sander264 22 31.869 11 January 2014, 16:18
Laatste bericht: sander264
  Startprobleem K-Jet van B27E na enkele jaren stilstand jos245 8 13.255 22 June 2013, 10:21
Laatste bericht: RonnieDuck

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)