Berichten: 42
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2014
Gisteren stotterde mijn Volvo 240 (1992, B230) hevig tijdens het rijden en de motor stopte uiteindelijk totaal. Ik kon hem nog net aan de kant zetten. Er lekten vlammetjes onder de auto. Het doofde gelukkig, ik waagde het erop hem naar mijn garage rijden. Volgens mijn garage was het brandende olie geweest omdat de katalysator te heet wordt en de auto olie lekt. Mogelijk een kostbare reparatie, want, zei men, de motor moet eruit. Iemand hier enige ervaring mee? Is de reparatie de moeite waard?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zou de motor nog even laten zitten, dat rijdt ook beter. Ik denk dat je daar een brandstofprobleempje hebt, waardoor de katalysator teveel onverbrand mengsel te verwerken krijgt en gloeiend heet wordt. Controleer de bougies (te zwart is niet goed), is je benzineverbruik vreemd gestegen, dat soort dingen. Olielekken geeft niks, tenminste als het geen plassen zijn.
Of de katalysator/de uitlaat verderop is verstopt, ook daarvoor mag de motor op z'n plek blijven. Dat zou kunnen verklaren waarom de motor afslaat, hij kan z'n uitlaatgassen niet kwijt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Bij lekkende vlammetjes onder de auto dan denk ik in eerste instantie meer aan druppels gesmolten rubber of plastic.
Lekte de auto tevoren ook al (flink) olie?
Berichten: 42
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2014
Marc1970 schreef:Ik zou de motor nog even laten zitten, dat rijdt ook beter. Ik denk dat je daar een brandstofprobleempje hebt, waardoor de katalysator teveel onverbrand mengsel te verwerken krijgt en gloeiend heet wordt. Controleer de bougies (te zwart is niet goed), is je benzineverbruik vreemd gestegen, dat soort dingen. Olielekken geeft niks, tenminste als het geen plassen zijn.
Of de katalysator/de uitlaat verderop is verstopt, ook daarvoor mag de motor op z'n plek blijven. Dat zou kunnen verklaren waarom de motor afslaat, hij kan z'n uitlaatgassen niet kwijt.
Ik durf niet meer te rijden, hoor...
Benzineverbruik was niet vreemd gestegen.
De uitlaatgassen niet meer kwijt, daar had de garagist het ook over.
Dank voor de tip over de bougies!
Berichten: 42
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2014
jos245 schreef:Bij lekkende vlammetjes onder de auto dan denk ik in eerste instantie meer aan druppels gesmolten rubber of plastic.
Lekte de auto tevoren ook al (flink) olie?
Niets gemerkt van lekkende olie. Soms zag ik wel wat druppels liggen op de plek waar die geparkeerd had gestaan, maar dat was nooit veel.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
24 September 2015, 10:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 September 2015, 10:58 door Marc1970.)
Dus wat gaat de garage dan doen? De motor eruit takelen om de uitlaat vervangen? Wat is dat voor club?
Begin eens met de uitlaatdempers, een aantal heeft een vulling van glasvezels die losraken (roest e.d.) en de boel verstoppen. Lange witte slierten. Bij mijn dempers heeft die vulling de tent al lang verlaten (op 'natuurlijke' wijze), iets meer brom en verder draait alles weer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969