Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2021
28 June 2021, 17:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 July 2021, 09:19 door Wouter265.)
Ik heb een vraag over het K-jet systeem van de 265 welke ik samen met mijn vader gekocht heb.
het volgende hebben we nu gedaan:
nieuwe opvoerpomp,
nieuwe brandstofpomp.
nieuwe brandstoffilter
nieuwe injectoren 6x
nieuwe injectorrubbers 6x
echter:
koude start goed, motor slaat direct aan.
dan vervolgs als de auto warm begint te worden gaat deze steeds minder goed lopen en slaat uiteindelijk af.
als we de auto met het gaspedaal op toeren houden, dan blijft deze perfect lopen (>1400 rpm) proberen we de gasklep langzaam terug te stellen begint de motor te stotteren en slaat af.
als de motor afslaat komt deze echt heeeel moeilijk op gang, lang starten en open draaien van brandstofslang naar de injector heb je kans, anders gewoon niks meer. laten we de motor afkoelen (volgende dag) dan weer direct zonder twijfel aanslaan.
ik heb gekeken en als de motor warm is dan spuit de startinjector ook nog steeds brandstof in, dus ik vermoed dat de thermotijd schakelaar stuk is (blijft hangen). bij warme motor met een afgekoppelde koudestartinjector zijn echter de symptomen exact hetzelfde.
kan bovenstaande veroorzaakt worden door een slechte brandstofdruk accumulator? (dit lijkt me sterk, want dat zou volgens mij geen gevolgen mogen hebben voor het stationair lopen of maak ik dan een denkfout?
gr wouter
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Bij kjet problemen is vaak de WUR, warm up regulator, een van de gebreken.
Is veel over te vinden, kwam ook voor bij een aflevering van de moderne variant met wheeler dealers (met Ant).
Was denk ik een porsche 924 of 944.
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2021
ah oke, dat gaan we vanavond eens proberen te checken.
tnx voor de tip
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2021
Vervangen van de drukaccumulator heeft zeker verbetering gegeven, ik heb ook de wur geprobeerd en laat in warme toestand inderdaad meer brandstof door dan koud, dus dat is goed. eerst was het probleem dat de motor veel te rijk liep, zwarte roetwolken uit de uitlaat. nu lijkt het erop dat de motor te schraal loopt. ik vind het toch een raar apart probleem. met name omdat ondertussen zo'n beetje alles wat problemen kan geven al vervangen is. nu dus ook een nieuwe drukaccumulator.
weet iemand hoe je de messing stelschroeven moet afstellen voor op het spruitstuk?
Berichten: 89
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2016
Ik heb een 264. Die had 22 jaar stilgestaan en dus wel wat probleempjes met opstarten.
Ik heb heel "simpel"de flowchart van het storingzoeken er bij gepakt. Die is op internet te vinden en staat in het greenbook.
Volgens mij begint het met het testen van de compressie en de brandstofdrukken. (Zo'n meter met aansluitset kost bijna niks meer)
Dus i.p.v. onderdelen te gaan wisselen zou ik gewoon de voorgeschreven procedure aanhouden. Dat werkte bij mij heel goed. Succes!
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2021
en het is opgelost,
waarschijnlijk is door het af en toe omschakelen op lpg bij de vorige eigenaar een backfire geweest, deze heeft er naar alle waarschijnlijkheid voor gezorgd dat het klepje van de luchtweger net niet meer terugkwam in haar beginpositie, ik heb het klepje gedemonteerd rechtgemaakt en teruggemonteerd en afgesteld (rondom overal evenveel ruimte) en de volvo liep per direct zeer netjes. het komt ook overeen met de symptomen, als de luchtweger een beetje blijft openstaan, dan geeft de auto veel te veel brandstof en slaat deze af als je het stationair toerental probeert omlaag te zetten omdat dan de verhouding lucht/brandstof scheef gaat.
Al met al, de drukaccumulator was stuk (deze lekte uit het pijpje aan de achterkant, de brandstofpompen (opvoer en druk) waren ook niet te best, de opvoerpomp zat vast en de drukpomp jankte boven het motorgeluid uit. ook de injectoren begonnen direct met inspuiten zonder eerst op druk te komen, dus vervangen van deze onderdelen was toch zeker nodig geweest.
We zijn in ieder geval blij met het resultaat. nu gaan we nog alle vloeistoffen wisselen en dan kan de volvo weer naar de apk.
de velgen zijn bij de stralerij geweest en worden nu voorzien van nieuwe banden
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Kijk, zo horen we het graag!
sowieso fijn om ook na oplossen van probleem terugkoppeling te geven, dat helpt volgende slachtoffers van zelfde issues ook weer op weg. Gebeurt helaas niet altijd (zelf soms ook schuldig). Dank dus ook daarvoor!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2021
nu heb ik nog een probleempje, de auto trekt niet door boven de 3500-4000RPM, dus ook met terugschakelen (automaat) trekt de auto niet verder door.
iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn?
co-afstelling?
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Is dat op LPG? Dan zou het kunnen dat je bij hoge toeren niet meer genoeg brandstof krijgt.
Staat de dikke schroef in de LPG leiding ver genoeg open?
Is de verdamper ook voor een 6 cylinder bedoeld (voldoende capaciteit)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2021
nee het is juist op benzine,
raar dit weer.
op benzine liep de volvo goed, maar die hebben we nu even niet aangesloten (gasslang)
|