Berichten: 46
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2010
Hallo,
Ik heb een B21a staan met nog een goede carburateur en spruitstuk.
Nou heb het oog op een b230f motor, maar ik wil graag carburateur behouden.
Is dit mogelijk?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
ja hoor dat kan, je hebt evt. alleen een passend spruitstuk nodig.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 46
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2010
Want die van een b21 kan niet op een b230?
En hoe zit het met de ontsteking die aan de achterkant zit.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 August 2011, 20:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 August 2011, 20:23 door Marc1970.)
Het spruitstuk past op beide (op alle B17 t/m B230's beter gezegd). Bij de B230F moet je twee koelwaterkanalen openen als je een verwarmd spruitstuk wilt.
De ontsteking moet naar voren (of je maakt een flink gat in het schutbord), dat kan door de hulpas over te zetten. Dan heb je ook gelijk de aandrijving voor de benz.pomp.
Hier een plaatje vd hulpas:
http://volvoforums.com/forum/volvo-240-7...post202119
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 46
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2010
19 August 2011, 20:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 August 2011, 20:38 door Bas..)
Ik heb eventueel een externe benzine pomp liggen dus dat is geen probleem.
Is deze ombouw veel werk.
En wat zou beter zijn een b230e of een b230f voor een carburateur.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De poelies van de distributieriem moeten eraf, omdat de behuizing van beide onderste keerringen eraf moet. Verder makkelijk, zeker als je beide blokken los hebt staan.
I.v.m. compressie en vermogen (de carb motoren hadden vrij hoge compressie) zou ik de B230E kiezen maar het verschil is marginaal. De F zou op Euro 95 goed moeten lopen, terwijl de E liever 98 heeft. ALs je LPG rijdt, zeker de hogere compressie nemen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969