Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230E ombouwen i.v.m. LPG / backfires
#1
Gisteren even zitten brainstormen met een bevriende garagist.
Ik heb een B230E die op LPG vaak backfired.
Wij hebben bedacht, dat de klep-overlap wel eens een aannemelijke reden zou kunnen zijn.
Iets moet de oorzaak zijn dat de vonk het mengsel aan de verkeerde kant van de klep ontsteekt.
Naar mijn idee moet de klep dus nog open staan op het moment van de vonk.

Nu begrijp ik dat andere motoren veel beter geschikt zijn om op LPG te lopen.
Vervolgens vroeg ik mij af wat nou eigenlijk het verschil is tussen deze blokken.
Zou een nokkenas van een ander blok geen oplossing kunnen zijn?
Ik bedoel, de kleptiming zou dan gunstiger kunnen zijn ...

Of loop ik dan weer tegen andere problemen aan ???

Heeft iemand hier info over of iets dergelijk ????
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#2
neem contact op met mandigers eindhoven, die kan k-jet backfirevrij inbouwen. zowel turbo als non turbo
Antwoord
#3
De overlap zit tussen uit- en inlaatslag, tegen de tijd dat de vonk komt (iets voor het eind vd compressieslag) is zijn beide kleppen al lang dicht.

Wat er gebeurd is dat de uitlaatgassen nog aan het branden zijn terwijl het verse mengsel al binnenkomt (dus heeft wel te maken met overlap).

Denk ik. Het fenomeen backfire heb ik nooit helemaal begrepen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik heb enkele maanden terug een back fire gehad met de k-jet.
Kleppen stellen bleek nodig; inlaatkleppen rond de 2,5 - 3 mm speling.

Ik had het idee dat dit de backfire veroorzaakt had, klep gaat tenslotte eerder open en later dicht.

Of is dit onzin?
Antwoord
#5
Ik ben ook al geruime tijd bezig om het fenomeen backfire te begrijpen.

Heel simpel is het ontbranding van het mengel op een punt wat je niet wilt.
Te weten aan de verkeerde kant van de inlaatklep.

Oorzaak vonk/brandend mengsel aan de binnenkant van de klep terwijl ie al weer open gaat.

Hierdoor had ik dus beredeneerd dat door een andere nokkenas te plaatsen je de kleptiming en de overlap kan beinvloeden.

-Mandigers ken ik, heb ik eens een Benz in laten bouwen, fijne man

- klepspeling van 2,5 a 3mm ...... denk dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan ..... normaal gaat het in tienden namelijk, of eigenlijk honderdsten.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#6
;D
0,2mm sorry
Antwoord
#7
Je hebt daar helemaal gelijk in.
Hoe groter de speling, de minder lang de kleppen open staan.

Dat had ik met mijn garagist ook al bedacht.
Het is alleen de vraag in welke verhouding dit staat tot het verschil in kleptiming door een andere nokkenas in mijn geval.
Ik wil dat heel graag weten wat daar anders in kan.

Had iets gelezen over meer koppel bij lage toeren en meer bij hoge toeren bij verschillende assen.
Koppel bij laag, en zo min mogelijk overlap lijkt me mooi!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#8
Nokkenassen hebben volgens mij weinig te maken met backfires. Ik heb een hele poos met een A en nu een X gereden (B230F), nooit iets gehoord.
De A as in jouw B230E zit in een hele boel andere motoren.

De grootste gemeenschappelijke deler van backfires is het K jet systeem, waarom weet ik niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Het klopt dat Kjets meer last hebben van backfires dan andere motoren.
Voor zover ik begrepen heb komt dat door de gas ophoping in het inlaat traject van een Kjet.
In het inlaat traject van een ander type zul je dit ook hebben, maar is er bijvoorbeeld geen luchtklep ..
Ik denk dat daar het verschil in zit.

Vast staat dat een Kjet graag backfired. (punt)
Om dit te verhelpen moet je zorgen dat de vonk niet aan de verkeerde kant inlaatklep komt. (punt)
Dat kun je bereiken door de kleppen anders te timen. (fik in de cilinder = klep niet open!)

Ja toch ???? niet dan ??? In theorie klinkt het top, al zeg ik het zelf ...

De vraag waarom een Kjet eerder terug vuurt dan een ander zou ik ook wel eens technisch verklaard willen hebben.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#10
De vonk (12 gr. BTDC vd compressieslag) en het openen vd inlaatklep (12,6 gr. BTDC vd uitlaatslag) zijn bijna exact een hele krukasomwenteling van elkaar. Dat kan het probleem niet zijn.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230E octaangehalte Kogelman 6 634 16 April 2024, 06:54
Laatste bericht: skidje
  b230E of b230F Freerk 6 6.796 26 December 2017, 23:34
Laatste bericht: Marc1970
  LPG ombouwen van G2 naar G3 Marco1962 17 13.751 15 December 2013, 19:57
Laatste bericht: jos245
  iemand ervaring met ombouwen van een t6 naar rwd? MvH Auto's 6 5.849 29 November 2013, 19:55
Laatste bericht: DennisvdB
  Ombouwen B230K naar B230A sieko 1 1.974 1 October 2013, 20:46
Laatste bericht: Ovlov740GL
  B20 ombouwen voor Penta Kees144 5 6.802 28 May 2013, 19:41
Laatste bericht: Kees144
  B230e motor trilt als een malle Volt 4 3.377 26 December 2012, 12:50
Laatste bericht: Volt
  ombouwen 244 B21 naar B23E Wimme 7 4.171 22 October 2012, 13:21
Laatste bericht: Wimme
  backfires en onregelmatig lopen 940 2.3 scimitar 5 4.848 26 September 2012, 16:09
Laatste bericht: scimitar
  startprobleem B230E jos 18 11.157 11 April 2012, 14:24
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)