Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2012
Geachte allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken. Maar ik zit met een vraagje.
Wat is naar jullie mening het meest betrouwbare motorblok(ken) in de Volvo 240? En waarom?
Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt voor jullie reacties!
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Ik heb PRV, Turbo, B21 E en de B19/21 A gereden.............zonder blikken of blozen kan ik je de B19/B21 A motoren adviseren.
Beter nog een B23 A. Simpel en heel betrouwbaar, blokje met carburateur. Alles staat en hangt natuurlijk met onderhoud.
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
volvosvenska schreef:Ik heb PRV, Turbo, B21 E en de B19/21 A gereden.............zonder blikken of blozen kan ik je de B19/B21 A motoren adviseren.
Beter nog een B23 A. Simpel en heel betrouwbaar, blokje met carburateur. Alles staat en hangt natuurlijk met onderhoud.
B21ET heeft me nooit laten staan. Volgens mij een van de beste. Heb een B21E in gort gedraaid op een van de bigends maar had elk 8V kunnen overkomen. Heb nu 3-4 jr een B230E met K-Jet op Gas. Weinig KM's en korte ritten. Met een beetje onderhoud op tijd nog nooit een backfire gehad. Vele meningen over K-Jet maar ik denk ik niet dat ik ooit nog met een Carb. ga rijden......
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De B230F (elektronische injectie) heeft me nog nooit laten staan. Na 300.000 km op LPG draaide hij er nog 100.000 bij. Af en toe een beetje wiebelen met de bedrading, vacuumslangen nalopen, klepstellen en olieverversen is alles wat ik eraan gedaan heb. In het begin de brandstofdrukregelaar vervangen (uitgedroogd na stilstand), en het brandstofrelais doorgesoldeerd. Rijdt 2x jaar volgas naar Frankrijk en dagelijks kleine stukjes.
Andere B230F in de familie wil wel eens afslaan tussen warm en koud maar daar moet ik nog steeds eens ernstig naar kijken.
Ik zou een viercilinder op benzine met 300.000 km gerust kopen. Kan nog 150.000 km mee met de beste, en dan nog 100.000 km op karakter, en dan nog 50.000 op z'n tandvlees. Brandstofsysteem of cilinderinhoud doet er niet toe, mechanisch zijn ze allemaal top.
ALs je kijkt wat hier voor motorische problemen langskomen is dat verwaarloosbaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
230 F schijnt inderdaad ook goed te zijn......allemaal veel te nieuw he ;-)
Wel eens een paar keer in een 97 er 940 low pressure turbo gereden. Rijdt heerlijk en schijnen ook heel goed te zijn en betrouwbaar. En past ook wel met wat gerommel in een 240.
De overgang naar een B19A is dan weer heel erg groot...........onthaasten heet dat geloof ik ;-)
Alles heeft natuurlijk ook met budget te maken.
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb een B230A met enkele Pierburg carburateur. Heeft nu een verwaarloosbare 125.000 kilometer gelopen en draait als een nieuwe.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2012
@Yellow240, mag ik vragen bij welke handelaar jij jou 240 gekocht hebt?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Naar mijn ervaring: de B230A,B23A en B21A.
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Arvand schreef:@Yellow240, mag ik vragen bij welke handelaar jij jou 240 gekocht hebt?
Een handelaar in Gilze-Rijen. Arnold heet hij, en hij heeft af en toe wat advertenties op Marktplaats. Mijn auto was toen net binnen uit Zweden en stond nog niet op Marktplaats. Je moet goed kijken wat je haalt bij hem, want het is wel een beetje een beunhaas wat sommige dingen betreft. Maar als je goed oplet kan je leuke auto's bij hem kopen voor niet al te duur. Ik geloof dat Raymond (Jambon hier op 't forum) zijn telefoonnummer nog wel ergens heeft, ik kan hem zelf niet meer vinden.
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Ooit, in mijn beginperiode, ben ik eens met een b19a naar Frankrijk gereden, ontsteking totaal verkeerd afgesteld, het ding zoop benzine en ik moest een aanloop nemen om een berg op te komen (vanwege die ontsteking). Op de terugweg liep 'ie ineens op 3 poten, bleek er een bougie "ontploft"..!
Nieuwe erin gedraaid, gewoon naar huis gereden (met de vrees op verbrande kleppen, want het ding liep voor geen meter), thuis alles vervangen en goed afgesteld, en het blok is tiptop in orde (nog steeds!).
Later nog een wagen met b19a gekocht, had al 10 jaar geen onderhoud meer gehad, maar het blok startte nog in 1 keer (liep wel als een natte krant). 200 km mee naar huis gereden, kwam ik er thuis achter dat er al jaren veeel te weinig olie in zat. Na 2 liter bijgevuld te hebben was er weer wat zichtbaar op de peilstok. Ook dit blok draait nog altijd prima deluxe, geen schade aan overgehouden.
Dus... wat mij betreft; B19/21/23A.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL