Een vriend van me heeft een boot met een B20 Penta motor. De basis van dat blok ken ik wel van mijn 144.
[ATTACH=CONFIG]848[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]849[/ATTACH]Het blok is nogal vastgelopen, zie de foto.
Ik heb naar info gezocht, maar toch nog een vraag:
Kunnen we een onderblok of compleet blok voor een auto kopen dat in goede staat is, en daar dan gewoon alles op monteren? Dus ook de kop, oliekoeler enzo? Als je een B20A blok hebt, is het dan nodig de nokkenas om te zetten? Want dan zit je natuurlijk ook met de lagering.
27 May 2013, 22:25 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 May 2013, 22:36 door Marc1970.)
Helemaal hetzelfde blok. De Penta heeft een eigen nokkenas, die kan je gewoon overzetten de lagering is hetzelfde (ik ga ervan uit dat nokkenaslagers niet slijten maar er zijn mensen die ze vervangen). De rest is plug and play. Hooguit zijn de drijfstangen en zuigers nog beter uitgewogen omdat de Penta meest langer op hoge toeren draait.
Probleem is een automotor te vinden in goede staat. Maar het zal al gauw goedkoper zijn dan Penta.
Bedankt voor je advies! De motor zal inderdaad nog niet zo makkelijk worden, maar dat regelt hij wel. Ik vind het vooral goed om te weten dat er een Penta nokkenas in zit. Handig al die kennis op dit forum!!
Ik heb zelf ook een boot met een B20 volvopenta motor.(AQ130)
Deze heb ik destijds vervangen voor een B20 motor uit een auto.
Wat je over moet zetten om een volvo penta motor te krijgen:
Nokkenas (deze is speciaal volvo penta aangezien de aansluiting waterpomp)
Dunnere koppaking
Distributie deksel (hier zit de aansluiting voor de waterpomp op,deze wordt aangedreven door de nokkenas)
Uitlaat spruitstuk (watergekoeld)
Adapter tussen oliefilter (watergekoeld)
Ook even goed opletten voor de temperatuur sensor, hier wil wel eens een ander type (bereik) worden gebruikt.