Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Gisteren wilde ik mijn onlangs aangeschafte 244 GLE weer even starten, maar hij deed het niet.
Op het moment dat ik de sleutel omdraai, hoor ik een tikkend geluid.
De startmotor gaat niet rond.
Er slaan geen tandwielen over.
Het lijkt of er niet genoeg vermogen is om de startmotor rond te laten gaan.
Daarom voor de zekerheid de accu 24h aan de druppellader gelegd.
Nu wilde hij echter nog steeds niet starten.
Suggesties waar dit door kan komen?
- Accu defect?
- Startmotor defect?
- Massaprobleem?
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Een druppellader is niet geschikt om een lege accu in een dag tijd te vullen. Ik zou eerst de accu verdenken en deze eens goed opladen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Startmotor defect vermoed ik.
Start eens met startkabels over van een andere auto en kijk of de startmotor dan wel rondgaat.
Berichten: 167
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2008
Ik denk ook de startmotor, koolborstels waarschijnlijk, heb ik met de 340 van mijn vrouw ook gehad.
Accu spanning in natuurlijk zo na te meten.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
tikken betekend in eerste instantie dat de accu leeg is.
rekensommetje, een druppellader laad meestal 2ah per uur, als je een accu van 60ah hebt is hij 30uur aan het laden. kleinere accu is sneller vol
na de volle accu of startkabels nogsteeds niet starten kun je de auto opslepen (max 20kmp/u), in 2e versnelling en sleutel in laatste stand. dan de koppeling rustig laten opkomen en je kunt rijden
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dank voor de suggesties.
Na het lezen van de bijdrage van Landloper heb ik er maar eens een nachtje een gewone lader op gezet in plaats van de druppellader.
Helaas geen verschil.
Net even een andere auto met startkabels ernaast gezet en aangesloten.
Meteen starten en lopen.
Het is dus toch de accu.
Nu maar eens kijken of ik een enorme lekstroom heb of dat de accu gewoon z'n beste tijd heeft gehad.
Het klokje in gang houden zou een beetje fitte accu wel gewoon een paar dagen (liever een paar weken) moeten kunnen, toch?
Wat mag de stroom zijn die er loopt als verder alles is uitgeschakeld?
Iemand een indicatie?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zoek op lekstroom en mA, van 1 tot 30-40 mA vinden mensen nog normaal.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Die accu is gewoon dood. Als stevig opladen geen effect heeft en een hulpaccu wel, dan doet de accu het dus niet meer, ongeacht het stroomverbruik in ruste.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Vandaag wilde ik de accu gaan vervangen en wilde ik de accupolen loshalen.
Toen kwam ik tot de ontdekking dat ze vorige eigenaar de polen helemaal niet goed had vastgezet.
De accu zelf stond er ook los in, dus wellicht is die er kort voor de verkoop ingezet.
Na de polen vastgezet te hebben startte hij weer prima!
Blijkbaar drukten de startkabels de accupolen ook net voldoende aan.
Scheelt me weer een nieuwe accu kopen.
Bedankt voor het meedenken.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Weet je dat ik eergisteren nog een reactie die richting op had ingetikt maar hem niet verzonden heb?
Mijn idee was dat de massaverbinding niet goed was en je door de startkabels een betere massa had aangelegd. Toen bedacht ik dat je dat al lang gezien zou hebben, de massakabel zit goed in het zicht bij de 240. Ik had niet gedacht aan de accupolen zelf.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969