Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Steeds weer een platte batterij
Betreft hier een 242 B21A, op gas.

Laad ik de batterij op aan de lader, dan rijdt 'm aanvankelijk zoals het hoort.
Na enkele honderden kilometers begint de auto op 3 cilinders te draaien bij het starten, met al rijdend soms eens een backfire.
Eens warm blijkt meestal het probleem weer verdwenen, maar dit verslechtert steeds weer.
Uiteindelijk niet meer willen starten op gas, ook niet op benzine, maar wel op de stand die normaal gezien dient om de carb te laten leeglopen.
Dan kon ik terug rijden, maar draait de motor veel te rijk. (Ik zou bijna durven denken dat de motor op gas en benzine tegelijk rijdt.)
Dit ging eventjes om me uit de nood te helpen, tot ik uiteindelijk met een volledig platte batterij langs de kant van de weg stond...

Aternator heb ik uitgemeten, geeft netjes 14,4V bij wat gas geven.

Ik heb er een nieuwe batterij ingezet, probleem lijkt helaas niet verholpen.

Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?

Ontsteking is een klein jaar terug geheel vernieuwd geweest, op de bobine na. (Dus nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, rotor, verdelerkap, condensator)
Antwoord
Ontsteking is een klein jaar terug geheel vernieuwd geweest, op de bobine na. (Dus nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, rotor, verdelerkap, condensator)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou het toch eerst in de ontsteking zoeken : contactpunten vernieuwen en controleren of de ontsteking op tijd staat.

Ik heb hetzelfde soort problemen gehad en bij mij bleek de ontsteking verkeerd te staan.
Antwoord
Jos, 

Bedankt voor het advies alvast.
Ik geloof dat er trouwens heel wat onderdelen van mijn 242 van bij u vandaan komen, kan dit kloppen?
Waarvan nog steeds heel tevreden overigens. Smile

Ontstekingstijdstip staat netjes op 20° voor BDP.
Hoort dit, of is dit wat te veel?
De auto draait op LPG, weet niet of de vooronsteking dan wat anders afgesteld wordt?

De contactpunten waren ook vernieuwd geweest, zo'n dik jaar geleden, maar intussen zitten die er toch ook al weer mooi een dik 20.000km in, en blijken ze ook wat ingebrand.

In alle geval ga ik eerst van start met nieuwe contactpunten monteren.
Antwoord
Je kunt eventueel even checken of de contactpunten  op 0,4 staan als ze geopend zijn.
Teken de ontsteking even af (zodat je hem altijd op het oude punt terug kunt zetten)  en verdraai deze naar  ongeveer 10 graden VO. 
Als je met de gasrol een paar keer flink gas geeft kun je bepalen of de motor beter oppakt  met iets verdraaide ontsteking.

Kun je misschien een foto maken van (bovenaf)  het sleufje met bout waarmee de ontsteking geborgd zit?

Het kan inderdaad zijn dat je bij mij een keer onderdelen hebt gehaald Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto slaat aan bij starten om meteen weer af te slaan. Jambon 9 3.462 21 July 2022, 14:32
Laatste bericht: pepijnwk
  zekering 5 steeds kapot John Wolters 15 15.639 26 June 2017, 23:58
Laatste bericht: Jerry
  Lampje koplamp gaat steeds snel stuk. Nicolaas H 20 14.843 2 May 2014, 01:41
Laatste bericht: Nicolaas H
  rechterachterlicht doet het soms niet, na enige tijd weer wel Claus 14 11.019 9 July 2013, 19:13
Laatste bericht: Peter245
  Toch weer de RAW en gordelverklikker, nog steeds stuk aernout 7 4.938 14 May 2012, 18:35
Laatste bericht: aernout
  Help! M'n portieren op slot gevallen. Hoe krijg ik 'm weer open??? pierre 18 10.622 22 January 2012, 21:58
Laatste bericht: nick740
  Zekering nr 13 klapt er steeds uit, geen clou meer primroseyellow 3 3.257 8 February 2011, 21:34
Laatste bericht: VolvoDick
  dynamo weer aansluiten 240Turbo84 9 30.332 25 September 2010, 12:27
Laatste bericht: 240Turbo84
  B23A LPG met watervrees? Slaat af in plassen of nat weer MartjeB 2 2.500 10 June 2010, 20:59
Laatste bericht: Jambon
  Zekering no5 brandt steeds door (daylight runninglights) Jeroen V 13 8.138 19 March 2010, 11:40
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)