Topics: 116
zo ene probleem de deur uit dient het volgende zich al aan. Ik was bijna thuis toen de 240 ermee stopte. Startmotor draaide wel maar starten ho maar. Nu bleek dit de zekering van de daglicht lampjes te zijn, hier zit ook de lpg op aangesloten vandaar dat ie niets meer deed. Zekering vervangen voor eenzelfde 8a en na ongeveer een minuut was ie alweer doorgebrand, nu even een 16a erin maar dit lijkt me geen goede oplossing. Iemand ervaring hiermee waar moet ik zoeken??
-edit nog even een kleine toevoeging, als de 8a zekering erin zit brandt het waarschuwingslampje voor een kapot lampje niet maar met de 16a zekering erin gaat het oranje waarschuwingslampje branden??? Ik heb toch geen 240 met een eigen wil???
Topics: 289
Mogelijk is de stroomsterkte net iets ad hoge kant, of je hebt sluiting in je verlichting. Dan stekker je hem toch gewoon bij een standaard zwaardere zekering? Mocht no5 (Chanel?) er vooralsnog uitkomen dan wordt het tijd om de verlichting eens na te lopen.
Denk je dat ik het kan proberen met de 16a of bestaat dan de kans op smeltende draden e.d. Gekke is dat het nu een maand of vier goed gaat en vandaag is het misse boel?? Maar als er kortsluiting is moet ik het zoeken in de daylightrunning lights neem ik aan of kan de lpg inst. ook kortsluiting maken (zit er nog maar een maand of vier in)?
Topics: 84
Meestal heeft de LPG zijn eigen zekering, ergens zwevend, bedrading is dan op een geschakelde plus geprikt. Liefst eentje die ook nog 12V krijgt tijdens het starten zodat de LPG ook tijdens het starten blijft lopen.
Zo zou ik het installeren, kan de 8A zekering weer gewoon z'n oorspronkelijke functie vervullen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
@marc lpg heeft een zwevende zekering, zit onder motorkap en zweeft idd. Het lijkt me dat hij gewoon doorgelust is via no5. Niet zo erg opzich toch?
Vraag me nog wel af of 16a voor problemen gaat geven, en hoe ik een eventuele kortsluiting kan vinden. De lampen gekoppeld aan no5 branden gewoon maar met de 16a gaat er wel een waarschuwingslicht branden, vind ik raar ??? ??? ???
Topics: 289
Dan denk ik dat je massasluiting hebt, bij 8 amp klapt ie r uit, 16 is zwaarder en net zwaar genoeg om heel te blijven, de stroomsterkte neemt iets toe en dat wordt door het "controlesysteem" opgepikt..
Lastig als je LPG ermee stopt door een kapot lampje. Als je de LPG draad op de ongezekerde kant (aanvoerende draad) van de daylight zet heb je de systemen alvast gescheiden. Makkelijker storing zoeken.
Alhoewel daylight net als de koplampen ws. helemaal uitgaat tijdens het starten, da's ook maar half handig.
@Jambon ik begrijp nu idd waarom waarschijnlijk het wrschwngslmpj gaat branden bij een zwaardere zekering, maar snap massasluiting niet.
@Marc als ik de lpg draad aansluit voor de zekering veranderd er toch feitelijk niets alleen het feit dat deze altijd stroom krijgt ongeacht of er een zekering inzit of niet? Daylight gaat uit tijdens starten maar het verleggen van de draad van na naar voor maakt deze situatie niet anders lijkt me.
En als laatste hoe vindt ik een kortsluiting?? Heb een multimeter maar kan deze alleen gebruiken om voltages te meten voor de rest is het me een raadsel. Oww kan ook meten of een draadje gebroken is of niet. ;D ;D ;D Misschien kan iemand me uitleggen hoe je sluiting vindt???
-edit wacht eens even ik zit me net te bedenken dat ik de nummerplaatverlichting achter eruit heb hangen ivm met wat rustbusting. Is deze ook gekoppeld aan de dayligt chanel zekering misschien en maakt deze sluiting???
Ik zou beginnen met de draad naar de daylight lampen te vinden en bekijken op versleten isolatie.
En de LPG scheiden vd daylight, misschien zit de kortsluiting in de LPG bedrading?
Topics: 38
Weet je zeker dat de dagrijlichten op no 5 zitten? Zitten normaal volgens mij op 4 met de gordelverklikker, alleen de tankbrandstofpomp zit op 5.