Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
toevoeging aan olie/ cq reiniging injectoren
#1
Is het verstandig om af en toe een toevoeging aan de benzine te doen ter reiniging va de injectoren?
Hoe wordt er gedacht over toevoegingen aan de olie ter verbetering van de smering? Zijn er mensen met ervaring met dat soort additieven?
Ik heb een Volvo 240 Polar 1992.
Antwoord
#2
Persoonlijk ververs ik liever de olie wat vaker, en het oliefilter door een echte Volvo of Mann W917.

De injectoren kan je er uithalen (gereedschap: handen, schone lap en dopsleutel 10) en met wat lampjes, draadjes en perslucht doorblazen (zit fijn gaasfilter in): http://www.mikeponte.com/volvo/injectors.htm

Onder de auto, naast de pomp, hangt een groot benzinefilter, kan je vervangen, of schoonmaken. Kwam best wel wat gruis uit, dat ga je niet oplossen met je injectorcleaner.
Niet dat mijn 240 er harder van ging rijden trouwens, rijdt beter op gas.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Persoonlijk ververs ik liever de olie wat vaker, en het oliefilter door een echte Volvo of Mann W917.

De injectoren kan je er uithalen (gereedschap: handen, schone lap en dopsleutel 10) en met wat lampjes, draadjes en perslucht doorblazen (zit fijn gaasfilter in): http://www.mikeponte.com/volvo/injectors.htm

Onder de auto, naast de pomp, hangt een groot benzinefilter, kan je vervangen, of schoonmaken. Kwam best wel wat gruis uit, dat ga je niet oplossen met je injectorcleaner.
Niet dat mijn 240 er harder van ging rijden trouwens, rijdt beter op gas.

precies, schone olie is hetgeen artijd werkt, zeker als er korte stukjes mee worden gereden. Injectoren nemen gaandeweg in werking af, geen idee of deze ook af te stellen zijn, als het kan dan allen met de juiste apparatuur, en die heeft bijna niemand. Als er al behoorlijk kms mee gedraaid zijn dan kan vervangen geen kwaad en komt het verbruik en vermogen zeker ten goede!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Bezinefilter en olie vervang ik zeer regelmatig inderdaad omdat ik nogal veel kleine stukjes rijd.
Mijn 240 polar heeft nu 245000km gelopen. Is het dan tijd om de injectoren te gaan vervangen?
Ik heb nog geen klachten over de motorprestaties en hij loopt mooi regelmatig.
Antwoord
#5
komt gaande weg, net als schokbrekers. Een injector of verstuiver is op een vooraf ingestelde druk afgesteld, ge-eikt zeg maar. Onder druk van de brandstofpomp gaat ie op het juiste moment open. Als de boel langzaam verslijt komt er net iets te vrioeg brandstof doorheen en wordt de verbranding iets te vroeg op gang geholpen, dat kun je niet voelen.

Een injector of verstuiver kan men testen op een daarvoor speciaal gemaakt toestel. Door de druk op te voeren naar het juiste getal gaat ie open, dan kun je makkelijk zijn of het te vroeg is. Normaal gesproken is dit af te stellen. Maar aangezien het testen tijd in beslag neemt en de verstuivers of injectoren hun leeftijd behouden heb ik geen idee of dat nut heeft. Sowieso geen idee hoelang een verstuiver of injector zijn "ge-eikte" waarde zou moeten behouden en wat nieuwe injectoren kosten.

Het is altijd mogelijk de verbranding te meten, daar is informatie aan af te lijden.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Ik heb even bij Nordicar gekeken en daar kost een injector ruim 100 euro.
Antwoord
#7
Lekker blijven rijden, 245.000 km is niet zo veel, zeker niet op benzine. Als-ie nu goed rijdt, zou ik iets anders doen voor je 400 euro. Je kan de injectoren laten reinigen en testen, zo'n 20-25 euro/st. en nieuwe rubbertjes er om, 1 euro/st., dan zit je weer lekker.

Deze injectors werken niet op druk maar worden elektronisch gestuurd door de ECU. Het precieze moment van injectie doet er niet toe, LH 2.4 opent (ÃÂÃÂn of twee maal?) per omwenteling alle injectoren tegelijk, de benzinedamp blijft hangen in de inlaat tot de klep opengaat.
Stationair kan je ze goed horen als je voor de motor staat, klikkerdeklikkerdeklik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
kijk, dus zeker een verschil tussen injectoren en verstuivers, ik ken feitelijk allen de injectoren uit het stenen tijdperk, werkend op druk. Dan checken om het zeker te weten..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Ik weet nu weer een hoop meer over de injectoren. Bedankt voor jullie reactie.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Injectoren. Jambon 9 1.532 8 June 2023, 12:56
Laatste bericht: Marc1970
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 10.639 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 5.678 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.297 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.070 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Injectoren loshalen S60, kan dat zomaar? satubaru 10 6.894 22 April 2016, 14:58
Laatste bericht: satubaru
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 6.376 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Schuddende motor bij stationair? Rubbertjes injectoren al vervangen??? S_Janse 21 19.227 10 December 2015, 14:23
Laatste bericht: Rob
  Brandende olie WimB 5 4.466 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 8.489 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)