Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cilinder #2 perikelen (OPGELOST)
#1
Omdat ik én een olielekkage heb bij de koppakking én wat koelwater verlies heb ik voor de zekerheid de bougies verwijderd en een endoscoop in de cilinders gestoken.
Het is me bekend dat als er koelwater in de cilinder komt, deze vrij schoon wordt, soort van stoomreiniging...

Wat schetst mijn verbazing: alleen de zuiger van cilinder #2 vertoont de zwarte sporen van koolstofafzettingen, maar de andere drie zijn redelijk vrij van afzettingen op de bovenkant van de zuiger. Alle vier de bougies zien er echter ongeveer hetzelfde uit...

Nou ben ik eigenlijk niet echt iets wijzer en een vraag rijker: waarom alleen afzettingen op de zuiger van de 2e cilinder?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Tijd om deze vraag naar boven te schoppen.
Vandaag heb ik na 20.000 km de bougies vervangen, en niet geheel als verrassing is die van cilinder #2 nu wel duidelijk anders van kleur geworden (overigens vind ik alleen die van cilinders #3 en #4 voldoen aan de verwachtingen, die van #1 is opvallend schoon op de isolator).

[Afbeelding: d6qOSJt.jpg?1]

Er is iets niet helemaal lekker. Na een paar dagen staan kan de motor wel eens even op drie cilinders lopen na de koude start.
Ik heb iig nu alle slijtdelen van de ontsteking vervangen (iets eerder al de rotor en kap, maar dat gaf geen verschil) en de bougiekabels meten nog prima. Nu even kijken of deze "misfire" is opgelost met het vervangen van de bougies (en zo ja, voor hoe lang).

Terzijde: dit zijn Bosch WR7DC+ ("+1") bougies en die worden tegenwoordig in Rusland vervaardigd. Komen de originele Volvo bougies daar "toevallig" ook vandaan?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Bovenstaande was toch een prelude naar een lekke koppakking. Het probleem zat inderdaad bij cilinder #2.

[Afbeelding: HoOqLco.jpg?1]

Aangezien de kop niet meer te redden viel (waterkanalen waren aangevreten) moest er een andere op. Ik heb de oude kop gezien en de verkleuringen van de verbrandingskamers waren hetzelfde als die van de bougies hierboven (van rechts naar links cilinders 1 t/m 4). Op de kleppen van de tweede cilinder zat ook wat roest.

Bij een waterlek in een cilinder verwacht je een soort van stoomreiniging, maar dat hoeft dus niet het geval te zijn.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Iemand met motorswap ervaring?/B230FT aarzelt met gas geven/misschien opgelost TeunTimmermans 18 809 20 September 2020, 08:39
Laatste bericht: Grey240Polar
  V70 2.4D (MY10) perikelen RBak 3 271 17 August 2020, 09:00
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 1.343 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Opgelost: 240 B230f Start moeizaam bij bijna lege (kwart) benzinetank henri84 8 3.644 29 August 2017, 10:19
Laatste bericht: henri84
  P02D100: Cilinder 3 inwerkinginjectie vervanging max niveau. Jarnoveenstra 2 1.315 27 March 2017, 14:24
Laatste bericht: Jerry
  Opgelost: Volvo 240 b230f start moeilijk henri84 5 2.931 22 March 2017, 12:21
Laatste bericht: Marc1970
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 1.593 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  LPG-problemen V70 4 cilinder 2008 Borde090 1 1.213 23 February 2016, 15:02
Laatste bericht: KennOne
  verdeler vervangen, maar probleem blijft (update: opgelost!?) Jeroen V 15 3.141 3 August 2010, 15:34
Laatste bericht: twaintje
  niet starten na kleppen stellen (timing verandert?!): OPGELOST Eric Q 6 2.162 11 July 2009, 23:45
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)