Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
volvo begint te stotteren als ik hem in Drive (of R) zet.
Waarschijnlijk geen drama's maar vind het toch vreemd. Auto loopt ok, stationair wat aan de hoge kant (bewust ivm met het afslaan). Maar als ik de auto in Drive of Reverse zet gaat het toerental zo naar beneden dat het toerental te laag wordt, gevolg auto begint wat te stotteren en slaat in het ergste geval af.

Vandaag op weg naar huis in de file de choke een heeeeel klein beetje uitgetrokken, geen blijvende oplossing.

Vraag is eigenlijk hoeverre ik het toerental kan ophogen om dit "probleem" op te lossen. Ik vind hem zelf al redelijk vlot lopen stationair. Misschien kan het een andere oorzaak hebben, iemand een idee?

Thanks.

Antwoord
Is het niet zo dat een automaat een systeem heeft om zelf het toerental te verhogen als er een hogere belasting is?
Kortom als jij de bak in D of R zet, krijgt de motor het zwaarder en word het toerental verhoogd.
Dat zal dus niet meer werken!

Als ik nog tijd heb zal ik eens in het boek kijken, of wie weet weet iemand het uit zijn hoofd!
Welk blok gaat het om ????
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Die motor mist ergens iets, volgens mij kan-ie vanaf het begin al geen 'werk' aan. Mijn simpele B20A slaat niet eens af als ik de hendel in D of R zet, en die heeft geen enkel stationair regelsysteem.

900 rpm is nog prima voor een automaat, maar zet het gerust hoger als je ertegen kan. Ik denk dat er iets met de ontsteking/timing mis is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Kan ook de automaat zijn natuurlijk. Een normale test voor een automaat is de "stall speed test". Ik weet alleen niet wat de stall speed is voor een AW70 in een 240, maar dat staat in de boekjes.

In de 740 is het 2300 rpm voor B200K/AW70 (handig 740 boekje): http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/docs...ooklet.pdf

This test is used to check for faults in the torque converter and planetary gear system when there is no other apparent cause for poor performance and acceleration. The test results are meaningless if the engine is not running properly. A precise tachometer must be used for the rpm measurements, as dashboard instruments are not sufficiently accurate.

CAUTION-

The stall speed test should be as short as possible, and should never extend beyond 10 seconds maximum. Prolonging the test may overheat the transmission and damage the seals or internal components.

To test: 1. Drive the vehicle to warm the engine and transmission to normal operating temperature.
2. Connect a tachometer according to the instrument manufacturer's instructions, so that it can be read from the driver's seat, then start the engine.
3. Set the parking brake and depress the foot brake firmly to hold the vehicle stationary.
4. Place the selector lever in D.
5. While holding the car stationary with the brakes, floor the accelerator for no more than 20 seconds. Notice the tachometer readings. The rpm should increase, and then hold steady. For transmission code TJ the rpm should be between 2200 and 2500. For transmission code TL, between 2210 and 2460. For transmission code TNA and TN, between 2320 and 2570. Maximum rpm achieved under these conditions is the stall speed.

NOTE-

It is normal for the stall speed to be 125 rpm lower than specified for each 1000 meters (3200 ft.) above sea level. High ambient air temperature will also cause a slight drop in stall speed.

A stall speed that is a few hundred rpm below the specified range is probably due to reduced engine performance. A stall speed that is 400 rpm or more below the specified range indicates a faulty torque converter.

If the stall speed is above the specified range, there is slippage in the forward clutch or in the 1st gear one-way clutch. To determine which is faulty, repeat the test, this time with the selector lever in 1. If the stall speed is now within specifications, then the 1st gear one-way clutch is defective. If the stall speed rpm is still high, then the forward clutch is defective.

The test can also be made with the selector lever in R. If the stall speed is too high, it indicates slippage in either the direct/reverse clutch or in the 1st/reverse clutch.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt wederom voor de input,

@aernout het gaat om een b200k blok met een aw70

@Marc we hebben het gebrek aan vermogen nagenoeg altijd in het blok gezocht, maar op het moment lijkt het blok goed te lopen. Misschien toch de oorzaak in de automaatbak. Soms denk ik gewoon alles eruit (blok en trans) en wat fatsoenlijks ingooien. Mocht je nog iemand weten die dit voor me kan doen hou ik mee aanbevolen ;D ;D

Antwoord
voor een engineswap kun je altijd even komen informeren ;D

een keer hetzelfde meegemaakt en toen was de koppelomvormer gaar

goedkope oplossing voordat je alles eruit trekt, flush je automaat even en stop er een nieuw schoon filter in. misschien is je olie niet goed
Antwoord
Ik heb met m'n B21A + AW71 ook vaak dat ie begint te stotteren in de D of R, zeker als ik de lichten en de kachel aan heb.
Om dit euvel zoveel mogelijk te verhelpen heb ik de koolborstels van m'n dynamo vervangen (was echt nodig!), een velleman ontstekings kitje gemonteerd en een nieuwe bobine + aftermarket bougikabels gemonteerd.
Het probleem is nu een stuk minder, maar af en toe slaat ie nogsteeds wel eens een slag over
Helaas geen Volvo meer..
Antwoord
Ik heb nog even gelezen in mn 740 vraagbaak waar dezelfde configuratie vermeld staat.
Maar ik word er ook niet echt wijzer van.
De speed stall test staat er ook in omschreven.
Ok staat er iets over verhoogd stationair toerental, maar wat dat nou is .....

Ik had vroeger een Mercedes W123 met een automaat en LPG.
Op benzine regelde de auto zelf het stationair toerental bij als je de automaat in D of R zette.
Dat wil zeggen als ie in N stond ging ie hoog lopen, en dat werd terug geregeld.
Op LPG deed ie dat niet overigens. Het zal een vacuum regeling zijn op de injectie in mijn geval.

Ik heb een vraagbaak van Olving van de 740, daar staan gegevens in van jouw blok en bak.
Zo'n boekje kost je de kop niet op Marktplaats .. misschien is het wat!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
inmiddels heb ik ook m'n externe spanningsregelaar vervangen en nu loopt het geheel nog beter!
Helaas geen Volvo meer..
Antwoord
Dank voor de reakties, ik ben nog even wat aan het frutten geweest en het gaat nu goed. Vind wel dat ie in N of P wat hoog stationair loopt maar dan kan ik voor nu mee leven.

Ik heb geprobeerd met de stationair stelschroef een wat hoger toerental te krijgen maar deze werkte niet echt mee, maar na het verkleinen van de bougie-afstand van 0.8 naar 0.7 leek het beter te gaan. Zal toch niet dat het hier wat mee te maken had ??? ??? ???

ps. bobine, kabels en bougies zijn nieuw. ATF is nagenoeg nieuw (+/- 8000 k's) en nog mooi rood.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.099 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 358 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 960 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 688 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.401 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 691 17 August 2023, 10:02
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.154 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.295 7 February 2023, 09:19
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.572 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 5.942 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)