Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carburateurs uitwisselbaar? Volvo 240 B21
Hallo Mede Volvo liefhebbers,

Sinds 1,5 jaar rij ik een Volvo 240 Met een B21 op LPG (1975), dit bevalt zeer goed! Alleen heb ik nog steeds een probleem met mijn carburateur (stromberg 175 cd).
Op benzine wil hij nu eindelijk wel lopen (bij veel gas) maar nu lekt hij weer benzine. Er is al een revisiesetje in de carburateur gegaan (ook vlotter afgesteld) en de druk van de bezinepomp end. is gecontroleerd. Helaas heeft dit allemaal geen zin gehad.

Ook wiebelt de auto bij het rijden, doen ze denk ik allemaal wel iets maar die van mij doet het soms echt te erg. Mijn conclusie is dus inmiddels Pietje VERSLETEN! PUNT! Ben er helemaal klaar mee.... heb er al heel veel tijd inzitten en wil gewoon een andere carburateur proberen. (wilde ik het topic ook niet aan weiden).

Nu mijn vraag waar ik wat hulp bij kan gebruiken Wink
Kan ik carburateur van ander type Volvo gebruiken. B.v. van een B23. of van een 140 (Carburateur stromberg 175cd-2)? En wat zijn de eventueel aanpassing die ik zou moeten doen? Ik ben al een tijdje opzoek naar een juiste carburateur voor een B21, maar die zoektocht heeft tot nu toe nog niets opgeleverd.
Natuurlijk kan je een gereviseerd exemplaar kopen, maar ja.. recessie he!

Voor de geïnteresseerde, het blog over mijn Volvo.
http://www.gominigo.nl/pages/go-resto-stoffel.html

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Groeten,
Arthur
Lekt-ie onderuit de vlotterbak? Die plastic plug is niet ideaal.

De Stromberg slijt verder nauwelijks en de slijtende delen zitten allemaal in het revisiesetje. Ik denk dat je de revisie moet reviseren, hier zit alles in: http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop..._id/192519
TP11740 beschrijft het hele proces.

Die van de 140 heeft de gasklepaansluiting omgedraaid, is misschien wel te improviseren. Die van de B23 kan wel maar daarvan zijn sommige onderdelen out of order. De SU HIF6 past ook, alle onderdelen leverbaar.

Staan er geregeld op MP: http://link.marktplaats.nl/483945714 Niet teveel voor betalen, er zijn er nog duizenden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Hij lekt niet uit het plugje, hij lek bovenaan, uit een gaatje aan de ander kant van een dekseltje met er achter een rubbertje (+_1 cm) met een veertje er achter (ook niet altijd). Nog een keer zoon setje monteren terwijl ik dat al gedaan heb lijkt mij een beetje onzinnig (niet vervelend bedoeld). En echt alles zit op de juiste plaats, inmiddels 4 keer nagelopen. En aangezien het onrustig lopen (denk doordat de piston in de carburateur niet helemaal soepel loopt meer, schuin gesleten is of verklooid is door een vorige eigenaar enz.) ook vermoedelijk door de carburateur komt wil ik hem gewoon vervangen.

Echt niet vervelend bedoeld, alle hulp is welkom! Maar ik zou het liever in de topic willen hebben over een goede vervanger voor deze carburateur. Mijn ervaring is namelijk dat ze niet makkelijk te vinden zijn, heb al heel veel mensen op MP gemaild (vandaar ook weer 2 negatiever reacties) maar niemand heeft wat. Ook de bekende bedrijven niet, of nieuw en tegen hoofdprijzen. Vandaar ook mijn vraag.

Van een B23 heb ik wel enkele carburateur aangeboden gekregen, mischien is dit wel een goede vervanger dus. Moeten de sproeiers dan nog aangepaste worden? Of zou het niet heel veel uitmaken? Verder nog aanpassingen?

p.s. Marc1970 bedankt voor de link, had deze al gemaild maar krijg nog geen reactie.

Groeten,
Arthur
Volgens mij zijn de carburateurs voor een b23 en een b21 gelijk, behoudens de maat van de sproeier en natuurlijk de naald. Twee zaken die je apart en nieuw kan aanschaffen. Lijkt me derhalve niet zo'n probleem om een b23 carburateur 'aan te passen' voor een b21-motor en toch zeker het proberen waard. Kijk wel of de carbs verder van hetzelfde type zijn en dus even opletten met het bouwjaar van de carb / auto waar ie uit komt. Er zijn nogal wat varianten geweest in die strombergs. Op een gegeven moment werd de stromberg 175 cd2 geleverd, zonder schroefdop onderaan. Misschien kan je die ook wel proberen.

Ga je naar de Volvobeurs, dit weekend? Ik heb daar vorig jaar bakken vol stromberg carburateurs gezien!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Kwam onlangs onderstaande tegen:

175 cd stromberg replacement??

Citaat:i was looking for a replacement for my 175 cd stromberg carburetor .

Citaat:Why do you need to replace the carb?
Citaat:
As a factory trained professional MB mechanic with 30 years experience,
I have to say that Stromberg was one of the best carbs ever made.
With that piston being displaced with engine demand and moving that tapered needle with it,
that is about as close to replicating fuel injection as any carb will ever get.
The only drawback to the Stromberg is it is limited to smaller engines.

...

I'm merely pointing out that correcting the problems with the Stromberg that is mounted on the car is less hastle and less expense than refitting a new carb.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Bedankt voor de link.
Eens kijken of ik misschien nog een keer zoon type op de kop kan tikken.
Overigens heb ik net een Carb. gevonden. Na echt een tijd gezocht te hebben toch nog een origineel exemplaar (voor een B21) gevonden in goede staat (zegt men). €35,- was de prijs. Is weer eens wat anders dan de hoge nieuw prijzen.

Als iemand persoonlijk ervaring heeft met een ander carp. hoor ik het natuurlijk graag!

Groeten,
Arthur
"hij lek bovenaan, uit een gaatje aan de ander kant van een dekseltje met er achter een rubbertje (+_1 cm) met een veertje er achter (ook niet altijd)."

Geen idee, maar dat er vloeibare benzine boven het normale vlotternivo komt, is erg vreemd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
vlotternaald blijft hangen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Marc1970 schreef:"hij lek bovenaan, uit een gaatje aan de ander kant van een dekseltje met er achter een rubbertje (+_1 cm) met een veertje er achter (ook niet altijd)."

Geen idee, maar dat er vloeibare benzine boven het normale vlotternivo komt, is erg vreemd.

Lijkt op het onderdeel dat ik net afgelopen week vervangen heb aan mijn Strontberg; membraam van de luchtdoseringsklep. Deze zit "boven" de choke-inrichting (koudstartmechanisme), en bestaat o.a. uit een rubberen klepje (membraam) met een veertje.
Als hier benzine door stroomt, is er iets goed mis... het zou wel het "lopen met veel gas" verklaren, omdat zo'n lek membraam zorgt voor een continu verzuipende motor.

Neem dus nog eens 10 minuten van je vrije tijd en schroef het dekseltje van dit membraam eens los, en kijk wat je aantreft. De choke hoeft niet los. Voor 11 euro heb je een vervangend membraam + bijbehorende pakkinkjes en je motor loopt er 10x beter mee.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Heren heren,
Alle suggesties die gegeven worden zouden kunnen, en heb ik ook al eerder gekregen via het forum, echt lees aub mijn eerst bericht en de kop er van. Ik zoek dus gewoon een vervanger! Geen reparatie! Ik heb al €50 aan nieuwe onderdelen in de carburateur zitten en het is nog steeds niets.

Ik vermoed overigens dan 345GLS het nu bij het juiste einde heeft, maar als ik dit weer maak gaat er weer wat anders stuk ofzo. Ben het ding gewoon helemaal zat! (lees vorige berichten).

Heb nu voor €35 een goede. Hier vervang ik het rubberen membraam van uit de andere carb en evt de naald en klaar. Als hij dan gewoon op benizne vooruit komt zonder te lekken ben ik blij, rij toch op Gas en gebruik de benzine alleen als backup (of een sprintje ;-) ).

De vraag was/is: Wat zou eventueel een goede vervanger zijn? Ik bedoel dus een alternatieve vervanger.

Heb via een ander forum een tip gekregen over een carburateur van een Ford Granada 2.3 V6.

Iemand nog meer suggesties?

Groeten,
Arthur

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.558 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 505 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 816 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.630 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 804 17 August 2023, 10:02
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.281 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.517 7 February 2023, 09:19
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.633 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.098 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: