Berichten: 76
Topics: 19
Lid sinds: Jun 2016
Voordat ik mijn 244 opgehaald heb, zou die een beurtje gehad hebben. Nu ben ik een paar 1000 km verder, en het viel mij op dat bij hard remmen het olielampje aan ging.
Ik heb er vandaag 3,5 liter in mogen gieten
Nu heeft ie nooit wit gerookt en er heeft nooit olie onder gelegen, dus ik neem aan dat ik al een tijdje zonder olie heb gereden.
Zijn er nog dingen die ik moet nachecken? Hij klinkt verder nog hardstikke gezond en heb het aan het rijden verder nooit gemerkt.
Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Olie geeft blauwe rook. Maar zolang het olielampje niet continu gebrand heeft zou ik me niet al te veel zorgen maken. Goed is het natuurlijk niet maar als er iets kapot gegaan is kom je daar vanzelf wel achter. Of je moet preventief de hele motor uit elkaar willen halen.....
Berichten: 76
Topics: 19
Lid sinds: Jun 2016
Arn02 schreef:Olie geeft blauwe rook. Maar zolang het olielampje niet continu gebrand heeft zou ik me niet al te veel zorgen maken. Goed is het natuurlijk niet maar als er iets kapot gegaan is kom je daar vanzelf wel achter. Of je moet preventief de hele motor uit elkaar willen halen.....
Fair enough, moet wel zeggen dat het olielampje het erg laat aangeeft. De pijlstok stond compleet droog. Hoort dit zo?
Berichten: 142
Topics: 61
Lid sinds: Oct 2015
Je hebt een aantal (oer) blokken die buiten gewoon sterk zijn en ben van mening dat Volvo er daar ook een paar van heeft gemaakt. Echt lekker zou je auto het niet gevonden hebben, maar als het schade heeft gegeven aan je blok dan had je het allang gemerkt. Stinkende auto, Slechte start met een flink wat getik en geklopt de eerste seconde als hij loopt. IJzer gruis in de karterpan. Veel olie verbruik als je hem hebt bij gevuld met slechte rook uit je uitlaat. Dus ik denk dat je gewoon geluk hebt.
Ooit een Mitsubishi Colt gekocht voor 75,- euro Incl, APK. (Ja het kan!) Natuurlijk nooit naar omgekeken maar ondanks het als een zonnetje liep na een jaar toch maar een keer mijn olie gepeild. Ook kurk droog de peilstok. Ik weet niet hoeveel er normaal in gaat in dat 1.3 blokje maar ik goot er ook zo 3,5 liter olie in. Dit is 5 jaar geleden en die wagen rijd nog steeds rond.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als de motor nog precies hetzelfde geluid heeft als tevoren hoef je je weinig zorgen te maken over motorschade.
Bijna geen of geen olie aan de peilstok is vooral een beetje link in een scherpe bocht.
Ik heb het al eens gehad dat het oliepeil me verraste. In een scherpe bocht hoorde ik toen even een rauwiger geluid.
Thuis weer snel op peil gebracht en de motor doet het als voorheen.
Eigenlijk moet je als je een andere auto koopt nooit zomaar gaan rijden .
Het oliepeil precies op maximum zetten. De dagteller op nul en dan elke week het peil checken.
Dan weet je vrij snel hoeveel olie de auto verbruikt en hoe vaak je het peil moet checken.
Berichten: 142
Topics: 61
Lid sinds: Oct 2015
Nu heb ik een vraag wat de norm is qua verbruik van de 240 blokken. Want ik lees regelmatig berichten dat men wel eens een litertje er bij moeten gieten. Nu heb ik 2x 93er 240 Polars gereden met de 2.3i er in b230f. Eentje met bijna 7ton op de teller en mijn huidige is de 4ton ook al gepasseerd. Maar met beide 240's reed ik behoorlijk wat kilometers mee en heel veel korte afstand ritjes, maar nooit een druppel hoeven bij vullen.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
27 July 2016, 13:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 July 2016, 13:34 door jos245.)
De kilometerstand zegt eigenlijk heel weinig. Een blok met heel weinig km.s wat alleen korte koude ritjes heeft gemaakt verbruikt vaak meer olie dan een snelwegauto met 7 ton op de teller.
Een norm is moeilijk te zeggen. Wat de een acceptabel vind daar denkt een ander weer anders over
De motor mag de olie in ieder geval niet "verbranden" maar dat merk je vaak al door rook uit de uitlaat en stank.
Ikzelf vind een halve liter bijvullen op een paar duizend km. meer dan acceptabel, maar als je om de duizend km een liter erbij moet gooien dan wordt het al wat minder.
Je zegt dat je bij jouw auto's nog nooit hebt bij hoeven vullen. Maar laat jij het olie verversen periodiek doen bij een garage of doe je het zelf?
Mensen die het laten doen weten vaak niet eens dat hun auto olie gebruikt omdat de garage er niets van zegt maar gewoon de olie ververst en weer op max. peil vult.
Berichten: 76
Topics: 19
Lid sinds: Jun 2016
jos245 schreef:De kilometerstand zegt eigenlijk heel weinig. Een blok met heel weinig km.s wat alleen korte koude ritjes heeft gemaakt verbruikt vaak meer olie dan een snelwegauto met 7 ton op de teller.
Wat dat betreft zal mijn auto wel aardig gezond zijn. Met 1,4 op de teller waarvan 60k in de zwitserse bergen.. Maar vandaag alweer een stuk gereden en geen ander geluid, meer rook of wat voor gekkigheid dan ook. Zal inderdaad dus wel geluk hebben
Berichten: 142
Topics: 61
Lid sinds: Oct 2015
Elk jaar een keertje, tijdens de APK. Maar afgelopen jaar 25000km+ gereden en regelmatig gecheckt, Pijl bleef boven aan het meet punt van de stok. En met mijn vorige 240 was dat ook al zo. Sta er best versteld van elke keer. Heb een aantal jaar terug een Mitsubishi Lancer EVO III gereden. Daar moest elke 2000km een liter olie bij en die had nog maar 90000 gelopen, (echter wel afgetrapte kilometers volgens mij dan haha)