Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Wat is de situatie..
Het betreft een '76 244. Er was sluiting door eerder gerommel met als gevolg ellende..
Ik heb er een kabelboom ingelegd van een' 79er.
Daar zijn enkele veranderingen in gekomen, zoals bv een grotere zekeringkast.
Waar loop ik nu tegenaan?
In stand 3 van het contact wordt oa de startmotor geactiveerd en heb ik spanning op de weerstand van de ontsteking. Zoals de bedoeling..
Sleutel los, komt weer in stand 2, dan slaat ie af.
Er is geen spanning meer op de bobine.
Ik heb geprobeerd met een losse draad op de bobine vanaf een punt met spanning op stand 2, in principe zou dit een lopende motor moeten betekenen..
Ik zie iets over het hoofd helaas, maar wat..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 April 2022, 18:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 April 2022, 18:56 door Marc1970.)
Probeer s vanaf de accuplus, wel weer loshalen na het experiment anders gaart je bobine langzaam.
Staat er ook echt 12V op die draad? Misschien is stand II wel stuk/los. Of is de stekkerbezetting van het contactslot wel net 1 pin verschoven.
Volgens mij gaat het 'lopende' deel van de auto niet eens via de stoppenkast.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
22 April 2022, 19:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 April 2022, 19:12 door Jambon.)
Klopt Marc, gaat direct vanaf het contact naar de weerstand, e n zo naar de bobine.
Er gaat ook maar 1 draad heen. Dus niet eens een bypass tijdens het starten om maar in de buurt van 12v te komen..
Heb ondertussen een ander contact slot contact geplaats, dito effect..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Desnoods ga ik op de Polen van de "contactslotplug" stekkeren volgens het schema..
Als dat helpt zal ik idd wat moeten verplaatsen..
Het oude contact is zelfs een '67er..
Nu heb ik er eentje van hetzelfde jaar als de kabelboom.
Wat ik op latere schema's zie is dus de bypass van de weerstand, een doorverbinden vanaf het relais van de starter.
Echter, deze starter heeft ook geen doorverbinder, de auto is standaard' 76, en heeft blijkbaar niet nodig dat de 12v herstelt tijdens het starten..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja de contactslotplug, die bedoelde ik, daar gebeurt het denkwerk van de bedrading.
ALs er een voorschakelweerstand ergens in de motorruimte hangt, was de auto daar origineel mee uitgerust gok ik.
En iets met de stationairboring sluiter-regeling, die bestaat ook in twee versies, een 'standaard open' tonnetje en een 'standaard dicht'.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
OK, ik heb net de boel omzeild vanaf de accu.
Starten lopen.
Ik ga niet meer speuren maar vanaf contact 30 een versch draad leggen naar 15 op de bobine.
Alhoewel ik nu de bobine zal moeten vervangen, want naar een paar keer gelopen te hebben is de vonk foetsie..
.. nee onder de auto ligt ie ook niet..
En versch benzine halen want dit stinkt en zit er 7 maanden in, ethanol ellende..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Er zijn ook ethanol-kiler additieven. Helpen ook om het aangetrokken water te 'verwerken'.
Bij mij hielp het destijds, samen met vervangen van het in-slang- benzine filtertje dat keurig 2 vloeistof fasen bevatte...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Zal ens zien, in laat em eerst maar eens uit een vers vaatje slurpen, dan weet ik meteen of dat het is.
Eerst maar eens de elektronische "puntjes" vervangen. Die heb ik op het laatste moment nog even geroosterd in de startstand van de oplader
Handig..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Je zou eigenlijk even na moeten gaan hoeveel volt je ontsteking nodig heeft. Vaak is dat maar 9 volt.
Bij starten gaat er even 12 volt naar de startmotor en naar de bobine en ontsteking om vervolgens als je de starter los laat de boel weer terug te laten gaan naar 9 volt.
Dan loopt eea via de resistor (weerstand). Vaak is daar iets los of gecorrodeerd oid.
Als je deze bypassed heb je kans dat je ontsteking en bobine het begeven. Deze zijn of voor 9 volt systeem met weerstand of voor 12 volt zonder weerstand.
Ik heb dat met mijn Rover ook gehad en op die manier de ontsteking en bobine omzeep geholpen. Nu een aftermarkt setje er in gedaan geschikt voor 12 volt.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Hij werkt inmiddels, bleek toch een haperend contactslot te zijn.
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
(21 July 2022, 13:59)Jambon schreef: Hij werkt inmiddels, bleek toch een haperend contactslot te zijn.
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
Ah mooi dat je het even meldt!