Berichten: 53
Topics: 12
Lid sinds: Nov 2008
Hallo,
Is het normaal dat ik bijna om de week me koelvloeistof weer helemaal moet vullen?
of betekend dit dat er ergens een lek zit?
of is dit een volvo 240 kwaal? haha
hoor het!
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Hoeveel vul je dan bij? Kan me niet herinneren dat ik in een jaar tijd ooit heb hoeven bijvullen. Controleer je radiator eens op groene sporen, dit kan duiden op lekkage. Verder alle slangen even nalopen terwijl de motor draait en warm is (pas op voor je fan).
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
idd speuren naar dampvorming op onlogische plaatsen.. als het heel weinig is verdampt eea meteen door de warmte en zie je niets lekken..
minder interessant is koppakkinglekkage naar de uitlaat, zie je niet, hoor je niet, verdwijnt alleen
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Bij mij lekte de waterpomp. Dit zag je niet goed, maar op de bodemplaat lag wel water.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De mijne heeft altijd gelekt langs een vriesplug, zag je bijna niks van omdat het meteen in de zwarte olie/stoflaag verdween.
Blok goed nalopen. Groen, blauw, na verdamping blijven er witte kristallen over.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 217
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2007
Als ik helemaal bijvullen lees bekruipt me het idee dat je hem tot z'n strot volgiet ???
Er staat ergens een streep max op het reservoir, ruimte daarboven moet wel vrij blijven ivm uitzetten etc ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
wat er teveel in zit gooit ie er uit via de overdrukdop van het reservoir..
ik zou um bijvullen en een druktest laten doen..
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Kan ook een lekke koppakking zijn. Of een scheur in de cilinderkop. Niets heeft t eeuwige leven.
Hoe staat het met de olie? Is er een majonaise achtige substantie aan de vuldop te zien? Staat er stevige druk op de slangen als de motor warm is gedraaid?
Iets meer details graag!
En inderdaad tot MAX vullen. De rest daarboven gooit het systeem er namelijk uit.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Ik heb ook een tijd gehad dat ik regelmatig koelwater moest bijvullen. Na veel zoeken bleek de doorvoer in het schutboard de boosdoener. Een kunststof verbindings buisje dat lekte.
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Het koelsysteem is gesloten, dus elke vermindering van de hoeveelheid koelvloeijstof betekent lekkage. Koelvloeijstof bijvullen tot onder het MAX niveau. Lekkagesporen: groenig-wittige kristallen en afzettingen op blok en/of slangen. Open de olievuldop, en check het oliepeil: als er een wittige, mayonaise-achtige smurrie tevoorschijn komt, heb je last van een interne lekkage in het blok (waarschijnlijk een lekke koppakking). Lekkage van kop naar uitlaat merk je aan grijzige, vettige uitlaatgassen, zelfs als de motor goed warm is. Ik had zelf een keer een lekkage bij de slangklem bovenop de radiateur. Daaruit lekte alleen koelmiddel als het systeem goed op druk was. Daar merkte je dus bijna niets van, totdat ik een keer een sissend geluid hoorde tijdens het tanken langs de snelweg.