Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
6 March 2020, 13:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2020, 09:50 door Grey240Polar.)
Probleem opgelost.
B200F (LH2.4 Jetronic).
Normaal start je deze motor zonder gas en de ECU pikt na het aanslaan het toerental even op naar 1000 rpm om vervolgens te settelen op 750 rpm.
Nu ervaar ik echter dat dat oppikken soms slecht of zelfs niet gebeurt. In dat eerste geval stort het toerental in om zo rond 500 rpm te blijven hangen. In het tweede geval slaat de motor gewoon meteen af. Dit kan zowel bij koude als warme motor gebeuren.
The usual suspect (stationairklep) is al schoon gemaakt en lijkt normaal te werken. Ook de connector naar de LMM heb ik schoon gemaakt.
Uitlezen van de foutcodes geeft een 2-3-1. Deze heb ik gewist en na een paar startpogingen, waarvan enkele zonder centje pijn, enkele moeizaam en een paar gewoon met afslaan (allemaal direct achter elkaar) kreeg ik weer een 2-3-1 code.
Dit lijkt dus op een te rijk of te arm mengsel in deellast ( foutcodes). Koude start met een te rijk mengsel ken ik al van mijn vorige B200F, en dat waren andere symptomen dan nu (en bovendien consequent dezelfde symptomen, i.t.t. nu).
Als de motor eenmaal loopt, loopt ie ook gewoon zonder centje pijn, een vacuumlek is dus niet iets waar ik als eerste aan zou denken.
Waar kan ik het beste gaan zoeken?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vreemd dat je van starten foutcodes krijgt. Bij starten is het mengsel nooit ideaal, zeker die 231 voor deellast, dat is ergens bij 2000 rpm gok ik.
Volgens mij begint de lamda pas bij te regelen als de motor zo en zo warm is, tot die tijd loopt ie op het LMM signaal en waarschijnlijk iets te rijk.
Bougies?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
7 March 2020, 09:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 March 2020, 09:36 door Grey240Polar.)
Ja, inderdaad vreemd, maar na het wissen kwam deze code toch echt weer terug na een moeizame start.
Mogelijke verklaring: wellicht komt dat omdat ik in geval van een moeizame start wat gas bij moet geven om de motor aan te laten slaan. Dat betekent voor de ECU ook meteen dat er geen sprake meer is van "idle" (gaspositieschakelaar). De ECU genereert m.i. daarom een 2-3-1 i.p.v. een 2-3-2. Het is ook dan dat ik het "check engine" lampje even zie oplichten.
Maar als de motor eenmaal goed loopt is er in het hele toerengebied, incl. stationair draaien, niets op aan te merken. Pas bij een nieuwe start (warm of koud, dat maakt niet uit) kan het eventueel weer niet vlekkeloos gaan, eerder niet.
Het beperkt zich tot nu toe dus tot vanaf de start tot hooguit enkele seconden daarna.
Fijn, zo'n soms wel soms niet fout. Toch maar eerst de bougies eens controleren, ook al hebben deze hun 20.000 km er nog niet op zitten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Een el cheapo quickfix is ook de benzine drukregelaar vervangen. Zou 'm zomaar kunnen zijn
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
7 March 2020, 15:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 March 2020, 15:42 door Grey240Polar.)
Heb ik overwogen, maar degene die er nu op zit is pas een paar jaar oud.
Bij mijn vorige 245 was de drukregelaar de oorzaak van te rijk lopen vanaf de koude start totdat de lambdasensor zijn werk ging doen (minuutje ofzo), nu zijn de symptomen echter anders.
Waar ik nou ook even aan moet denken was de bijgetrokken draad van de zekeringkast naar de pomp in de tank die ik ontdekte toen ik deze auto net had. Hierdoor draaiden de pompen altijd op contact, ook als de motor NIET liep. Dat heb ik i.v.m. de veiligheid toen heel snel hersteld naar werking uitsluitend op het brandstofrelais. Daarnaast vond ik maar liefst twee reserve relais. Dus wellicht een aanwijzing richting mijn startproblemen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Bedenk dan wel dat het euvel wellicht niet opgelost is doro het weer origineel te maken, maar dat ooit het origineel gewijzigd is als een redmiddel.
De afwijkeingen kunnen dus zowel oorzaak als gevolg zijn van je euvel...
(verder waag ik me er niet inhoudelijk aan, foutcodes doet mijn 76'er niet aan.)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
8 March 2020, 10:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2020, 10:15 door Grey240Polar.)
Mee eens, ik ben er ook niet zeker van dat de modificatie alleen maar met het starten te maken had. Dat relais is een bekend zwakker punt van de LH Jetronics, en kan natuurlijk ook onderweg uitvallen. Dat is mij in de ruim 35.000 km die ik sinds het terug brengen in originele staat van het relais heb gereden niet overkomen. Bij het op contact zetten primen de pompen ook netjes een seconde, dus voor mij is dit op het moment niet verdachte no.1.
Maar wat dan wel? Net een koude start gedaan. De motor sloeg aan en de stationairklep regelde eventjes naar 1200 rpm en weer terug. So far so good, maar de eerste paar seconden stationairloop gingen gepaard met wat gestotter.
Dus eigenlijk gaat de zoektocht verder. Wanneer ik weer tijd heb wil ik de bougies controleren, meten of de pomp in de tank nog draait (standaard euvels: de draaddoorvoer naar de tank sneuvelt op een gegeven moment en de pomp heeft ook niet het eeuwige leven), koelwatertempsensor, schoon maken gasklephuis... wordt vervolgd...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
20 March 2020, 13:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 March 2020, 17:38 door Grey240Polar.)
Tijd voor een updeetje...
Afgezien van controle van de bougies en werking van de intank-pomp nog niets gedaan. Beide zaken waren OK.
Wat ik bij dit probleem niet goed begrijp is waarom het alleen maar kort na de start fout kan gaan.
Even kort: de start zelf is NIET het probleem, dat gaat steeds goed, maar het wat er in de seconden erna gebeurt als ik het gaspedaal met rust laat is wisselend.
Het lijkt erop dat de ECU meteen na de start de stationairklep vaak niet of niet juist aanstuurt met wisselende resultaten. De workaround is starten met een beetje gas bij als het dreigt fout te gaan. Maar dat zou bij een injectiemotor met 3-weg kat dus niet nodig moeten zijn.
De klep zelf verdenk ik niet, die werkt nl. prima onder alle omstandigheden als de motor eenmaal loopt.
Ik ben me daarom maar aan het verdiepen in de materie en vond hier een complete service manual voor de LH2.4 Jetronic in de 240 die ik alvast even wilde delen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Met behulp van de service manual heb ik vandaag wat zaken gecheckt.
De zgn. "control function 1" van de diagnostic unit (= het uitlezen van foutcodes) gaf een 1-1-1, oftewel sinds de laatste keer dat ik de foutcodes heb gewist zijn er geen nieuwe opgeslagen.
Met "control function 2" kun je de gaspositiesensor testen (stationair, gaspedaal deels en vol ingetrapt) alsmede het aanwezig zijn van het rpm-signaal. Allemaal OK.
Dan is er nog de "control function 3" die een paar keer achter elkaar de injectoren en de stationairklep bedient. Dat ziet er ook goed uit zoals je kunt zien in dit filmpje (bij voorkeur met geluid bekijken).
Wat dan?
Ik had nog tijd om op de connector van de ECU wat weerstandsmetingen te doen zoals de koelwatertemp.sensor, maar ook die waren OK.
Natuurlijk start de motor op dit moment zoals het hoort. Dus wellicht heeft het losnemen en weer aansluiten van de connector op de ECU al een effect gehad. Even afwachten dus...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
23 March 2020, 16:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2020, 09:55 door Grey240Polar.)
Drie dagen verder en de problemen lijken verholpen. Het is nu gewoon elke keer starten-lopen.
Ik weet niet met zekerheid wat de oorzaak en dus ook niet wat de oplossing was. Het lijkt op een contactprobleem dat het losnemen en weer aansluiten van de ECU-connector heeft verholpen.
Edit: bijna een maand verder is nog alles tip top in orde, wat starten betreft.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|