Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 244 SU HIF6 probleempje
Goeie dag,
Laat ik gelijk maar even van de gelegenheid gebruik maken om me voor te stellen, heb me kort geleden op het forum geregistreerd. Mijn vriendin en ik hebben met een bevriend koppel een Volvo 244 uit 1979 gekocht om de Carbagerun mee te rijden. Ik ben altijd al een Volvo liefhebber geweest, pa had een 740, 940 en een V70 dus ben er een beetje mee opgegroeid. Toen we deze 244 zagen waren we opslag verliefd.
Er is alleen een klein probleem, hij rijdt wel op LPG en niet op benzine. Maar de LPG hebben we er uitgehaald en we willen hem weer goed op benzine laten rijden. Eerst bleek de benzine pomp kapot te zijn en de carburateur bleek ook niet echt top te zijn, die heeft al 6 jaar niet meer hoeven werken volgens mij. Dus de carburateur (een SU HIF6) ultrasoon laten reinigen. Motor is een B21A.
Voor dat ik hem heb laten reinigen heb ik eerst de onderkant en boven kant er af gehaald, ook de suction piston er af gehaald en alles los laten reinigen. Daarna weer in elkaar gezet en weer wat nieuwe ATF olie ingedaan.
En de Volvo weer proberen te starten er zat al iets meer leven in. Maar hij wil nog niet aanslaan. Dus ik heb vriendin erbij geroepen zodat zij kon starten en kijken wat er daadwerkelijk gebeurd. Wat blijkt, als ik gas geef en zelf handmatig de suctionpiston iets omhoog druk slaat hij aan, maar ik moet wel goed gas blijven geven, stationair zit er niet in.

Nog eens goed gekeken, in groene Volvo boek over de carburateurs staat dat er 0.2 tot 0.3 mm ruimte onder zuiger moet zitten en dat zit er niet. Bridge clearance heet dat lees ik hier, maar er wordt iets beschreven over een plastic plug en papier daaronder, maar op mijn zuigertje zit geen plastic plug, alleen een metalen busje met niets er in. Zou dit de oorzaak zijn? En hoe kom ik dan toch aan dat plastic plugje? Ik moest voor mijn idee de zuiger best ver optillen eigenlijk wilde er gang in komen.

Daarnaast lekt hij ook benzine uit de floater ruimte, volgens mij is het rubberen ringetje niet top meer, is deze nog ergens te krijgen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen of tips heeft. :hail:
[ATTACH=CONFIG]2290[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]2292[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Niemand? Sad

Voor mijn beeldvorming van de werking van de carburateur, klopt het gas geven eigenlijk gebeurd door het kantelen van de vlinderklep waardoor het druk verschil tussen voor en na de carburateur groter wordt, wat weer als gevolg heeft dat de cilinder met de naald omhoog wordt getrokken wat weer als gevolg heeft dat er meer benzine in wordt gespoten?

Kan het dan zijn dat hij bij stationair te weinig of geen benzine krijgt maar op het moment dat ik zelf de cilinder met naald optil zelf zorg dat er wel benzine binnen komt?
Ik ga van het weekend maar weer eens kijken.

Ik zag dat er op http://sucarb.co.uk/ rebuild kitjes te koop zijn, is het verstandig om mijn carburateur gelijk volledig te rebuilden, als ik daar toch wat ga bestellen om iig de rubberen ring voor de floaterkamer te bemachtigen kan ik het misschien gelijk goed aanpakken. Maar hoe moeilijk is dat, ik ben wel redelijk handig maar dit heb ik nog nooit gedaan.
Mooi sleutel project!
Antwoord
Revisie setje besteld bij sucarb, ik ben benieuwd. In ieder geval weer een nieuw knutsel project.

Ondertussen de Volvo maar even geschorst.
Mooi sleutel project!
Antwoord
Ik zou dit artikel ook eens lezen:
http://www.sw-em.com/su_carbs.htm

Misschien ten overvloede:
Maar in zes jaar alleen op gas gereden?
Dat is vragen om problemen.

ATF als demperolie?
Staat dat voorgeschreven in het groene boekje?
Volvo 244 GLE - Volvo 940 Estate
Antwoord
martin_b schreef:Ik zou dit artikel ook eens lezen:
http://www.sw-em.com/su_carbs.htm

Misschien ten overvloede:
Maar in zes jaar alleen op gas gereden?
Dat is vragen om problemen.

ATF als demperolie?
Staat dat voorgeschreven in het groene boekje?

Ah thanx! Dat ga ik eens lezen.

Ik weet het niet zeker dat hij 6 jaar op gas heeft gereden, maar ik heb wel het donkerbruine vermoeden, maar echt handig lijkt het mij ook niet nee.

Wat betreft de ATF, ik heb het nog even voor de zekerheid opgezocht, maar voor de B21A is het inderdaad ATF.
[ATTACH=CONFIG]2365[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Mooi sleutel project!
Antwoord
De gebruikte olie verschilt per automerk, als de SU's op een MG zitten gaat er weer motorolie in..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Geen plastic plug, die zal natuurlijk net niet in de revisiekit zitten, maak iets van benzine-proof rubber, bv. stukje van benzineslang.

Het overlopen kan ook komen van een lekke vlotter (die rammelen maar wat rond in de lege vlotterkamer), dat zou lastig zijn. Als het niks wordt met de SU (omdat er iets uitgesleten is) kan je altijd verder met de Zenith Stromberg die past op hetzelfde spruitstuk en daarvan zijn er veel meer geleverd.

Gezellige auto, zo'n kleur wordt je meteen blij van.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ah! Stukje benzineslang is zeker een goed idee! Ga ik zeker proberen. Thanx voor de tip!
Mooi sleutel project!
Antwoord
De Rebuild kit is binnen van sucarb, inclusief het kleine plastic dingetje voor onder de zuiger om de 'bridge clearance' te creeren Big Grin
Binnen kort een knutselen.
Mooi sleutel project!
Antwoord
Knutsel ze.
Was de kit prijzig?
Moet nl voor de Mini ook nog een set bestellen.
Volvo 244 GLE - Volvo 940 Estate
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.549 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 503 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.110 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 808 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.617 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 797 17 August 2023, 10:02
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.272 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.482 7 February 2023, 09:19
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.622 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.070 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)