Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Rechter koplamp geeft elke 5 Ã 10k de geest. [Voor de volledigheid; groot licht doet het dan nog wel.]
Links heb ik nog nooit hoeven vervangen. Ik ben het lampjes wisselen nu een beetje zat.
Waar begin ik om de oorzaak te achterhalen?
Alle tips zijn welkom!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Trillen zou ik denken. Zit et lamphuis goed vast. Rammelt er iets tegen het huis aan?
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Ja of een aardedraad die niet goed vast zit en door dat trillen onvolledig contact maakt.
Corrosie op de aansluitingen kan volgens mij ook zorgen voor spanningswisselingen op het lampje.
En/of je raakt het lampje rechtsvoor altijd aan tijdens vervanging (vanwege een lastigere montagehoek?). Halogeen schijnt niet tegen het vet van je huid te kunnen, en levensduur verkortend te zijn, maar ik heb me daar zelf nooit druk om gemaakt.
Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
@Zoab, klopt maar Nicolaas geeft aan dat grootlicht nog wel werkt.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Halogeen is alleen gevoelig voor vette klauwen omdat het vlekken op je lampje geeft. Geld voor iedere lamp trouwens. En dat verstoort je lichtbeeld.
Als grootlicht het wel doet dan is het aardeprobleem van de baan.
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
A_A schreef:@Zoab, klopt maar Nicolaas geeft aan dat grootlicht nog wel werkt.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Ja ok, maar ik zeg niet dat de aarde is losgeraakt.
Volgens mij kan door de slechte/rammelende aarde de gloeidraad/spiraal van het dimlicht-deel van de lamp ook beschadigd raken, daarom doet grootlicht het nog wel. Ik ga er dan vanuit dat het H4 is (en dus 2 spiralen/gloeidraden heeft).
Grootlicht heeft veel minder branduren, heeft dus veel minder last van rammelende aarde en raakt dus niet zo snel beschadigd.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Aarde zit zoiezo los ;-). Daar zorgen die vier rubberen plakken die banden heten wel voor. Massaprobleempje dan, heb nog nooit meegemaakt dat lampjes kapot gingen bij slechte massa. Hoe zou dat dan komen?
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
26 April 2014, 20:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 April 2014, 20:40 door Nicolaas H.)
Ik ga in ieder geval jullie tips even na maar de vraag van Volvo 142 B23 intrigeert mij ook: HOE zou dat komen?
Het gaat overigens inderdaad om H4.
Als er slechte aarde is zou ik dat dan niet moeten zien als een trillend lichtbeeld aan de rechter zijde?
Kan ik misschien ook iets meten waardoor ik misschien zaken uit kan sluiten?
@ZOAB; ik zet mijn lampje er altijd in met een doekje of tissue; ik raak het glas nooit aan.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
en belangrijk is ook GOEIE H4 lampjes te gebruiken! Die dingen van een euro gaan echt snel kapot, een goed philips lampje oid scheelt heel veel gezeur.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb de adviezen opgevolgd en ik bericht jullie hopelijk over een heleboel kilometers [minstens 20k?] of het gewerkt heeft! ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]