Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2009
Hallo allemaal,
Ik heb veel gelezen over het schudden van de motor bij stationair lopen. Had mijn 240 namelijk ook. Alles vervangen, zoals de meeste leden met dit probleem. Bougies, kabels, verdeelkapje en rotor. Luchtfilter en Luchtslangen gecontroleerd etc. etc. Maar niets hielp. Zoals bij de meeste leden.
Maaaaarrrrr.
Na het vervangen van de rubbertjes van de injectoren was het schudden opgelost en liep hij weer als nieuw (of als vanouds natuurlijk). Trok dus valse lucht via de injector rubbertjes. Kosten: 16 euro !!! en een kwartiertje werk.
Aangezien ik merkte dat er vele met vraagtekens zitten over het schudden van de motor maar niemand heb gehoord over de injector rubbertjes; Kon ik het niet laten om dit te posten.
Mensen misschien is dit ook het euvel bij jouw Volvo. Voor de tijd en het geld hoef je het niet te laten.
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Leuk!, nooit aan gedacht..
Heb je dan alleen de rubber 'O'-ringen? (4x)
of een complete "
1985-1993 Volvo 240 Fuel Injector Seal Kit" (FCP-Groton)
Waar heb je de rubbertjes vandaan? dealert of gewoon een brezan of zo?
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2009
4 kleine dikkere ringen voor tussen de injector en de houder. Deze leken op zich nog wel goed.
En 4 wat dunnere grotere ringen die om de houder zitten (voor tussen de houder en de motor). Deze waren uitgehard en dichte niet meer goed af.
Ik heb ze gewoon bij de Volvo dealer gehaald.
Zij wisten precies welke ik moest hebben en kosten in totaal 16 euro.
Was verder kwartiertje werk.
Je haalt met pijpsleutel 10 de houder van de injector los en haalt hem eruit.
Vervolgens draai je de benzine slang met sleutel 14 van de injector los (injector met sleutel 12 vasthouden).
Injector uit de houder drukken (ik deed dat met behulp van een bankschroef en een stukje hout)
Rubbertje vervangen en de injector er weer indrukken.
Rubbertje van de houder ook vervangen, benzine slang weer aankoppellen en houder weer terugplaatsen.
LET OP: zorg wel dat de injector er weer schoon ingaat. Troep in de injector zorgt niet echt voor betere prestatie's.
Als ik alleen de rubbertjes van de houder had vervangen was het probleem ook wel opgelost, denk ik.
Dat is dan echt in 5 minuutjes gedaan en kost maar 8 euro. (alleen sleutel 10 nodig).
De rubbertjes van de houders wilde ik loshalen maar brokkelde gelijk in stukken. Wist dus dat die te droog waren.
Werkelijk ongelooflijk dat zo'n minuscuul rubbertje zo'n verschil in rijplezier kan uitmaken.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dit is de K jet versie. In de LH versie (B230F) schroef je de injectierail los en dan zijn de injectoren los.
Goed dat je motor weer soepel draait.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Aha, weer nuttige info. Thx.
Ik heb dus een '92-er B230F (LH)
Volgens de FCP-site:
1976-1982
4 x Upper Fuel Injector O-Ring
Plus
4 x Lower Fuel Injector O-Ring
1982-1993
4 x Fuel Injector Seal Kit
Absurd trouwens dat 8 rubbertjes ââ¬16 moeten kosten, maar dat terzijde...
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2009
Ik heb inderdaad een b23e motor uit 1985.
Maar de ringetjes zijn hetzelfde als de foto van degene van 1976-1982.
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ringetjes vervangen bij de K-jet motoren is idd makkelijk.
Lastiger is het bij de turbo's met die stalen (en dus brekende) injectorleidingen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Net de injectorrubbertjes vervangen, leuk om te doen en vrij gemakkelijk.
Die van mij liep al jaren niet goed op benzine (start op benzine en dan meteen op LPG)
Op benzine hield de motor altijd in bij gas geven en stond te schudden als het laatst oordeel bij stationair.
Waarschijnlijk zitten de rubbertjes er al 17 jaar en 486.000km in, dus hoog tijd om te vervangen.
Onderdeelnummer voor de rubbertjes van mijn '92-er B230F LH2.4 = 1346393
1 setje kost ââ¬6,95 ex btw bij de dealer en daar zitten 3 rubbertjes in , een spacer en een "geel hoedje".
Je hebt per injector alleen twee rubbertjes nodig, dus 3 setjes bestellen is voldoende
Hij loopt nu weer zijdezacht op peut, stationair niet meer schudden en reageert weer normaal op het gaspedaal: De moeite waard.
Zal binnenkort wel een kleine "how-to" posten,
(Wel idioot dat dat die kleine rubbertjes ââ¬3 per stuk moeten kosten :o )
Berichten: 102
Topics: 10
Lid sinds: Nov 2006
Gaat dit verhaal ook op voor mijn '88er met een b230e motor?
kloppen de genoemde nummers van fcp dan ook? of is dat voor de b230f motor?
zou fijn zijn als het allemaal wat rustiger stationair loopt, ook al is er ondertussen sprake van gewenning..
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
jazeker geld dit ook voor je B230E , zelfde onderdelen (en injectoren) als de B23E.
(k ben ervaringsdeskundige op dit gebied
)
denk trouwens dat een keer de injectoren reinigen zeker geen kwaad kan, als ie na de rubbers nog steeds niet lekker loopt!
Ik heb de mijne laten testen en ultrasoon reinigen bij een revisie bedrijf voor 5 euro-knaak t stuk.
is zeker de moeite, als het sproeibeeld niet goed is van een injector kan je dat heel wat ellende op gaan leveren!
Je kunt natuurlijk ook alles in een moeite door doen. (heb ik gedaan)
gr.
Aernout
p.s. ik heb de rubbertjes gewoon bij de dealert weg.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......